GuusB Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Hoi allemaal, Ik heb sinds kort een volkstuintje, en wil nu een aantal planten uit mijn achtertuin verplaatsen naar de moestuin. Waar moet ik rekening mee houden als ik de volgende planten wil verplanten:- framboos- bramen- rode bessen struikZoals, in welke maand het best verplaatsen? Eerst bemesten? Grote kluit nodig? Mag ik het erg kort af snoeien??? Ik hoor het graag van jullie want via Google kom ik er niet achter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 De rode bes (ribes) kan in november verplaatst worden... https://www.groeninfo.com/forum/overige-tuinforums/struiken-hagen-en-bomen/verplaatsen-ribus De rest kom ik nog op terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 De rode bes kun je vanaf oktober tm maart verplaatsen, grote kluit proberen mee te nemen, lukt dat niet lekker, dan fors insnoeien. De braam kun je in dezelfde periode verplaatsen, daar zal een goede kluit meenemen moeilijker zijn ( ander wortelgestel ) en dus zeker delen van de huidige braam wegsnoeien, je kunt ook wat delen laten zitten, waardoor je toch al wat oogst hebt volgend seizoen. Framboos hetzelfde. Weet je of het een voorjaars/ voorzomer framboos betreft, of wellicht een herfstframboos ? Is het een herfstframboos, dan is het lekker makkelijk; alles bij de grond afknippen en verpoten, mag in iets verrijkte grond. Is het een voorzomer dragend ras, dan ook verplaatsen, maar bovengronds halveren om de plant in het voorjaar wat minder te belasten, je hebt dan toch nog wat oogst. Alle 3 houden van een lekkere dikke mulchlaag in april en dan als het langere tijd droog zou zijn, ook eens wat extra water vanwege het verminderde wortelgestel. Niet verplaatsen bij grote vorstperiode, maar dat zul je wel begrijpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts