JT50 Posted January 18, 2019 Share Posted January 18, 2019 Hallo, Ik heb sinds kort een moestuin van 100m2. Het eerste wat ik gedaan heb is deze 100m2 omspitten. Het is echter alleen maar zware kleigrond met grote hompen klei. Wat ik van de buurman heb begrepen is dat de vorige eigenaar er in de afgelopen 6 jaar er helemaal niks aan gedaan heeft qua bemesting. Het is dus alleen pure kleigrond. Wat kan ik nu doen om er een goede moestuingrond van te maken? Ik zit er aan te denken om een bulk compost te kopen en dat te verwerken in de grond. Volgens de buurman duurt het nog wel 2 tot 3 jaar wil je het normaal vruchtbaar hebben. Tips?Bij voorbaat dank. Groet JT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 18, 2019 Share Posted January 18, 2019 Welkom hier JT Die kleigrond is alvast een beter begin dan op zandgrond. Je hebt ook al voor de vorst gespit, dus kunnen die hompen nu kapot vriezen. Nu is het zaak de bodem te verbeteren en te verrijken.Dat doe je door mest en compost toe te voegen.De compost kan je maken van tuinfval en mest.Kijk welke planten waar komen en hoe je gaat rouleren (teeltwisseling)Voeg naar behoefte mest/ compost toe.Het is een leerproces van jaren......Hier op het forum is er veel over geschreven en er zijn veel variaties/ alternatieven. Er is een zoekfunctie waar je alles kan vinden! Succes Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
JT50 Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 IK denk dat ik de helft ga bemesten met koemest en de andere helft ga composteren of mischien de tuin in vakken verdelen en per vak ga bemesten. Kijken wat daaruit komt. Ben nieuw met moestuinieren dus ik ga wat proberen. Bedankt voor de tip.Groet JT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 meestal is klei al behoorlijk vruchtbaar van zichzelf, je zou kunnen proberen alleen de structuur te verbeteren met veel compost, onderwerken van winterrogge en phacelia en vlinderbloemigen en/of wat zand (daar zijn de meningen wat verdeeld over) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts