Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Braam onder de witte vlieg hoe weg te krijgen?

Camiel

Recommended Posts

Hoii,

De braam bij ons in de achtertuin zit onder de witte vlieg. Het witte vliegje die onder het blad van de braam zit en als je erop tikt wegvliegt. Ook vreet hij de bladeren aan en er zitten grote gaten in het blad daardoor. Dit seizoen wil ik het niet meer hopende op een nog betere oogst. Ik heb al gegoogled en toen stond er dat het een lastig beestje is om weg te krijgen zonder insecticide, met name omdat hij onder het blad zit.

Somebody tips ?

Het is herfst. Tijd om alle takken die gedragen hebben van de braam geheel weg te snoeien. Die ben je al kwijt.

Dan komt de winter...vorst..vogels, insecten op zoek naar voedsel....natuurlijke vijanden vinden de weg waarschijnlijk.

Kortom...verder niks aan doen en volgend jaar nieuw begin op jong hout. Veel kans dat ze niet terug komen.

Witte vlieg op braam....nooit van gehoord. (Is het niet iets anders? Wat is er aan de hand met de groei, positie van die plant dat braam daarvan last krijgt...? )

Witte vlieg die al in het begin van het jaar optreedt...gebeurt niet gauw....eerder in de zomer en meestal laat in het jaar. Dan is je oogst ver binnen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Onder glas komt het wel een verschijnsel en daar wordt er met roofmijten gewerkt.

Ik neem aan dat het bij jou om teelt op de volle grond gaat.

Je bent nu in ieder geval gewaarschuwd voor volgend jaar.

Voer nu alles af en zie je komend seizoen onraad, ondernemen gelijk actie.

Witte vlieg verspreid zich snel en vormt snel een grote plaag en een gevaar voor de gezondheid van je planten.

Vaak zitten de vliegen en eieren op jong blad. Haal bij een kleine plaag zo veel mogelijk de bladeren weg. De eieren zitten aan de onderkant van het blad, dus gooi de bladeren niet op de composthoop.

De witte vliegjes komen praktisch elk jaar terug en de schade is groter daar waar de braam in de schaduw staat. Ik heb na de oogst de vruchtdragende takken weggeknipt tot de grond en de nieuwe takken opgebonden. Helaas zag ik op de nieuwe scheuten ook al dit vervelende insectje met aangevreten bladeren. Dus dat wordt volgend jaar dan bladeren weghalen niks anders zit erop. Ook heb ik dit jaar de scheuten hoger gehangen zodat ze ( nog)meer in de zon hangen. De braam staat tegen een schuurtje aan. het lijkt mij wel als ik nu alle bladeren weghaal dan krijgt de braam het onwijs lastig met fotosynthese en de opstart in de lente.

Het witte vliegje die onder het blad van de braam zit en als je erop tikt wegvliegt. Ook vreet hij de bladeren aan en er zitten grote gaten in het blad daardoor.

Witte vlieg eet geen blad ( zuigt wel ) en maakt ook geen gaten in je blad. Al zal er dan misschien wel óók witte vlieg op zitten, die gaten worden veroorzaakt door wat anders.

Eigenlijk denk ik eerder aan een algehele 'malaise' van de struik, wat de plant ook bevattelijker maakt voor óók witte vlieg.

Dingetje is wel dat de struik licht/zonnig moet staan en ook lekker op de wind. Alleen al tegen een wand maakt dat de helft van het licht de plant niet bereikt he ? Dan : wat voor braam is het eigenlijk ? Cultivar dus, weet je welke je hebt ? Meeste bramen zijn vrij probleemloze planten en dus verwacht ik eigenlijk een verkeerde standplaats, slechte grond, watergebrek oid.

en: "daar waar de braam in de schaduw staat" ? Een braam moet je niet in de schaduw willen hebben.

Nu al het blad zorgvuldig weghalen ( inclusief de bladaanzet, dat blijft vaak achter als je het blad er oppervlakkig aftrekt ) kan helemaal geen kwaad. Misschien wel handig ook nu, om de overwinterende eitjes dus vast weg te halen. De struik z'n fotosynthese staat sowieso de wintermaanden vrijwel stil. Ben je bang voor de eieren die op de takken overwinteren, kun je de takken ook nog eens in lengte halveren, of een aantal.

Overigens vind ik zélf witte vlieg nauwelijks een dingetje. Heb ik op mijn bramen dan wel nooit gehad, maar ook op andere planten/gewassen .... doe ik eigenlijk nooit wat aan , als het zich al voordoet.

En bramen zijn echt sterk hoor. Ik zou me geen zorgen maken.

Heb je geen foto van de struik ?

Foto's. Welk soort het is ik heb geen idee. Stekelloze braam. geeft zeer grote bramen.

Verdere info ; sinds dit jaar ga ik dus proberen met de bramenstruik iets hoger te hangen. Voorheen hing hij op streepje 3-4 van de stalen constructie. Nu dus een stuk hoger en kan meer zon pakken.

Zo te zien geen witte vlieg, maar ik hou het op bladvlooien.

Aantasting is wel heel weinig. Bovendien zijn dit geen zeer schadelijke insecten. Beetje variatie in je tuin is alleen maar goed...ook in dierenleven. Dat er van alles zit en vliegt is in de eerste plaats een teken van rijkdom en gezondheid. Een tuin zonder insecten en aantastingen is steriel en ziek. Vooral niks aan doen. Elke remedie is erger dan de kwaal.

Zoals Bit benadrukt en ik ook al suggereerde...ga eens na of die bramen wel onder goede omstandigheden groeien...er geen soort algehele malaise toestand is? Licht, bijvoorbeeld en vochtigheid zijn belangrijke factoren. Als je dat niet goed kunt maken, blijft het kwakkelen. Maar ik denk vooral aan voldoende humus in de bodem en zorgen dat wortels niet nat staan...je bodem luchtig blijft...doorlatend. Dat doe je niet zozeer door te gaan bewerken, maar door rijkelijk organische materiaal op te brengen...zoals een lekkere laag herfstbladeren nu...laat maar lekker vergaan....en volgende jaren weer.

Dit soort beestjes zoekt de zwakkere planten vaak op.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Had nog een zak bladeren liggen die ik paar weken terug heb verzameld. Ik heb die erbij gegooid. Nu met de extra regen in het land zal het lekker vergaan. Voorheen zo droog. Het enige waar ik mee zit is de hoogte van de braam. Ik heb hem al hoger hoor dan vorig seizoen, maar liever nog hoger haha. Ik wil van die vliegjes af.

De metalen constructie is van Nature en 1 meter 50 hoog.