Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wel, de gegevens die ik vermeldde zijn dan wel al 15 jaar oud, bij mijn weten is er in se nog steeds niks aan veranderd.

Ik denk ook niet dat er hier iemand is die OI kers in de tuin heeft staan voor die specifieke medicinale eigenschappen. Zelf doe ik in de mooiere seizoenen veel aan duursport en af en toe enkele blaadjes OI kers hebben daar zeker niet bij geschaad.

Bron van de medische eigenschappen: Journal of Antroposophical Medicine, Vol. 12 issue 4 Winter 1995.

Titel: Original title: Portraet einer Heilpflanze. Tropaeolum majus L. - die Kapuzinerkresse. Ruth Mandera, Ph.D. and Ulrich Meyer, R.Ph.

Geplaatst:

Ik denk ook niet dat er hier iemand is die OI kers in de tuin heeft staan voor die specifieke medicinale eigenschappen. Zelf doe ik in de mooiere seizoenen veel aan duursport en af en toe enkele blaadjes OI kers hebben daar zeker niet bij geschaad.

Jawel hoor: mijn vader kweekt deze plant omdat hij gebruik wil maken van de medicinale werking:!: Hij eet regelmatig een blaadje OI-kers uit eigen tuin door de rauwkost. Hij 79 jaar en nauwelijks last van infectieziektes.

Geplaatst:

Een wijs man, die vader van je. Weet de man ook hoe heilzaam die kers wel is?

Dank je voor je ondersteunend antwoord. De wonderbaarlijke voordelen van de "capucine" zal ik graag uitleggen als ik wat meer ben ingebed op dit forum...

Geplaatst:

Mijn vader weet zeer wel wat hij doet op het gebied van kruiden en gezondheid. We gaan dan ook vaak stevige discussies aan. Een tijdje terug heeft hij in een tehuis voor ouderen een lezing gegeven over kruiden. Hij woont zelfstandig, klimt nog in bomen en heeft een volkstuintje.

Geplaatst:
Naam: Oost-Indische kers, "Tropaeolum majus"

Familie: Klimkersfamilie

Meest werkzaam gebied: Ontstekingsremmend in het algemeen

Eigenschappen: Oost-Indische Kers is een ontstekingsremmer en antibiotisch op verschillende orgaansystemen, is algemeen versterkend. Specifiek bij de ziekte van Lyme.

Ik ben wel benieuwd hoe je dan zoiets maakt.

Mijn moeder heeft de ziekte van Lyme en misschien dat het een beetje kan helpen.

Waarschijnlijk heeft ze er geen baat meer bij hoor maar ben wel nieuwsgierig hoe zoiets dan werkt. Houd wel van heksenbrouwseltjes

Oost Indische Kers komt ook weer in de tuin

Geplaatst:

Hoef je niet specifiek iets van te maken; de werkzame stoffen zitten in die plant dus je kunt de blaadjes op je broodje doen en door de sla of er thee van trekken.

Geplaatst:

De kappers van de OI kers heb ik met Kerst gegeten. Ik had met hetzelfde recept ook de Mexicaanse komkommers ingemaakt. We vonden alles beide producten als tafelzuur erg lekker. Ik had oude en jonge zaden, maar dat maakte geen verschil! Vooral de OI kers had veel smaak, en de azijn bewaar ik dan nog voor de vinaigrette...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Tja, de blaadjes en zaadjes smaken naar kers (niet de vrucht kers, maar de groente waterkers) uiteraard. De naam is afgeleid van het engelse cress of voor wie verkiest, het franse cresson.

Wat de ouderdom van de zaden beteft; als het zaad rijpt aan de plant (en ze komen overigens meestal in trosjes van drie) dan droogt de schil uit die het zaadbolster beschermt. Zie het een beetje als een peultje rond een erwtje.

Oud is hier dus een rekbaar begrip maar voor wie zaden opslaat van OI kers als zaaigoed heeft wellicht al gemerkt dat die makkelijk met een factor drie a vier kunnen krimpen door het verdrogen.

Mede daarom begrijp ik die zoutcyclus niet zo best in het hogervermelde recept, zout ontrekt vocht. Waarom zou je dat willen?

