Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Nee schuimpjes met ook maar IETS eigeel krijg je niet goed luchtig en stijf geklopt. Dan worden het eerder een soort (overigens ook lekkere) koekjes. Met een bups geraspte kokos zou het misschien wel lukken, dan maak je dit: http://nombelina.com/kokosmeringues-a-la-pauline/

Maar goed, nu weer over melk en kaas enzo

Drogen je kaasjes mooi? Of zitten ze nog in het pekelbad? Vast wel als ik terugreken.

Geplaatst:

Hahahah. Jij bent een wandelend receptenboek zo. Overal een oplossing voor.

Fijn dank!

Kaasjes net uit de pekel gehaald. Wrongel was dit keer wat droger en kleiner, had ik het idee. Zal mss per ongeluk iets over de 36 graden gegaan zijn? Dus ik had ook iets minder veel volume. Kaasjes wat kleiner. Maar nog steeds erg prachtig hoor. De bolle zijn van zojuist, de platte van afgelopen zondag.

e9d59fc129457ad72bec244ecec95dcc.jpg

9ca5ac9a617064ffcc1980cd07079f3a.jpg

Pas om op te eten in t nieuwe jaar, als ik zo even reken...

Geduld is n schone zaak. Schijnt.

En in de tussentijd gewoon veel anders lekkers maken. Met dit butweer toch geen goesting om naar buiten te gaan

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Helaas vanochtend op de zondag-batch een paar potentiële schimmelplekjes. Flink met zout gescrubd. Liever iets zoutere, dan geen kaas...

Geplaatst:

Thuis nog geen kaas gemaakt, maar verder welke 2x per week kaas elders Een paar aparte kazen van de afgelopen weken:

Geitengoudse met verse zeekraal (4 kg). Kaas ruikt wel lekker, alleen die zeekraal aan de buitenkant krimpt en geeft gaten, is niet echt handig poetsen

DSC062556191505596124.JPG

Geitengoudse met verse munt en gedroogde munt. Vandaag weer eens geproefd, op zich geeft het een lekker fris smaakje aan de kaas.

DSC065075581505596132.JPG

Tja en sommige mensen willen dit in hun kaas:

DSC065422081505596141.JPG

DSC065738091505596244.JPG

Zwarte peper (gekookt, dus bruin) met zwarte kleurstof (carbon). Die laatste trekt overigens niet erg in de wrongel, alleen langs de rand. De kaasjes zijn lichtgrijs, de peperstukjes zijn uiteindelijk zwarter.

Verder eindelijk een kaasboek gekocht. Lange getwijfeld tussen het boek van Mary Karlin en dat van Gianaclis Caldwel, uiteindelijk de laatste gekozen. Voorlopig even genoeg gedetailleerd leesvoer

Geplaatst:

Dat ziet er allemaal weer professioneel uit dames

Na mijn mislukte kaas avontuur waarbij ik ook de kazen die wij samen gemaakt hebben en die ik liefdevol gewaxt heb.

Ook die zijn met de verhuizing in de prullenbak verhuist. Zaten een paar bij die helemaal uit hun jasjes was geschuurd en pap zacht van binnen waren.

Dus ik parkeer het kaasmaken tot na de verbouwing tot ik helemaal zen ben

Maar als ik jullie zo zie dan kriebelt het wel weer.

Geplaatst:
  • Auteur

Anna: leuke foto's! Ik doe altijd een laagje naturelwrongel boven en onderop als ik met grote zaden/kruiden werk. Maar dat gaat in jullie geval natuurlijk niet, dan werk je op een andere manier. Ook zit je dan nog steeds met kruidengaten aan de zijkanten.

Die verse munt in de kaas, ik heb geleerd dat dat niet kan?

Grijze kaas... lijkt me niets Maar is vast best lekker

Geplaatst:

Wauw wat een aparte kazen Anna inderdaad! Met zeekraal had ik nog nooit van gehoord. Wel kan ik me vagelijk een grijs kaasje herinneren dat ik als tiener in Frankrijk ooit geproefd heb. Alleen de kleur heeft een indruk achtergelaten, die vond ik zo raar!

