Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onder de noemer kweek eens iets uit Nederland. Het valt me op met het uitzoeken van zaden dat er steeds meer uit het buitenland komt.

Zelf ben ik een bio tuinder en wil dat zo houden. Maar van sommige heirloom/bio zaden is de opbrengst zo gering dat het zonde is om de plant te kweken ook al is deze nog zo lekker. Maar Nederland staat toch bekend om zijn geweldige akkers?. Waarom dan verder kijken dan onze eigen achtertuin?

Wat zijn er nu geweldige rassen van eigen bodem die iedere tuinder eens zou moeten proberen? (liefst ook met een goede opbrengst)

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Ik denk dan aan de rassen met een Nederlandse naam.

Wortels bijv en uien genoeg Nederlandse rassen. Althans Nederlandse naam.

Aardappels net zo.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Dat is verraderlijk. Sommige planten hebben een Nederlandse naam. Maar beslist niet land van oorsprong gemakzucht/makkelijker uitspreekbaar

Piepers hebben we inderdaad in overvloed ook bonen

Geplaatst:

Ik kan wel wat voorbeelden noemen...

Een stuk of wat verschillende peulen heb ik al geprobeerd; Norli, Golden Sweet en Carouby de Maussane, allemaal buitenlandse rassen. Vorig jaar een Fries geprobeerd; Pûltsje op Reis. Onverwacht goede opbrengst, zelfs beter dan Norli volgens mij, wat toch een modern, hoog productief ras is.

Niet altijd gaat een Fries hier bij mij in Friesland beter. Tuinboon Adrie heb ik een paar jaar gedaan, maar ben ik niet tevreden over. Mijn vader had altijd Leidse Hangers, en daar ik nu bij terug. Mooie peulen, echte tuinboonsmaak. Ik heb hier op het forum nog wel eens iemand terug zien komen bij de Leidse Hangers, was het Flup? Maar die Leidse Hanger is dus wel een Nederlands ras wat je niet hoeft te laten liggen.

Een buitenlandse naam hoeft trouwens niet altijd te betekenen dat het een buitenlands ras is. Zo'n aardappel als de Apache, wat een goeie is, is gewoon Nederlands, en je kunt een lange lijst van Nederlandse aardappels maken waar veel kwaliteit tussen zit.

Of er nu echt meer buitenlandse zaden zijn dan een tijd terug weet ik niet, het zal wel, er is wel meer internationalisering. Op dit forum zijn verhoudingsgewijs meer mensen die bereid zijn iets nieuws te proberen, en dan kom je al snel op buitenlandse dingen uit. Ook niet altijd, soms wordt er iets herontdekt, zoals de St Jans-ui, wat dan ook weer nieuw is voor mensen.

Wat traditionele groentes betreft hoef je echt naar het buitenland toe, en ook niet wat traditionele fruitsoorten betreft. De Zwijndrechtse wijnpeer die hier vlak buiten de deur staat maak ik lekkere stoofperen van. En ik heb vorige herfst 3 fruitboompjes aangeschaft; een Doeke Martens, een Present van Friesland en een Josephine de Malines; één buitenlander maar. Ik moet nog afwachten hoe ze bevallen.

Geplaatst:

Een paar jaar geleden kreeg ik van een vriendin een handjevol Wieringer bonen. Het was een ras dat in Nederland al niet meer bestond maar in Amerika nog wel. Door een actie in de Volkskrant werden de boontjes weer teruggehaald naar Nederland en verspreid onder liefhebbende tuinders. Ik ben er mee verder gegaan. Elk jaar meer. Gisteren nog een pan bonensoep van gemaakt. Yummo!

De plant houdt het midden tussen een stam- en stokboon en heeft wel wat steun nodig in de lengte en breedte. De peulen zijn niet groot en geven gemiddeld 4-5 boontjes. In vergelijking met de dikke kievitsbonen heb je veel meer te doppen om een kilo boontjes te krijgen. Maar ze zijn zo veel fijner! Echt lekker! En vermoedelijk een geslaagde kruising van diverse uitheemse bonen die het goed deden op Wieringen.

