Tanja65 Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 (aangepast) Naar aanleiding van een ander topic deze vraag: is er belangstelling om op de MTFD met elkaar wat zaadbommetjes te maken? We hebben daarvoor nodig klei, potgrond en/of compost en zaadjes voor de mix - dat kunnen we wellicht met elkaar verzamelen? Het idee is om dergelijke zaadbommetjes tegen de lente op landjes, borders etc. te gooien om de bijen en vlinders een handje te helpen. Kruiden en lente/zomerbloeiers - vooral veldbloemen - zijn daarom het meest geschikt. Graag in dit bericht je belangstelling kenbaar maken en eventueel wat je kunt bijdragen aan ingredienten, dan kijk ik of het haalbaar is. Ingredienten:Tanja: zadenmix bloemen en kruiden divers & eierkartonnen om op te drogen, tuinaarde/potgrondCharly: zaadjes cosmosJorieke: zaadjes vlas/lijnzaad & emmers om te mixen, alliumsAnna3: zaadjes phaceliaHenk: kleiAppelvrouw: Amaranthzaad, kruidenvenkelzaadAngela: goudsbloemen, kruidenvenkelNasuada: mix wilde bloemen (o.a. Cosmos, korenbloem) en compostPrettig gestoord: papaverzaadWortel: akelei en vingerhoedskruid Het is misschien handig om - als je hebt- je eigen eierdoos (karton) mee te nemen om de balletjes in te transporteren. Ik heb wel een stapel maar wellicht niet genoeg. 6 oktober 2018 aangepast door Gast Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Charly Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 Heel sympathiek idee. Ik kan ook zaadjes meenemen. Van cosmossen bijv. Bloemetjes worden gewaardeerd door de bijen en de vogels komen de zaadbollen opeten. Ze zijn alleen niet echt inheems natuurlijk. Maakt dat uit? Quote wees bevriend met kleine dingen
Tanja65 Geplaatst: 12 september 2018 Auteur Geplaatst: 12 september 2018 (aangepast) Mij lijkt dat de bijen en vlinders niet zulken vragen of de bloemen wel inheems zijn Charlie, dus dat moet helemaal goed komen. Wat je wilt voor dergelijke zaadbommetjes is dat dat zaadjes van bloemen zijn die 'makkelijk' aanslaan (lees: weinig eisen stellen aan hun leefomgeving), de precieze mix maakt dan eigenlijk niet uit. Dus graag! 12 september 2018 aangepast door Gast Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 Ik denk dat ik wel leuk wat lijnzaad kan leveren. Moet ik even zoeken, en er kan wat sesamzaad tussen zitten. Maar we hebben hier al gemerkt dat die erg makkelijk aanslaan en mooi hoog en groen worden. Hoe ze bloeien/zaad vormen in NL weet ik eigenlijk niet Maar goed, het gaat dus vooral om het lijnzaad Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tanja65 Geplaatst: 12 september 2018 Auteur Geplaatst: 12 september 2018 Top, Jorieke! Heb jij ook evt. een paar lege emmers te leen waar we in kunnen mixen? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 Oh vergeten te antwoorden ja. Uiteraard! Van emmer tot speciekuip en alles er tussenin Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tanja65 Geplaatst: 12 september 2018 Auteur Geplaatst: 12 september 2018 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Anna3 Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 Ik heb nog wel wat phacelia liggen denk ik. Quote
Tanja65 Geplaatst: 12 september 2018 Auteur Geplaatst: 12 september 2018 Dat is super voor de bijen, tnx Anna! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
appelvrouw Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 Lollig! Ik zal ook even kijken wat ik bij kan dragen. Ik weet wel dat ik ergens nog een zak krukdroge brokken klei zou moeten hebben..klei uit eigen tuin..een onderlaag ooit uitgespit bij het planten van een boom. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tanja65 Geplaatst: 13 september 2018 Auteur Geplaatst: 13 september 2018 Appelvrouw, dat zou prachtig zijn. Die klei heeft dan vooraf wel even wat zorg nodig denk ik, met knetterharde klei krijgen we niks voor elkaar op de dag zelf. Dat moet eerst weken (liefst in stukjes), uitlekken en een beetje doorgekneed. Wil je laten weten of je de klei nog kunt vinden en zo ja, of je deze een beetje werkbaar kunt krijgen? Anders moeten we nog ff doorzoeken of gewoon wat kopen. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