Benieuwd naar wat je allemaal voor coole technieken opdoet uit je kaasboek!

@Nas, jij bent al druk genoeg idd volgens mij. Maar het is / wordt wel prachtig allemaal he!

Geplaatst:

In Frankrijk gebruiken ze vaak as om de kaas in te rollen. Dat gebeurd met speciale franse kaasjes ook met geit. Of dat ook "door en door" aanwezig is weet ik niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weet je waarom ze dat doen Jet?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik was gisteren bij de Jumbo en die hadden oude geitenkaas van Old Amsterdammer die was lekker!

Maar ook 5,- euro voor een heel klein stukje dus misschien een idee voor iemand om eens te proberen te maken?

Geplaatst:
Die verse munt in de kaas, ik heb geleerd dat dat niet kan?

Hoezo niet kan? De groothandel bestelde er zoveel dat ik weken muntkaas heb gemaakt, al dat blaadjes plukken pff. Ze gaan niet schimmelen ofzo. Blaadjes worden ook niet geblancheerd. Dus, het kan wel

As verhoogt de pH aan de buitenkant van de kaas. Volgens mij is dat vooral nuttig bij kazen die zonder stremsel worden gemaakt, die zijn erg zuur en dan vinden witschimmels bijvoorbeeld niet zo leuk.

Oude geit is heerlijk ja, alleen het gaat nogal snel brokkelen. En ja geitenkaas is nu eenmaal duur, die beesten geven niet veel melk (hoge melkprijs!) en de opbrengst is ook nog eens iets lager.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou ja, dat dus. Dat het kan gaan schimmelen, maar ook dat het dan toch weer in gaat drogen in de kaas en teveel inkrimpt. Met gaatjes als gevolg. Maar mooi dat het blijkbaar wel kan

Geplaatst:

Oudste nog liggende kaasje opengemaakt, van december.

Natuur.

Hè, dit is het eerste kaasje dat echt een beetje een oudere structuur en smaak krijgt. Ik vind hem ietwat droog, maar bezoekend forumlid vind juist dat het heel goed is, en heel lekker en dat laatste vind ik ook!

Geplaatst:
  • Auteur

Mooi Jet! Dan weet je nu dat je er extra veel moet maken deze winter, om er nog meer over te kunnen houden tot die leeftijd.

Ik heb nog weer eens een foto gemaakt van mijn Parmezaanse kaas

IMG193612781506077310.JPG

Ik smeer er vaak olijfolie op tegen het uitdrogen (dat staat in het recept), maar dan gaat ie daarna nog harder schimmelen. Ik heb dit er weer afgewassen, zonder azijn en zout/pekel deze keer. En weer drooggedept. De bak met kaas staat ook open en dan in de kelder. Misschien maar weer eens proberen het deksel er op te laten.

Geplaatst:

Inderdaad..als mijn benen het weer een beetje doen..ik ben er verder klaar voor, stremsel is in huis, zuursel en alleen de pekel moet ik nog even de deksel opendoen, maar zo door de doos heen uit de verte leek hij nog prima!

Lastig zo`n Parma kaas, hoelang moet hij nog liggen?

Geplaatst:

Ah Jorieke, dat is een mooi groen vachtje

Hoop dat ie uiteindelijk wel stinkend lekker is. Dan was het alle moeite waard.

Appelvrouw: ja las van de narigheid in knieën en rug. Klinkt allebei niet alsof het morgen over is, zeg maar. [emoji20] Veel sterkte hoor.

Hier net weer kaasjegekeerd. Ze zien er goed uit. Wel duidelijk dat de tweede keer de wrongel idd wat droger was. Die kaasjes (op hoge rekje) blijven veel hoger dan normaal bij mij. Ze zijn alle 8 al wel heel droog. Ik denk dat ik uiterlijk zondag ga waxen.

Volgende week is het weer nog mooi, maar daarna komt er weer een iets frissere periode - naar het zich nu laat aanzien - dan ga ik de volgende 8 maken hoop ik [emoji3]

755673bbb94ea6861fa0464fd922d77a.jpg

Geplaatst:

Ziet er smakelijk uit, Charly!

