Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allen,

Ik heb mijn tuin in drieën verdeeld. 1 deel aardappelen,1 deel peulvruchten, en 1 deel bladgewassen en bloemen. Dit rouleert uiteraard elk jaar. Na jaren lang de hele tuin bemesten wil ik het nu anders doen en elk jaar nog maar eenderde deel bemesten. Ik gebruik oude koemest. Welk gedeelte kan ik het best bemesten elk jaar ? Peulvruchten lijkt mij niet. Dus de aardappelen of de bladgroenten/bloemen?

Geplaatst:

Bladgroenten (maar niet te gek, in verband met nitraten). Als je veel bloemen "oogst" is bemesten okay, anders hebben ze weinig extra nodig.

Verschillende bladgroenten kunnen wel heel verschillende voedingsbehoefte hebben!

En geef de aardappels een beetje kalium of mest met weinig stikstof en een groter deel kalium.

Als dit je enige gewassen zijn, overweeg dan of je daarbinnen niet nog wat kunt schuiven: bijvoorbeeld peulen en bonen omwisselen. Want een 3 jaar wissel is erg weinig om veilig te zijn voor bodemziekten die zich opbouwen.

Organisch materiaal en met name compost kunnen serieus ondersteunen om de bodem gezond te houden. Misschien toch een optie...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb eve bij je tuin gespiekt:

IMG26458034139073316755491542568419.jpg

Ik zie denk ik redelijk verse mest liggen en ik zie prei en boerekool staan. Die planten kunen wel wat mest gebruiken, zeker op zandgrond.

Zelf geef ik ze verteerde mest voor ik in het voorjaar ga spitten of voor ik de prei plant.

Aardappels kan je ook een lichte oude mestgift geven. Zelf geef ik ze compost, ook om het vocht wat langer vast te houden.

Peulen en bonen krijgen niets en de bloemen hangen er een beetje tussen.

Zelf heb ik vakken gemaakt op de tuin en ik mest per (half) vak.

Ook heb ik wat oude mest liggen om te kunnen bijmesten bij planten die dat graag hebben gaande het seizoen.

Mij lijkt het verstandig om per gewas te kijken wat de behoefte is en dat als leidraad te nemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...