En Kruidenvrouwtje, als je diep in de geschiedenis kijkt, voordat we in Nederland begonnen te landbouwen, dan blijven er hazelnoten, wilde appels, waternoten, wikke (een peulvruchtje), paardenbloemenblad & nog zowat over. Mensen hebben altijd en overal geselecteerd en gekruist om rassen te krijgen die het best pasten bij hun grond en klimaat. Hier geen avocado's en aubergine's. Winterpostelein.

Nogmaals: Winterpostelein. Oud inheems

Geplaatst:

@roeier

Dat bedoel ik met mijn vraag. Natuurlijk zijn er heel veel lekkere producten. Maar soms zijn zaden te "gewoon" geworden om er nog naar om te kijken. Ik wil in eerste instantie wat dichter bij huis kijken. Toevallig Leidse Hangers gekocht voor nieuwe seizoen

Als me bloemkool niet rond is maar ovaal is niet erg als de smaak maar lekker is.

@Vinky tijden veranderen en gelukkig leven we vroeger niet meer

Maar het kweken naar meer en beter gaat niet altijd op tegen de smaak van wat jaren terug.

Veel is ook gekweekt voor de massa en wat de moderne consument kwaliteit vind. Want een appel moet rood en rond zijn en een komkommer groen en recht

Gaat de wieringer googelen

Geplaatst:

Ik ga toch nog even noemen:

'Flakkeese 2' winterwortel;

'Rijnsburger 5' bewaarui.

Bevielen me beide erg goed wat smaak betreft. Conventionele maar degelijke rassen; aan te raden.

Ik let zelf niet sterk op 'biologisch' of 'heirloom' als het gaat om de aanschaf van zaden. Ik vermijd wel F1 of 'kwekerskwaliteit'. 'Kwekerskwaliteit' kan betekenen dat het allemaal rond dezelfde tijd rijp is, wat het (eventueel machinaal) oogsten vergemakkelijkt, dat het beter tegen transport kan, of een grotere uniformiteit van vorm heeft, een zo kort mogelijke produktietijd, enz... Ziektebestendigheid is natuurlijk een factor waar we allemaal baat bij hebben, maar zoiets als smaak lijkt ondergeschoven kindje geworden in de veredelingsprocessen.

Als iemand nog een tip heeft wat betreft rode biet houd ik me aanbevolen, ik wil eens iets anders dan de Choggia dit jaar...

Geplaatst:

Volgens mij zijn (bijna alle) landsgrenzen door de mens bepaald, niet door de natuur.

Ik ga voor diversiteit van het soort waarbij ik vooral op let wat een lekkere soort is. ook al is dit een kleine opbrengst.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ahhh, Leidse Hangers ja, heerlijk!

Heb trouwens nu, via de zaadgoedvereniging ter behoud en verspreiding van oude rassen (ben ik lid van), een paar bijzondere tuinboonrassen op de kop getikt. En nog wat meer, maar met de tuinbonen ben ik bijzonder blij. Geen Leidse Hangers, maar daar heb ik dit jaar toch al geen plaats voor. Heb al teveel andere tuinbonen die eerst gezaaid moeten worden.

Ik probeer in mijn tuin een mix van oude rassen en probeersels van nieuwe dingen te zaaien. Vaak Duitse oude rassen, wat hier in mijn regio ook het beste gedijt, maar ik teel ook oude Nederlandse rassen. Friese bonenrassen doen het, heb ik gelezen, goed op zandgrond, dus dat kan ik hier prima proberen.

F1-zaden wil ik niet en ik let bij de aankoop ook op de producent / zaadhandelaar, niet van iedere zaadhandelaar koop ik namelijk. Biologisch zaadgoed koop ik zelden, biologische teelt is namelijk niet noodzakelijkerwijs milieuvriendelijker dan gewone teelt, dus dat vind ik niet zo bijzonder. De smaak vind ik wel belangrijk. Had afgelopen jaar een tomatensoort geprobeerd die het prima in vochtige buitenteelt doet (Homosa), maar de tomaten vond ik niet bijzonder smaken. Dan mag het nog zo een oude soort zijn, als het nergens naar smaakt, hoef ik het niet. Zaden koop en ruil ik vooral in Duitsland en Nederland. Maar oude Nederlandse soorten zie ik ook in webwinkels terug in andere landen.

Geplaatst:
Volgens mij zijn (bijna alle) landsgrenzen door de mens bepaald, niet door de natuur.

Ik ga voor diversiteit van het soort waarbij ik vooral op let wat een lekkere soort is. ook al is dit een kleine opbrengst.