Ehhh...die van jou ook hoor Jorieke!

Geplaatst:

Ha,

Wat een goede ontwikkelingen!

Even een punt ter overweging voor wat betreft schimmelvorming. Wanneer in de ruimte waar het product staat veel sporen aanwezig zijn dan is de kans dat je product wordt aangetast heel groot. Blangrijk is daarom dat je ervoor zorgt dat op de muren, vloeren, plafonts, enz. zo min mogelijk haarden voor schimmelvorming en daadwerkelijke schimmel aanwezig is. Maak het eens schoon met azijn of een mix van baking soda en azijn. Zal enorm helpen.

Mijn goal is om vanaf de winter te beginnen met zachte kaasjes en yoghurt maken en dan gaandeweg uitbreiden.

Gwen

Geplaatst:

Bij ons groeit er zeker wel schimmel op de muren dwz de oude stenen en ook bv salpeterzuur in de oude en vochtige half ondergrondse ruimte waar mijn kaasjes liggen. Dat zal vast meehelpen aan de smaak. Ik heb nog niet gemerkt dat de kaasjes er onder lijden.

Dank Charly

Geplaatst:
  • Auteur

Tadaaaa, het geitenkaasje (1 van de 2):

IMG193082141506196713.JPGIMG193113811506196718.JPG

IMG193230341506196723.JPG

Wel wat schimmels tijdens het drogen, wat wil je ook met die temperaturen toen in mei. Die komen aanwaaien en groeien extra makkelijk op warme kaas. Ik heb toen wat gepoetst en toen in de wax gezet omdat het drogen goed ging.

Nu zat er wel wat smeer tussen de kaas en de wax, maar dat ziet er op de foto heftiger uit dan in het echt. Het kaasje rook meteen al heerlijk geitig, en is mooi stevig en goed snijdbaar. Erg lekker ook, zacht van smaak en net zo geitig als ie ruikt Ik ben helemaal blij. Die ander laat ik nog even liggen. Kijken of hij wat sterker gaat smaken nog.

We aten dunne plakjes op een andijviesalade met gebakken spekjes en honing

Geplaatst:

Wauwie! Wat een prachtige blanke beauties. En dat mooie contrast met die felle kleur wax.

Yum wat oogt dat smakelijk. Krijg natuurlijk direct ook de kriebels om zoiets te gaan proberen.

Maar nog maar even braaf wachten tot mijn voorraad Goudse weer is aangevuld.

En dan wil ik de cheddar eerst nog proberen. (Middelste methode)

Ach. Zoveel te doen, zo weinig tijd [emoji6] [emoji1]

Edit: die van mij zitten sinds vandaag in hun rode jasje a10df10199fb21b35675bd29dc0aed7d.jpg

Nu nog even geduld!

Geplaatst:

Goed gelukt Jorieke! Heb je bij die geit ook 2x wrongel opgewarmd/gewassen? In de kaasmakerij doen we het altijd maar 1x. Dus ben wel benieuwd naar de smaak, laat je een plakje over?

Je hebt zo echt net Edammers, Charly! Maarja wij weten wel beter

Geplaatst:

Mooi gewaxt Charly..hoe doe je dat zo zonder druipers ?

Geplaatst:
  • Auteur

Anna: ik heb methode B gebruikt uit Kaas je kaasje. Dat is inderdaad met 2 maal verwarmen en wassen. Eigenlijk 'gewoon' zoals ik altijd Goudse kaas maak, maar dan net een graadje lager qua nawarmen. Bij Goudse is dat 33 en 36 graden, bij deze geitenmelk is dat 32 en 35. Bij de methode 'A' die in dat boekje staat, wordt er maar 1 keer nagewarmd (voor zover dat een woord is), maar wel meteen naar die 35 graden. Bij jullie daar ook?

Hij noemt het een "Gouds type kaas, maar dan wat zuurder". Nou haal ik dat zure er niet zo uit eigenlijk...

Je krijgt zeker wat te proeven!