marjoleinvdh Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 dit was mijn eerste moestuinseizoen, ik heb van veel dingen genoten, maar niet van mijn bonen.als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel bonen met draden, daarom heb ik ook goed gelet op welke zaden ik kocht.mijn zaden zouden dus voor draadloze bonen moeten zijn, maar dat bleek dus echt niet waar.is mijn zaad niet goed? of kan het door het weer komen dat ze toch draderig werden?doe ik iets verkeerd of moet ik gewoon ander zaad hebben volgend jaar? ik had overigens biologische cobra stokslabonen en biologische helda stoksnijbonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 De droogte heeft afgelopen seizoen niet voor de lekkerste bonen gezorgd. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 zoiets vermoedde ik al.. en ik bedenk me net ook dat in het begin van de zomer de bonen behoorlijk verstikt werden door wildgroeiende erwten, allicht dat dat er ook mee te maken heeft.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Dat zal ook niet bevorderlijk zijn geweest. Bonen houden van warmte en droogte maar dit was wel iets te veel van het goede. Ik had nu ook nog sperziebonen op de tuin, maar ook die late bonen worden ook niet lekker sappig en knakkig meer, maar krijgen een wat dunnere taaiere peul door tekort aan zonlicht. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 zonde is dat..ik heb laatst een volle zak weggegooid omdat ze simpelweg oneetbaar waren.vandaag heb ik alles wat aan de plant hing (deels gedroogd al) er af gehaald voor zaadwinst, ik zal ze volgend jaar nog maar een kans geven dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Je kan de boontjes uit de peulen halen en gebruiken in stoofschotels en soepen als de peulen te oud of niet lekker zijn.En bonen zijn kruisbestuivers , voor raszuiver zaad wordt minimaal 40 meter afstand van ander soorten bloeiende bonen aanbevolen.Je hebt dus kans dat je geen raszuiver zaad hebt. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 ow poeh, goed dat je het zegt! dat had ik niet door.kan het kwaad als ze niet raszuiver zijn? bij de courgette weet ik dat ze giftig kunnen worden, maar hoe zit dat met bonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Ze zullen niet giftig worden maar ik heb een kruising gehad van stoksnijbonen en sperzieboon. Lange slierten aan mijn stambonenplanten en sommige waren goed te eten als sperzieboon terwijl andere droog en meer snijboonachtig waren. Ik heb ze laten groeien en als droogboontjes geoogst. De opbrengst is dan wel aanzienlijk minder dan echte droogbonen die veel groter worden. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts