Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verse koeienmest advies


marcodew

Aanbevolen berichten

Ik heb 350 m2 en verbruik elk jaar zeker 3-5 kuub (oude) mest en maak mijn eigen compost als aanvulling.

Ik denk dat je met een kuub al een eind komt , afhankelijk van wat je wil gaan telen en hoe de bemestingsgeschiedenis is, hoe je grond is en wat de versheid van de mest is. Verse mest kan veel stro en lucht bevatten.

Gangbaar is een derde van de tuin bemesten en dan teeltwisseling toepassen, ik neem aan dat dat bekend is.

Meer bestellen is geen slecht idee. Je kan de mest opzetten.

 

Van 1M3 kan je op een stuk tuin van 20 M2 een laagje van ongeveer 5 cm leggen.

 

 

 

 

Verse mest is voor de veel planten niet aan te raden.

In het voorjaar zal de mest dan wel goed zijn.

 

Is de mest voldoende verteerd, dan kan je de mest op een wacht hoop opzetten en flink aanstampen.

Dek het af zodat het niet uitspoelt en de mest doet dan weinig meer en kan je zo makkelijk een jaar bewaren.

je hebt dan mest om bij te mesten bij courgettes en pompoen en om de nateelt van bijv. prei en boeren- en spruitkool te voorzien.

 

Ook kan je met verse mest prima compost maken.

 

Veel echte koemest is er helaas niet meer door de nieuwe stallen.

Ik kan er ook aan komen maar dat is helaas een eind weg.

Koemest is voor veel teelten toch de beste mest.

 

 

2017021811361550921517827688.jpg

 

 

Foto: Een ouderwets bultje mest, hier wordt er gegraven naar de oude mest van vorig jaar die onderop ligt en mooi vet en ingeklonken is en zo de tuin op kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...