Elmigo Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Het lijkt wel onverwoestbaar, dat onkruid in een moestuin. Je haalt het weg en de volgende dag zit het er weer! Mijn vraag is dus: wat zijn de meest effectieve manieren om onkruid te verwijderen of (nog veel liever) te voorkomen? Ik zie wel eens hoe potten of stukken land met een soort zwart doek worden afgedekt waardoor er geen licht meer op de aarde rondom planten en bomen valt. Ook zie ik wel eens een dikke laag grote kiezels op de grond in potten en bakken. Hoe goed werkt dat, en waar kan je eventueel goedkoop grind kopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 wie zaait zal oogsten ,staat onder jouw bericht , en zo gaat dat met tuinieren wie wil oogsten moet ook wieden , anders moet je er gewoon nooit aan beginnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 De vraag is dus wat de meest effectieve manier is om onkruid te wieden, of mogelijk zelfs te voorkomen dat het in je moestuin groeit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Het is wel handig te weten wat voor soort grond je hebt en wat voor soort onkruid je hebt. Wortelonkruiden zoals hagewinde, heermoes, paardebloem, kweekgras, of eerder spul als springkruid en andersoortig gras? Grind zou ik in elk geval niet aan beginnen op de volle grond, want dan wordt het erg lastig de grond te bewerken. In potten zit je daar niet zo mee.Zelf gooi ik grote hoeveelheden herfstbladeren, gras- en rietmaaisel op de grond, waar onkruid moeilijk doorheen komt - hetzelfde effect deels als bij dat zwarte plastic. Er groeit heus nog wel eens wat doorheen, maar dat is dan verzwakt doordat het moeite moest doen om naar het licht te komen, dus makkelijker uit te trekken. Op de paden gooi ik houtsnippers en ook rietsnippers, waar ik maar aan kan komen.Mijn originele grond is zuigende klei of bikkelharde steen, naargelang wat het weer heeft gedaan, ook daarom helpt het mij met organisch materiaal te werken tegen onkruid, want de originele grond daar trek je geen onkruid zomaar uit. Als het bij uittrekken knapt dan heeft het geen zin, want dan groeit het binnen een paar dagen vanuit de wortel terug. Dus dan investeer ik liever in grondverbetering, zodat de grond losser wordt en zich er wél toe leent om onkruid er met wortel en al uit te trekken, pas dan vind ik het zin hebben, anders wordt het ontmoedigend.Ik kan nog wel meer vertellen over wat ik op de klei allemaal doe, maar misschien heb jij wel helemaal geen klei, en ik weet helaas weinig van de perikelen op andere grondsoorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 @roeier Bedankt, goed idee de bladeren en het gras! Voor de volle grond dan. Ik heb ook een bessenstruik in pot staan die ik heb uitgegraven bij iemand, deze stond in hele stevige klei en daar groeide ook een andere struik tussendoor met zijn wortels. Die komt nu dus steeds op in die pot en is heel hardnekkig. Krijg deze er onmogelijk uit met wortel en al dus ik trek steeds enkel de bladeren eraf die uit de grond komen. Als ik een laag grind in de pot stop, zou dit voldoende zijn om het te laten vergaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Mij lijkt klei niet ideaal in een pot . Nu dat struik in rust is zou ik zeggen alles uit de pot en hoeveel mogelijk de grond er af en met snoeischaar het hard van de stronk van ongewenste struik er uit knippen dit hoe ver mogelijk (indien mogelijk volledig) als het werkelijk een struik is en niet haagwinde of zo zal deze het normaal niet overleven . En dan oppoten met meer geschikte grond dan klei . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Wat mij niet ideaal lijkt voor een bessenstruik is de pot, niet zozeer de klei. Hangt wel veel van de soort bes af, maar het meeste zal zich prettiger voelen in de volle grond. Maar ik heb even bij je moestuin seizoen gekeken, en ik zie alleen maar potten, dus misschien heb je geen tuin. Wat dat storende struikje ertussendoor betreft verwacht ik dat na een seizoen telkens opkomende scheutjes wegtrekken of knippen het wel gedaan zal zijn. Niet binnen een half seizoen, maar als het goed is zie je telkens de opkomende scheutjes kleiner worden, en dan op een gegeven moment houdt het op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Wat mij niet ideaal lijkt voor een bessenstruik is de pot, niet zozeer de klei. Had ook eerst in moestuin seizoen gekeken , ja je moet roeien met de riemen die je heb (sorry niks met u forum naam te maken maar is hier een gezegde waar ik niet onmiddellijk alternatief voor heb) . Topic starter zegt dat de struik in hele stevige klei stond en nu dus een deel in de pot . Als de struik over het seizoen eens wat te droog sta vrees ik dat er een brok van de klei vormt en het water kiest nu eenmaal gemakkelijkste weg ,het heel lang ga duren voordat gans de klomp weer volledig vochtig is . Zeker als de struik uit gestoken is en daarna rondweg aangevuld met potgrond of iets dergelijks . Laat de potgrond het water door naar gaatjes voor overtollig water zonder dat het inwerkt in de droge klei . Zelf zandgrond maar wat ik me voorstel met zware klei en droogte .