Geplaatst: 27 oktober 20187 j De laatste jaren ben ik niet meer zo fanatiek op het moestuinforum. Dit heeft een reden, die mij momenteel zo hoog oploopt dat ik graag de gelegenheid neem om mijn hart te luchten. In 2015 heb ik vol trots een Buurtmoestuin opgericht met een plaatsgenoot die meer groene projecten heeft lopen in Oldenzaal. Het doel was om de saamhorigheid in de buurt te versterken en bewoners van een begeleid wonen traject in deze zelfde buurt op een laagdrempelige manier te betrekken. Zelf ben ik bewoner in ditzelfde complex en ik nam plaats in het bestuur als secretaris en om de begeleid woners te vertegenwoordigen. Helaas is het een zware rit geweest, eigenlijk al vanaf het begin. De officiële opening was later, waardoor er nog niet gezaaid en geplant mocht worden. Bewoners hebben mij overtuigd deze regel te negeren, want het was al april en hierdoor kreeg ik van mijn mede bestuursleden langs de oren. De opvolgende jaren bestond vooral uit mezelf bewijzen, want de lat lag hoog betreft hoe het eruit zag. Er zijn soms periodes (met name in de zomer) waar ik een week weinig tot niets kon doen en dit werd mij structureel erg kwalijk genomen. Ik moest om hulp vragen en als ik dat dan eenmaal deed, werden er zaailingen en planten genadeloos omver geschoffeld. Dat was dus ook iets eenmaligs. De taken als secretaris rezen mij ook de pet boven en ik werd voortdurend aangesproken dat ik als bestuurslid het goede voorbeeld moest geven. Ik deed zoveel ik kon, maar het was gewoon niet mogelijk om de moestuin voortdurend onkruid vrij te houden. "Maar wij hebben ook een full-time baan en ons lukt het wel" was dan het antwoord. Vorig jaar heb ik besloten mij terug te trekken als secretaris, maar dit is door het bestuur verdraaid dat ik er helemaal mee zou stoppen. Wel bleef ik lid van de activiteitencommissie, om activiteiten aan te bieden die bij bepaalde seizoenen horen. Bij een deelnemersvergadering werd mij beloofd dat er gepast afscheid genomen zou worden met een leuk aardigheidje. Tot op heden niets meer van gehoord. Er waren in totaal 4 bewoners van het begeleid wonen traject betrokken in de moestuin, waaronder ik zelf. De vorige twee jaar zijn er twee mensen gestopt, omdat zij ook last hadden van de constante druk. Nu ben ik nog over samen met een andere bewoner. Dit jaar bleef ik lid van de activiteitencommissie, waar een nieuw hoofd op zat die ook de pik op mij had. Ik had afgesproken om mij op activiteiten voor de kinderen te storten. Dit past meer bij wat ik kan en leuk vind. Ik organiseerde voor het tweede jaar een teeltwedstrijd voor de kinderen, geïnspireerd door dit forum. Er werd besloten dit te combineren aan een seizoenstart dag. Ik ging akkoord en vroeg nadrukkelijk dit niet op een zaterdag te doen i.v.m. vaste verantwoordelijkheden. Bij een algemene vergadering werd mij middels de uitgebrachte flyer bekend dat er toch een zaterdag geprikt werd en doordat ik niet kon werd dit van mij overgenomen. Ik mocht natuurlijk wel alle romslom (zaden kopen e.d.) nog regelen en dit heb ik vertikt. Ik was boos. Van de zomer was er opnieuw een activiteit. Ik gaf aan een speurtocht te willen organiseren in het thema moestuin. Er werd gesproken over de boel versieren. Ik vond dit een leuk idee en gaf aan nog wel versiering in huis te hebben liggen. Echter op de dag zelf bleek dat ze hadden verwacht dat ik dit allemaal zou regelen, inclusief ballonnen en versiering knutselen. Dit had ik niet begrepen en toen ik ik dit uit wilde leggen kreeg ik een preek dat ik maar beter op moest letten en dat het hoofd niet mijn gezeur aan wilde horen. Eerlijk is eerlijk, de speurtocht verliep uitstekend en was erg leuk. De laatste activiteit werd nooit gepland, dit vond ik maar raar. De druppel was bij de laatste vergadering. Ik zag hier erg tegen op, omdat ik wist dat ik op mijn tenen moest lopen. Bij de vergadering bleek dat het financieel erg slecht ging met de moestuin en dat om deze reden de laatste activiteit niet door ging. Ook zouden deelnemers nu 25,- per jaar moeten betalen voor een kavel van 10 bij 3, of 12,50 voor een tuin van 5 bij 3. Dit was voor mij een schok. De andere bewoner was verhinderd van de vergadering en wij hebben nadien nog wat gekletst. Ongelukkig, maar echt kwalijk nemen kon ik het niet, werd er een bericht in de app groep geplaatst met de vraag hoe het zit over deze huur en of dat de bewoner de notulen wilde zien. Op dat moment kreeg ik zoveel gal over mij heen, dat ik heb besloten de app groep te verlaten en alle bestuursleden op WhatsApp te blokkeren. Inmiddels zijn er 2 weken verstreken sinds dit incident en ik zit er serieus over te twijfelen of ik dit nog wel wil. Ik was zo trots op deze moestuin en eigenlijk nog steeds. Ik ben echter verdrietig over wat er van geworden is en ben ervan overtuigd dat als we deze koers aanhouden, we 2020 niet gaan halen. Ik kon nog af en toe in de moestuin, maar de passie is er wel een beetje af. Mijn interesses zijn verplaatst, waardoor ik interesse in andere dingen heb gekregen. Hierdoor vergeet ik het moestuinforum af en toe. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.
Geplaatst: 28 oktober 20187 j Ajakkes wat een gedoe... Ik hoop dat het wat oplucht nu je alles hebt opgeschreven! Misschien helpt het om lekker in je eentje te moestuinieren, of eens naar een MTFD te komen met mensen die wél gezellig zijn? Zelf ben ik ook niet heel actief op dit forum omdat ik heel veel verschillende interesses heb, maar de 2 forumdagen waar ik geweest ben, vond ik wel altijd enorm gezellig en inspirerend, en ik kwam beide keren met 100 ideeën en een warm gevoel in mijn buik weer thuis Misschien helpt dat om je liefde voor tuinieren weer een beetje op te peppen ^_^ Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 29 oktober 20187 j Auteur Lucht zeker op, dankje. Heb gelukkig tot december / januari om te kiezen of ik nog door wil gaan. Tot die tijd ff focussen op andere dingen. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.
Geplaatst: 29 oktober 20187 j Succes! Ik hoop echt dat je je plezier in tuinieren weer hervindt Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 30 oktober 20187 j Klinkt niet gezellig daar Hopelijk kan de situatie daar snel keren. Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!
Geplaatst: 30 oktober 20187 j Wat vervelend zeg.. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet in de koude kleren gaat zitten. Al die negativiteit, bah.Hopelijk vindt je inderdaad gauw weer het plezier in het tuinieren terug! En.. je moet maar weer lekker actief worden hier. Is veel gezellig! Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl
Geplaatst: 30 oktober 20187 j Auteur Klinkt niet gezellig daar Hopelijk kan de situatie daar snel keren.De moestuin heeft volgend jaar (2020) mogelijk geen geld meer om de huur te betalen. Dus al keert het tij, het spel is afgelopen. Heel erg jammer dat dit allemaal zo is gelopen. Misschien frisse nieuwe moed aankomend voorjaar? Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.
Geplaatst: 7 maart 20197 j Auteur Ik ga het nog een jaartje proberen, eerste zaadjes zitten in de grond. Maar het enthousiasme is niet zo groot als voorgaande jaren. Ik ga mijn best doen van dit jaar een mooi jaar te maken, maar ik begin eraan te geloven dat mijn moestuinjaren langzaam maar zeker geteld zijn. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.