Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

PH meters


citroen

Aanbevolen berichten

Vraag je eerst af wat je precies meet als je PH wilt weten.

 

Er zijn verschillende metingen, met uiteenlopende resultaten die ook heel verschillend gehanteerd moeten worden. Dat is werk voor vakmensen met dure, geijkte, professionele apparatuur. Het begrip PH is heel ingewikkeld omdat er vaak heel verschillende dingen bedoeld worden.

 

Wat voor prijzen tot zeg 100 Euro voor liefhebbers te koop is is naast de vraag dat je moet weten welke soort PH ze precies meten en wat dit getal (een momentopname die nog veel kan schommelen) dan zegt over je bodem zo onnauwkeurig dat het weggegooid geld is voor metingen met dit doel.

 

Als je globaal een idee hebt van de PH van de bodem (speelruimte mag gerust 1 punt zijn of meer) weet je meer dan genoeg voor de praktijk van je tuinieren. Mocht je het echt nergens kunnen achterhalen (buren, rapporten gemeente of van mensen die hun bodem lieten onderzoeken) dan kun je zo een druppelsetje van rond 10 Euro overwegen. Grondsoort is ook bepalend voor wat gewenst zou kunnen zijn binnen de heel ruime marges. Een tuin op zandgrond die PH van ergens 5.5. a 6.0 heeft is even goed in dit opzicht als jonge klei die rond de 7.0 zit als milieu voor zowat alle planten.

 

Lees ook mijn reactie op je de andere vraag over verlagen PH die je tegelijk stelde. Die antwoorden hangen samen.

https://www.moestuinforum.nl/ph-verlagen-in-de-grond-t24939.html

 

 

 

Ik herken wat ik zelf ooit meemaakte en bij erg veel mensen zie gebeuren, die zich wat serieuzer met tuinieren gaan bezighouden en van alles gaan lezen en opzoeken. In oudere boeken en websites (en mensen die dat nog altijd aanhalen of blind overnemen ofin dat vroeger zijn blijven steken) wordt dan al gauw gesproken over bodemsoort en vervolgens de PH en daarmee dat dat belangrijk zou zijn. Er is sindsdien enorm veel veranderd in de praktijk van tuinieren (alleen al het heel terecht sterk verminderde gebruik van kunstmest met verzurende werking in hobbytuinen maakt een groot verschil) en in de kennis van tuinieren. Ik durf keihard te beweren: PH is een bijna niet meer relevant topic.

Wil je verder komen, verdiep je dan in bodemgezondheid en bodemleven en vergeet het PH-verhaal gauw. Daarmee kun je echt een enorme verbetering van je groeiomstandigheden makkelijker en op natuurlijke wijze bereiken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...