(Foto van internet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Ja, zo is ongeveer mijn grond ook in een droog seizoen. Beetje off-topic maar klei houdt vocht (en voeding in z'n algemeenheid) wel beter vast; het duurt langer voordat de grond uitgedroogd is. Dus dat werkt beide kanten op.Eigenlijk gaat alles wat stugger en moeizamer met klei, planten hebben het ook meer moeite hierin te wortelen. Maar als een plant eenmaal geworteld is in klei zie ik niet veel reden die klei er weer af te halen. Als de plant moet wennen aan nieuwe grond is dat een stap terug ten opzichte van in de bestaande grond houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Op potten gebruik ik boomschors stukjes, die gaan verbazend lang mee en vind ik er leuk uitzien.Ik hergebruik ze al jaren. De bovenste laag van de pot vul ik ook met grond waarvan ik weet dat er geen zaad in zit. Verder een kwestie van bijhouden, er waait altijd wel wat in. Op de moestuin komt veel vuil op. Weilanden rondom waar van alles bloeit en zaad, mest, achterstallig onderhoud, compost van tuinafval vol zaad..... Een deel dat ik niet spit heb ik vol houtsnippers en stukjes liggen, hier groeien bessen rabarber en pioen. Evengoed een paar keer schoonmaken per jaar. Woekeraars zoals kweek, heermoes, wingerd, riet en brandnetel spit ik uit, of schoffel ik rigoureus als spitten niet gaat. Of plant er uit, grond schoonmaken en houden, de wortels van de plant vrijmaken van woekeraars en op schone grond terugplaatsen. Verder spitte ik in het voorjaar alle vuil onder en nu ik frees probeer ik de grond zo schoon mogelijk te houden. Schoffelen na een bui en voor er vuil te zien is. Dan zijn gekiemde zaadjes snel verdoogt en slaan ze niet opnieuw aan.Het lijkt veel werk maar uiteindelijk is het voor mij de makkelijkste en snelste manier. Ook laat ik zelfgemaakte compost een tijd aan het oppervlak liggen, zodat zaad ontkiemd en snel te schoffelen is. En ik probeer ruim van te voren de grond klaar te hebben. Voor het poten of zaaien twee of drie keer schoffelen scheelt een berg werk achteraf.Dan kiemt niet alle vuil even snel of sneller dan je zaaigoed. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Wat ik dus ook vaak doe , (en het helpt al lijkt het gekkenwerk) :Vroeg in het voorjaar als de grond redelijk droog begint te worden, met mijn knieen op een oude jutezak of knielmatje , en dan meter voor meter alles uittrekken en in eemmer meenemen . Ik hoor je al zuchten , maar het scheelt enorm de rest van het seizoen . Het kost even tijd , maar kom op! je hoort de vogeltjes ,de zon op je gezicht , konijntjes huppelen voorbij en de buurman ziet groen van jaloezie dat jij je tuin al zo netjes hebt . Tel uit je winst !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 Als je de bessen nog in een pot hebt en je wil het onkruid echt weg hebben. Dan raad ik je aan je wortels te spoelen. En dan weer in Schoone grond terug plaatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 26, 2019 Share Posted February 26, 2019 Handmatig wat uittrekken en laten verdrogen en veel schoffelen. Hangt van het soort onkruid af. Ik moet wel zeggen dat het jaarlijks wel minder wordt en bepaalde onkruidsoorten verdwijnen door het uittrekken / schoffelen gelukkig ook. Al zijn er genoeg andere onkruidsoorten die wel vrolijk terugkomen, maar die schoffel je dan gewoon weer weg. Hoort erbij. Grond met plastic bedekken vind ik zo lelijk en ook niet milieuvriendelijk. De borders in mijn tuin bedek ik wel met een dikke laag snoei en maaiafval, dat remt de onkruidgroei ook aanzienlijk. Zou ik in potten ook doen, een laag snoeiafval voorkomt ook dat de grond snel uitdroogt. En door het verteren, geeft het snoeiafval ook voedingsstoffen terug aan de grond. Kortom, win, win. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts