RobN Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Ik ben nieuw met prei, en wil proberen wat herfst prei te telen. Ik zie allerlei diverse methodes, maar wat kan nu echt geschikt zijn voor mijn omstandigheden....Prei opkweken in een pot of kist dat gaat me nog wel lukken binnen maar wanneer mogen de baby preitjes naar buiten (goedkoop mini kasje buiten van de action) Kan ik de voor een goede start gewoon pot half vullen met compost, daarbovenop wat zaaigrond of potgrond voor het kiemen? In de moestuin heb ik een kleigrond, en werk zoveel mogelijk compost overal in. Ik heb een aantal zakken gft compost welke voedzaam is. Is het een idee om bijvoorbeeld een geul te maken van zegge 20cm diep, en in die geul dan de onderste 10cm goed met die compost opvullen en doorwerken en bestrooien met wat koemest korrel of culterra, dan is de geul nog maar weer zegge 10cm diep.In die geul vervolgens met een stok gaten van 10? 15? 20? cm diep prikken, potloodpreitjes (afgeknipt blad en ingekorte wortels) erin laten vallen en besproeien.Als ze dan wat groter groeien en boven het gat uitkomen dan die geul wat aanaarden of opvullen met extra compost? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Moment van zaaien voor vroege herfstprei; kan nu al wel. Maar bedenk je wel, dat hoe eerder je zaait, hoe langer je met plantjes zit die nog niet helemaal afgehard naar buiten kunnen. Dus zelf zou ik wat later beginnen. In potten / bakken voorzaaien is prima. Bovenste laagje waar het zaad ontkiemd potgrond nemen volstaat. De grootste laag er onder klei nemen uit je tuin, waar ook de planten later groot worden, eventueel bijgemengd met wat potgrond/ compost. Voordeel wat je dan hebt, is dat de zaailingen alvast wennen aan de grond waar ze later in terecht komen. Prei houdt van klei. Telen daarna op je tuin ( ergens eind april , mei in de volle grond zetten ) is erg afhankelijk wat je wil; kan op vele manieren, zie de bestaande topics op het forum. Jouw verhaal zolas je het omschrijft komt mij als erg veel "verwennen" over, van je teelt. Prei doet het prima op klei hoor. Zoals jij het omschrijft met al die ladingen compost, ook nog koemestkorrels, geulen enz, lijkt het mij eerder een soort kweken in bakken worden, maar dan in de volle grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted February 7, 2019 Author Share Posted February 7, 2019 Ok, ja omdat je leest en ziet dat prei veel voeding nodig heeft etc, en aangeaard mag worden voor langere schachten. Ach eerst maar eens proberen dit jaar, dan doe ik het nog wel gewoon met ingewerkte compost en gewone 15cm diepe gaten. Op het moment dat de preitjes in die gaten gaan, maakt het niet uit toch als het hart nog niet boven de grond uit komt, zolang het maar niet begraven wordt? Ik heb dit jaar geen vak voor sla, omdat ik de sla tussen de kolen en hier en daar tussen ga zetten waar tijdelijk plek is. Bij de kolen doe ik eerst een rij of 2 sla, en later boerenkool. Ik kan hier denk ik ook wel de prei mee combineren of is er dan een ongunstige werking o.i.d.?Uiteraard bemest ik tussen sla en boerenkool wel wat extra. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts