Ga naar inhoud

Van sporen naar paddenstoelen (Shiitakes)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal,

In het verleden heb ik meerdere keren gedacht over het kweken van je eigen paddenstoelen. Nu heb ik van mijn vrouw een basiskweekset gekregen van shiitakes. Erg lekker en gezond. De eerste shiitakes poppen op, alleen een heel groot succes lijkt dit nog niet te worden. Mogelijk door de tijd tussen ontvangst van het pakje (sinterklaas) en bezorgtijd( 3-4 weken).

Enthousiast als ik ben heb ik al veel gelezen op het forum over het kweken van paddenstoelen. Ik heb begrepen dat shiitakes zich moeilijk laten enten, en dus zal ik aan de slag moeten met de sporen van de paddenstoel. Ik probeer voor mezelf een overzicht te maken van de werkwijze, en kan daar jullie feedback wel op gebruiken denk ik .

1 Sporen verkrijgen van shiitake, print maken en opbergen in een gripzakje in de koelkast.

2 Slurry maken van water, gist en honing en sporen, deze halen van je print met een steriel mesje. Rest kan de koelkast weer in:?:

Ad. 2 Ik heb begrepen dat voor het maken van de juiste slurry de pot met een paar gaatjes in de deksel steriel gemaakt moet worden. Dit kan door in een snelkookpan(heb ik niet) of drie keer achter elkaar op het formuis koken en laten afkoelen. Ik vroeg mij af, is het ook mogelijk om deze stap over te slaan en bijvoorbeeld gebruik te maken van spa of demiwater?

3 Slurry op kamer temperatuur zetten en blootstellen aan licht, en laten staan totdat de eerste draden ontstaan, daarna in de koelkast zetten.

4 Broedbakjes vullen met groeisubstraat (eiken of beuken snippers, 20 min gekookt).

5 Met een injectienaald de draden verdelen over je broedbakjes. Broedbakjes afsluiten en bewaren in donker (welke temperatuur ongeveer )

6 Na voldoende ontwikkelen van Mycelium grote bak/zak met houtsnippers klaar zetten (gekookt) en daar een deel van het (of hele )) broedbakje door elkaar mengen of alleen er bovenop leggen . De zak/ bak afsluiten en op een donkere plek zetten. Op welke temperatuur is het handig dit te bewaren en voor hoe lang ongeveer?

7 Zak open maken en blootstellen aan licht. Zorgen dat het geheel niet uitdroogt. Is het handig om dit in een afgesloten bak te leggen of kan dat aan de openlucht

8 oogsten = eten

Heb ik wat gemist of onjuist ik hoor het graag!!

Groetjes,

Erik

Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl

Geplaatst:

Als dit je eerste poging tot het kweken van paddenstoelen wordt zou ik je aanraden te beginnen met een zak broed van de shiitake

zo sla je veel stappen over waar het serieus fout kan gaan.

Wil je toch vanaf het begin beginnen denk dan aan een eenvoudiger soort zoals de grijze oesterzwam.

succes, als je een verslag maakt zal ik het volgen.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik begrijp dat shiitake een moeilijke soort is om mee te kweken, laat staat om mee te beginnen . Ik wil een paar pogingen wagen om ook zo zelf ervaringen op te doen en tegen fouten aan te lopen. Al doende leert men zeg ik maar zo. Ik moet dingen gaan herkennen, wanneer lijkt het goed, wanneer lijkt het fout noem maar op.

Om de shiitake te vermeerderen ga ik twee methoden proberen. Ik ga een deel van de stam klonen op ribbel karton en op beukensnippers. Maar wil ook eens proberen om een sporenprint te maken. Eens kijken waar het heen gaat

Geplaatst:

wat is al het andere wit wat ik op het hout zie?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

ik schok al, ik dacht dat er nu al vreemde schimmel op het hout zat.

Geplaatst:

Ik heb een tweede batch gekloond op beukensnippers. Naast mijn vorige batch. Dit keer heb ik het hout iets langer laten uitlekken zodat het minder nat is. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen -> na 1 dag al meer mycelium dan de vorige batch na 5 dagen.

Leuk

Geplaatst:

mooi resultaat

(in 5 dagen tijd toch?)

