Loevestuin Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Dag allemaal, Ik heb een vraag over één van onze courgettes. We hebben dit jaar een mooie oogst gehad van meer dan 25 kilo denk ik. Lekker mee gekookt en oa. 15 liter soep van gemaakt Tegen het einde van 't seizoen zijn er twee doorgegroeid tot +- 3kg / 40-50cm, hier wilden we het zaad van gebruiken voor volgend jaar. Maar... één van deze twee wordt nu zo oranje als een sinaasappel, of moet ik zeggen pompoen ? Ik weet helaas niet welke zaden mijn tuinvriendjes hebben opgekweekt en geplant maar het is wel opmerkelijk dat de ene courgette groen blijft terwijl de ander nu echt oranje wordt. Ik gok op kruisbestuiving ? Dit is ons tweede seizoen en stel dat :1. Er vorig seizoen F1 zaad is gebruikt, dan hadden we dit jaar mogelijk niet zo'n grote oogst gehad ?2. Er vorig seizoen ander zaad is gebruikt en er kruisbestuiving heeft plaatsgevonden. Zou het dan kunnen dat die oranje courgette resultaat is van kruisbestuiving, mogelijk met sierpompoen en dan wellicht giftig is ? Onze overbuur aan de andere kant van het gebouw heeft mogelijk sierpompoen staan.Link: Duitser dood na eten zelfgekweekte courgette Op onderstaande foto's is de verkleuring te zien en de twee courgettes naast elkaar.Ze zijn tegelijk geoogst en onder dezelfde omstandigheden bewaard.En ja, die oranje was eerst net zo groen als de groene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Kruisbestuiving heeft geen effect op de vrucht die hetzelfde seizoen wordt gevormd, maar wel op de nakomelingen. Je zaad is niet betrouwbaar, want sierpompoenen zitten in de dezelfde groep als courgettes; beide Cucurbita Pepo.Pompoenen zijn meestal Cucurbita Maxima of Cucurbita Moschata, die kruisen even makkelijk, maar Maxima kruist met Maxima en Moschata kruist met Moschata, en in die groepen zitten verder geen sierpompoenen met nare gifstoffen.Ik hou zelf ook graag zaad over, van van alles en nog wat, maar niet van courgettes. Je gaat er niet zomaar dood aan; die Duitse meneer proefde de bitterheid maar bleef toch stug dooreten. Ook rauw hoort een courgette of pompoen een zachte smaak te hebben, als even proeven onaangenaam is dan weg ermee. Wacht even; je vraag nog eens overlezend; je zegt dat je dit jaar al zelf overgehouden zaad hebt gebruikt? Als die andere courgettes prima waren, dan zal deze dat ook zijn, want die zal toch van eenzelfde plant zijn waarvan je al hebt gegeten?De verkleuring zegt niet zoveel; ze verkleuren naarmate ze rijper worden, en dan nog heb je wel verschillen tussen de ene vrucht en de andere.Met F1 zaad zou ik zelf niet verder telen, want je weet nooit welke eigenschappen boven komen drijven. Er kan best iets goeds uit komen, maar het is een gok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Denk dat ie gewoon “overrijp” zal zijn... komkommer verkleuren ook van groen, naar geel, naar pluizig grijs totdat ie uitzichzelf wegloopt P.s gebruik voor courgettes alleen gekocht zaad bij een betrouwbare zaadleverancier vandaan....ze kruisen namelijk heeeul gemakkelijk zoals roeier al aangaf.....gewoon voor de zekers...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krikke83 Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Best niet verder gaan met zelf geoogst zaad van een courgette, tenzij je de plant en/of bloem geïsoleerd hebt. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loevestuin Posted November 22, 2018 Author Share Posted November 22, 2018 Dank voor jullie antwoorden. ...Wacht even; je vraag nog eens overlezend; je zegt dat je dit jaar al zelf overgehouden zaad hebt gebruikt? Als die andere courgettes prima waren, dan zal deze dat ook zijn, want die zal toch van eenzelfde plant zijn waarvan je al hebt gegeten?...Ik weet dus niet precies welk zaad gebruikt is, mogelijk/waarschijnkijk van vorig jaar. We hebben 8 tot 10 planten gehad en deze twee komen van verschillende planten. Maar ze smaakten allemaal prima en we leven nog Maar dus toch liever niet verder gaan met het zaad van deze dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts