Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Naar aanleiding van een ander topic deze vraag: is er belangstelling om op de MTFD met elkaar wat zaadbommetjes te maken? We hebben daarvoor nodig klei, potgrond en/of compost en zaadjes voor de mix - dat kunnen we wellicht met elkaar verzamelen? Het idee is om dergelijke zaadbommetjes tegen de lente op landjes, borders etc. te gooien om de bijen en vlinders een handje te helpen. Kruiden en lente/zomerbloeiers - vooral veldbloemen - zijn daarom het meest geschikt. Graag in dit bericht je belangstelling kenbaar maken en eventueel wat je kunt bijdragen aan ingredienten, dan kijk ik of het haalbaar is.

Ingredienten:

Tanja: zadenmix bloemen en kruiden divers & eierkartonnen om op te drogen, tuinaarde/potgrond

Charly: zaadjes cosmos

Jorieke: zaadjes vlas/lijnzaad & emmers om te mixen, alliums

Anna3: zaadjes phacelia

Henk: klei

Appelvrouw: Amaranthzaad, kruidenvenkelzaad

Angela: goudsbloemen, kruidenvenkel

Nasuada: mix wilde bloemen (o.a. Cosmos, korenbloem) en compost

Prettig gestoord: papaverzaad

Wortel: akelei en vingerhoedskruid

Het is misschien handig om - als je hebt- je eigen eierdoos (karton) mee te nemen om de balletjes in te transporteren. Ik heb wel een stapel maar wellicht niet genoeg.

aangepast door Gast

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Heel sympathiek idee.

Ik kan ook zaadjes meenemen. Van cosmossen bijv. Bloemetjes worden gewaardeerd door de bijen en de vogels komen de zaadbollen opeten.

Ze zijn alleen niet echt inheems natuurlijk. Maakt dat uit?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Mij lijkt dat de bijen en vlinders niet zulken vragen of de bloemen wel inheems zijn Charlie, dus dat moet helemaal goed komen. Wat je wilt voor dergelijke zaadbommetjes is dat dat zaadjes van bloemen zijn die 'makkelijk' aanslaan (lees: weinig eisen stellen aan hun leefomgeving), de precieze mix maakt dan eigenlijk niet uit. Dus graag!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Lollig! Ik zal ook even kijken wat ik bij kan dragen. Ik weet wel dat ik ergens nog een zak krukdroge brokken klei zou moeten hebben..klei uit eigen tuin..een onderlaag ooit uitgespit bij het planten van een boom.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Appelvrouw, dat zou prachtig zijn. Die klei heeft dan vooraf wel even wat zorg nodig denk ik, met knetterharde klei krijgen we niks voor elkaar op de dag zelf. Dat moet eerst weken (liefst in stukjes), uitlekken en een beetje doorgekneed. Wil je laten weten of je de klei nog kunt vinden en zo ja, of je deze een beetje werkbaar kunt krijgen? Anders moeten we nog ff doorzoeken of gewoon wat kopen.

Geplaatst:
Iemand misschien uit Zeeland of uit het rivierengebied die verse klei mee kan nemen? En iemand wellicht wat compost en/of tuinaarde over?

Ik kan wel een bouwemmer (10 liter) vers gespitte Zeeuwse klei meenemen?

Bij een klei/compost verhouding van 1 : 1 heb je dan 20 liter.

Maatje klein kippenei weegt 50 gram. Voldoende voor 400 bollen dus. Lijkt me wel genoeg.

Nu zullen die bollen niet binnen een paar uurtjes droog zijn. Meenemen van eierdozen is misschien wel handig, voor transport en voor nadrogen.

(En nee, ik doe zelf niet mee, ik neem dan alleen de klei mee.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Gelijk heb je appelvrouw en henk ja, graag!

Met de eierkartonnen komt het ook wel goed. Ik heb nog een hele stapel van die grote liggen, moet genoeg zijn. Ik neem aan dat we de 400 niet gaan halen met elkaar maar voor de zekerheid kan iedereen een eigen eierdoos nog meenemen, indien in bezit uiteraard.

Geplaatst:

Ik ben benieuwd of er ook resultaten zijn geboekt. Ik heb een aantal jaren geleden veel zaadbommen gemaakt en verspreid in natuurgebieden, maar geen bloemetjes terug gezien.

Geplaatst:

@mikki : ja, dat is ellendig natuurlijk. Misschien ook de combi van het zaad, de grond en al dan niet voedzame elementen in je bommetjes. Vandaar ook mijn vraag voor compost.

@nasuada: compost ja graag. Ik neem zelf potgrond mee, met klei een onverslaanbare drie-eenheid denk ik

@naauada, jorieke, angela, appelvrouw: zaadjes top! Ik denk dat we dan met elkaar een heel eind komen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...