henkg Geplaatst: 13 september 2018 Geplaatst: 13 september 2018 Iemand misschien uit Zeeland of uit het rivierengebied die verse klei mee kan nemen? En iemand wellicht wat compost en/of tuinaarde over?Ik kan wel een bouwemmer (10 liter) vers gespitte Zeeuwse klei meenemen?Bij een klei/compost verhouding van 1 : 1 heb je dan 20 liter.Maatje klein kippenei weegt 50 gram. Voldoende voor 400 bollen dus. Lijkt me wel genoeg. Nu zullen die bollen niet binnen een paar uurtjes droog zijn. Meenemen van eierdozen is misschien wel handig, voor transport en voor nadrogen.(En nee, ik doe zelf niet mee, ik neem dan alleen de klei mee.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 13 september 2018 Geplaatst: 13 september 2018 Aangezien Henk al aanbiedt klei mee te nemen laat ik dat weken en kneden maar lekker zitten Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tanja65 Geplaatst: 13 september 2018 Auteur Geplaatst: 13 september 2018 Gelijk heb je appelvrouw en henk ja, graag! Met de eierkartonnen komt het ook wel goed. Ik heb nog een hele stapel van die grote liggen, moet genoeg zijn. Ik neem aan dat we de 400 niet gaan halen met elkaar maar voor de zekerheid kan iedereen een eigen eierdoos nog meenemen, indien in bezit uiteraard. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
appelvrouw Geplaatst: 16 september 2018 Geplaatst: 16 september 2018 Ik heb een gripzakje vol met amarantzaad en idem met kruidvenkel voor de bommetjes klaargezet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 september 2018 Geplaatst: 16 september 2018 Kruidvenkel: goeie! Dat ik daar niet op kwam. En alliums? Vaste soorten, dat wel, maar bloeit al wel snel en trekt net weer even andere diertjes...? Daar heb ik wel wat van. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 september 2018 Geplaatst: 16 september 2018 Ik heb een grote hoeveelheid goudsbloemen.en ook kruidvenkel Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 september 2018 Geplaatst: 16 september 2018 Oranje goudsbloemen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 september 2018 Geplaatst: 16 september 2018 voornamelijk wel er zit af en toe ook een lichtere tussen. Quote
Nasuada Geplaatst: 16 september 2018 Geplaatst: 16 september 2018 Ik ben veel zaad aan het winnen van mijn wilde bloemem. Korenbloemen wit en blauw , cosmos tja ik weet de namen niet. Maar kan behoorlijk veel oogsten. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 16 september 2018 Geplaatst: 16 september 2018 Kan ook wat compost meenemen indien nodig? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mikki Geplaatst: 18 september 2018 Geplaatst: 18 september 2018 Ik ben benieuwd of er ook resultaten zijn geboekt. Ik heb een aantal jaren geleden veel zaadbommen gemaakt en verspreid in natuurgebieden, maar geen bloemetjes terug gezien. Quote
Tanja65 Geplaatst: 18 september 2018 Auteur Geplaatst: 18 september 2018 @mikki : ja, dat is ellendig natuurlijk. Misschien ook de combi van het zaad, de grond en al dan niet voedzame elementen in je bommetjes. Vandaar ook mijn vraag voor compost. @nasuada: compost ja graag. Ik neem zelf potgrond mee, met klei een onverslaanbare drie-eenheid denk ik @naauada, jorieke, angela, appelvrouw: zaadjes top! Ik denk dat we dan met elkaar een heel eind komen! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
prettig gestoord Geplaatst: 19 september 2018 Geplaatst: 19 september 2018 Ik heb nog wel papaverzaden die er ook prima door kunnen Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
prettig gestoord Geplaatst: 19 september 2018 Geplaatst: 19 september 2018 Ook nog wel een aantal andere bloemenzaden gevonden. Moest toch nodig eens opruimen ahem Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.