Geplaatst:

Vandaag 5 dagen inderdaad! Het gaat naar mijn idee nu wel hard(er).

20FC1134-DD2E-413F-B7DC-650DCB45012873401548443789.jpeg

Een paar vraagjes:

- Is het verstandig om het zakje te schudden zodat de schimmels meer verspreiden of beschadig je ze daar vooral mee?

- wanneer “pot je de schimmels op” naar een grotere pot met vochtige snippers?

Topic onderwerp is van sporen naar shiitake... ik heb de methode van Stan gebruikt maar vooralsnog geen draden van “groeiende sporen” te zien. Vooral wazig met in het oppervlak een wat zwevende substantie...?

891ED9CD-D3C6-4F55-A7DF-D50C4E44847551311548444027.jpeg

Geplaatst:

Een paar vraagjes:

- Is het verstandig om het zakje te schudden zodat de schimmels meer verspreiden of beschadig je ze daar vooral mee?

het kan, ik doe het altijd met mijn potten met granen.

- wanneer “pot je de schimmels op” naar een grotere pot met vochtige snippers?

als het zakje volgroeid is, let op dat je wel schoon werkt, een besmetting is er maar zo.

-Topic onderwerp is van sporen naar shiitake... ik heb de methode van Stan gebruikt maar vooralsnog geen draden van “groeiende sporen” te zien. Vooral wazig met in het oppervlak een wat zwevende substantie...?

deze methode is mij nog nooit goed gelukt, wel vaak geprobeerd.

Geplaatst:

De shiitake lijkt wat stil te staan. Kan ik dit procen nog bevorderen of heeft die over het algemeen meer tijd nodig?

Duinvoet heeft haast ! Ook de kloon op karton krijgt het oo zn heupen

A4223326-3AA3-47E4-91AF-A5B686CE0B3580361549396211.jpeg

5CB2957D-BF11-48B8-9D5E-3B361137331E75011549396344.jpeg

Morgen een potje oppotten en in een grote zak doen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

hoe staat het er nu voor Erik?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Stil in het topic is stil in de ontwikkeling. Maar.... zowaar de kaatste twee dagen krijgt een kloon van shiitake het ineens op zn heupen. Het is niet helemaal goed te zien op de foto, maar er ontstaat een actievere laag met her en der wat “schimmelpoep” in een van de zakjes. Overigens is het hele zakje wat witwazig. De inhoud van het zakje overgebracht naar een grotere zak gevuld met beukensnippers. En nu maar weer wachten

Duinvoet laat weinig van zich horen momenteel..

A1D760C2-62A4-4140-A4A0-6BD825CB5E6E29561551381085.jpeg

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Na een tijd geen aandacht besteed te hebben aan de kweeksels, heb ik vandaag weer eens een kijkje genomen. De grote zakken zijn nog steeds niks. Het lijkt er op dat de entporties maar niet willen aanslaan in een grotere zak.. de entporties die ik nog had liggen zijn daarentegen spier wit! Hoe kan ik dit nu makkelijk overzetten op een grotere zak?

991B4778-7CC4-418E-AEDE-DA8180B2C60C17611560190934.jpeg

Geplaatst:

als je het op 100% gesteriliseerd product gaat doen zal het best wel goed gaan, anders eerst naar een hoeveelheid die 10 maal zoveel is als wat je nu hebt, daarna heb je genoeg voor een echt grote hoeveelheid schat ik in.

de manier is denk ik het zakje aan de buitenkant schoonmaken met alcohol (spirtus) en dan open knippen met een schone schaar en mengen met je nieuwe snippers. Hoe schoner je werkt hoe minder kans op besmetting.

succes!

• 2 weeks later...
  • 5 years later...
Geplaatst:

a9f209bb016133d6ce762effbab1fe06.jpg

Ik had broed gekocht. Vanochtend foto

42e418a116e4c5e27eb00383c78ebc27.jpg

Vanavond foto! Kijk dan wat een mega groei. Ik vind het zo ongelofelijk dat ik het amper kan geloven!

8f340e81324dd018e33e08280d0349e4.jpeg

Dat wordt smullen!

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...