Ik wil maar zeggen, zaden die al enkele weken op de bodem naast je plant liggen te verdrogen zou ik toch niet als kappertjes gaan opleggen, de kans dat die te hard zijn geworden om lekker te zijn is niet ondenkbaar.

Jetje, Rantje en al wie zich geroepen voelt: zaaien dat spul. Gemakkelijksheidsfactor 100 op een schaal van 10....

En mooi toe.

Overigens laat OI kers zich makkelijk invriezen, je kan er ook best heel lekkere soep van maken ook. En ook die kan in de diepvries.

Mogelijkheden zat voor wie het jaar rond ervan wil genieten.

Een van de voor mij mooiste varieteiten blijft de "Indian Empress" met zijn grijsgroen blad en zijn dieprode bloem. Niet dat de andere niet mooi zijn, er bestaan ontieglijk veel varieteiten van klein tot groot, van rankend tot kruipend en noem maar op.

Wil je ze indijken, ze kan makkelijk andere planten het licht ontnemen, dan zaai je in een klein plantenpotje wat je ingraaft en dan bllijft de kers vanzelf kleiner.

P9 of wat groter is al prima en ze kunnen best tevreden zijn met "magere" bodem.

Tegen het begin van de zomer trekken ze wel bladluis aan (en daarom ook worden ze vaak onder rozenstruiken gezet) waarvan ze niet echt lijden hebben. Op het einde van het seizoen heb je vaak wel enkele planten die last krijgen van rupsvraat (is dat ABN?).

Maar goed, wellicht vertel ik jullie enkel maar dingen die jullie toch al lang wisten...

aangepast door Gast
Geplaatst:

Maar goed, wellicht vertel ik jullie enkel maar dingen die jullie tochang wisten...

Nee hoor, mij in ieder geval niet Zou wel graag dat soeprecept van je willen....nog nooit soep van OI kers gehad en "rupsraat" ken ik niet(google ook niet)...wasda?

Geplaatst:

Iemand die zaad van kleine oi-kers wil ruilen tegen iets wat heftiger groeit? Ik heb hier die een bal van ca. 40 cm doorsnede ging vormen met donkerrode bloemen. Die stond een end van de orange bloeiende (ook klein) vandaan en ik heb er geen zaad afgehaald omdat van de orange de bloemetjes niet lekker smaakten.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Nee hoor, mij in ieder geval niet Zou wel graag dat soeprecept van je willen....nog nooit soep van OI kers gehad en "rupsraat" ken ik niet(google ook niet)...wasda?

Ik vind het ook leuk om te lezen!!! Sommige dingen wist ik al en sommige zijn nieuw! Ben ook heel benieuwd naar het soeprecept.

Eigenlijk moet ik dan op een houtvuurtje met zo'n ketel de soep gaan maken.

van halloween heb ik nog wel een leuke outfit

Ik denk dat er rups V raat moet staan

Geplaatst:

Jij klein gespuis, me zo pakken op een typootje, he? Je krijgt me nog op me peerd

Is ondertussen aangepast...

Nee hoor, mij in ieder geval niet Zou wel graag dat soeprecept van je willen....nog nooit soep van OI kers gehad

Daar is geen kunst aan, gewoon soep koken van de blaadjes. De variaties zijn legio: van met kervel to postelein, everything goes.

En je weet beslist al wel, rijke grond, veel blad en weinig bloem, right?

Geplaatst:

ik gebruik daarom oi kers ook als indicator of ik goed heb bemest of niet...

als ik veel bloemetjes krijg in het wortelbed en veel blad in het kolenbed zit ik goed

Geplaatst:

Handige tip Eva!

Ik heb nu een aantal soorten, van bijna wit tot donkerrood, mooi!

Vorig jaar hebben m'n nichtjes de bloemetjes opgegeten. Voor hun iets heel magisch om bloemen te kunnen plukken die je op mag eten.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:

Er zijn soms jaren dat je een bijzondere zomer hebt, uitzonderlijk licht ook.

Dan is de OI kers een plantje dat je in extase brengt door zijn fosphoriserende bloempjes, magisch eigenlijk. Unreal.

Een moment waarbij je sprakeloos staat te kijken, te staren en bij jezelf denkt, god of geen god, dit is zo mooi dat het haast pijnlijk ondraaglijk is.

• 5 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...