Ik ben daarom juist ook trots op de multiculturele herkomst van de Nederlandse keuken: leve de stamppot boerenkool en de gevulde speculaas.

Voor mij tellen alleen smaak, robuustheid (bestand tegen slechte omstandigheden, weinig bemesting, bewaarbaarheid), en mogelijkheid om zelf zaad, stek of pootgoed te oogsten.

Geplaatst:

Afgelopen kerst (nee, we doen niet aan kadootjes) kreeg ik een pakketje zaad en wel deze:

https://www.vreeken.nl/329960-nationale-synode-1618-1619

"Een collectieverpakking van 5 historische groenten uit de 17e eeuw

De Nationale Synode te Dordrecht duurde 7 maanden en werd door een paar honderd theologische geleerden gehouden. In die tijd moest Dordrecht letterlijk alles uit de kast halen om al deze monden te voeden. Wij vermoeden dat de groentesoorten die we in dit pakket aanbieden in deze periode bekend waren en dan ook in de omliggende streken geteeld werden."

1. Duivenbonen "Maris Bead" (045430)

2. Bindsla "Blanke Zelfsluitende"/ "Green Cos"(250950)

3. Savooiekool "Bloemendaalse Gele"(166900)

4. Boerenkool "Lippischer Braunkohl" (140300)

5. Grauwe Erwten "Kollumer Zoete Erwt"(095000)

• 1 year later...
Geplaatst:

Was aan het googelen op "Pûltsje Op Reis" die ik van roeier heb mogen ontvangen. En dit topic komt uit dan ook bij de zoekresultaten.

Dacht dat ik voor dit jaar al genoeg erwten zou hebben, maar dat valt wat tegen. Al wil ik deze soort vooral gaan zaaien voor het zaadgoed. Dus even opletten waar ik het zet in de tuin ivm kruisbestuiving.

Heb ondertussen wel een aantal oude Nederlandse (en Duitse) groentenzaden gekocht en geruild, maar alleen iets vanwege de naam kopen is ook niet handig. Had vorig jaar een paar oude Duitse bonensoorten gezaaid. Allemaal leuk en aardig, maar die hebben draden en dan vind ik ze niet lekker. Kortom, beter opletten, want dat vind ik echt niet lekker! Wil wel oude, lokale soorten (nouja, Nederlands en Duits) gaan zaaien, maar de smaak moet wel goed zijn.

Vandaar dat ik aan het googelen ben naar de soorten die ik dit jaar ga zaaien en nog niet eerder heb gezaaid, te weten:

- Erwt: Wonder van Scheemda

- Peul: Pûltsje Op Reis

- Spruiten: Groninger

- Stokbonen: Blauwschediger Speck (hopenlijk heeft die geen draad, daar heb ik bij de koop weer eens niet opgelet)

En ik word door dit topic er ook weer prima aan herinnerd dat ik weer Leidse Hangers moet kopen.

Geplaatst:

Met peultjes (Pisum sativum) is het wel net als met boontjes dat ze zichzelf bestuiven, en dat is meestal al gebeurd nog voordat de bloem opengaat, dus de kans op zelfbestuiving is erg gering.

Maar ze zijn ook zo snel en bovendien koudebestendig dat het eenvoudig is om in verschillende perioden te zaaien en dat dan dus de bloeitijden ook in verschillende periodes komen te liggen, inplaats van op afstand te rekenen. Pûltsje op Reis is een dwergje dat erg snel klaar is, dus dat zou je dan normaal eerder zaaien dan een groter ras, los van het voorkomen van kruisbestuiving is dat ook voor de oogstspreiding handig.

Tsja, ik heb vorig seizoen de fout gemaakt om stokbonen te zaaien voor stambonen, dat was niet zo slim want toen kreeg ik ze tegelijkertijd. Even niet nagedacht.

Geplaatst:

Ja, dat gespreid zaaien ga ik sowieso doen voor de oogstspreiding.

Stambonen zaai ik wel eerder dan stokbonen, maar persoonlijk vind ik de oogst van de stambonen erg tegenvallen als je die met stokbonen vergelijkt. Is mij al eerder opgevallen met andere stambonenrassen, dus die zaai ik liever niet meer. Hooguit voor de zaadwinning, als het een bijzonder ras is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...