Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2 vragen die hier wel af en toe gesteld worden .

- hoeveel m³ per persoon?

- wat brengt een moestuin op ?

De antwoorden van velt https://www.velt.nu/nieuws/wat-brengt-een-moestuin-op?utm_source=Ledenbestand+Velt&utm_campaign=6e972beca1-EMAIL_CAMPAIGN_2019_01_23_04_25&utm_medium=email&utm_term=0_625a152ba2-6e972beca1-344532373

Op zich lijkt er mij ook grote verschillen tussen beiden .

Moestuin A 1/10 van oppervlakte 1/6 uren 1/5 kosten en netto opbrengst ligt in verhouding van dit alles toch erg dicht bij elkaar.

Geplaatst:

Leuk stukje en het kan wel aardig kloppen.

Er zijn wel veel variabelen die het totale plaatje maken.

Als ik mezelf tot tuin B reken met 350m2, dan verschilt er wel wat.

De tuin huur ik a 87,30 per jaar.

De compost/ mest is bij mij ook gratis.

Voor zaad en plantgoed ben ik wat minder kwijt door veel zelf te zaaien, stekken, krijgen en op te kweken.

Gereedschap doe ik heel lang mee, dus maar een paar Euro per jaar.

Serre is van ' afval' gemaakt.

Hulpmiddel alleen kalk, pot- en zaaigrond.

Samen nog geen 200 Euro per jaar.

De opbrengst tel ik eigenlijk niet mee, het plezier van de tuin is het al zeker waard.

Maar als ik wel eens bij een ekoplaza kom dan schrik ik van de prijzen.

Ook vorige week in het tuincentrum, bijvoorbeeld : aardbeienplantjes per stuk en asperges voor 2,99 per stuk

En dat groeit dan vanzelf op mijn tuin....

Kortom een positief saldo, en wat ook telt: veel minder boodschappen slepen, vaak persoonlijke cadeaus of bloemen uitdelen.

Veel minder vervuiling, kleinschalig en lokaal recreëren, gezond bezig zijn en een habitat scheppen waar veel dieren blij mee zijn.

En dan zal ik nog wel wat vergeten zijn.

Geplaatst:

Zelf nog nooit alle kosten bijgehouden en lijkt me ook redelijk moeilijk . Als voorbeeld volgende week een hakselaar huren om afvalhout van het knotten van tronken (voor brandhout) te hakselen .Daarna word het hakselhout in de tuin gebruikt . Moet de kosten gerekend worden bij het brandhout of de tuin.

Ik vermoed dat de meeste tuinders hun diepvries ook iets groter is dan iemand zonder een groentetuin .Dus meerkost van de aankoop en verbruik moet je deze dan ook meerekenen .

Ook vorige week in het tuincentrum, bijvoorbeeld : aardbeienplantjes per stuk en asperges voor 2,99 per stuk En dat groeit dan vanzelf op mijn tuin....

Maar met enkele plantjes van aardbeien heb je er na enkele jaren al redelijk veel zo kunt je ook aan een nieuwe soort geraken . Zo vorige week enkele zoete aardappelen gekocht 6euro stuk . Op zich veel maar zouden redelijk wat planten moeten geven en heb ik voor vele jaren deze soorten .

Het huren van een tuintje op een complex kost wel huur maar vermoed dat daar gemakkelijker geruild word dan als je thuis tuiniert, al is het omdat je gemakkelijker ziet bij elkaar wat iedereenn staan heeft .

Geplaatst:

"Het huren van een tuintje op een complex kost wel huur maar vermoed dat daar gemakkelijker geruild word dan als je thuis tuiniert, al is het omdat je gemakkelijker ziet bij elkaar wat iedereen staan heeft". Dat verschilt van complex tot complex denk ik, maar op het mijne is bij een uitgang een "weggeef bankje" waar je overschot kunt neerleggen. Ik teel om deze reden nooit zelf meer courgettes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...