Jump to content

Kruidige inmaakazijn voor zoet-zure bramen

jasmin

Recommended Posts

Op dit moment staat er een azijn op het vuur (au bain marie) volgens een recept van Maja Krans (boek genaamd: Inmaken), en dat ruikt me een partij lekker. Het is de bedoeling dat het de azijn is waar ik de nog te plukken bramen op ga inmaken. Voorbereidingswerk dus. Voor zoet-zure bramen.

Recept van de azijn:

1 blad laurier

stukje pijpkaneel

6 gram kardamom

6 gram koriander

6 gram gemberwortel

6 gram piment

1 liter azijn

Met de verhoudingen heb ik wat gesjoemeld, en niks afgewogen. Denk dat de gember behoorlijk gaat domineren bij me, heb daar wel zin in namelijk...

Volgens het recept moet je de kruiden kneuzen in een vijzel, en dan in een lapje binden... had ik geen zin in... ik ga straks wel zeven... Gember kan ook door 6 gram kruidnagels ingevuld worden, maar niet als je straks er bramen mee gaat inmaken.

Nou, een paar uur au bain marie laten trekken dus. Je kan ook opkoken, vijf minuten, en dan van het vuur af laten koelen, maar daar ook geen zin in, ik ga voor de langzame methode. Al zou je natuurlijk de hooikist kunnen pakken (moet ik naar zolder lopen, ook ff geen zin in)

Mijn pret is telkens even ruiken...

En voor het bramenrecept:

3 dl van deze kruidenazijn

500 gr bruine basterd suiker

1 kilo bramen

Azijn op het vuur zetten, suiker erbij, laten oplossen, bramen erbij, 3 minuten laten koken... en de voor de rest de standaard procedure...

Alles simpel en overzichtelijk... houd ik wel van... ik verwacht veel van het eindresultaat... nou dáár nog een menu omheen verzinnen.... LOL!!!

• 11 months later...

Vorig jaar heb ik drie soorten kruiden-azijnen gemaakt:

Basilicumazijn ( vooral heel mooi met paarse basilicum, en heerlijk van smaak)

Dragonazijn..ook al zo heerlijk bv in bietenslaatjes

Provencaalse kruidenazijn( rozemarijn, oregano, laurier enz,)..gewoon lekker, maar het is wel degene die is overgebleven.

Voordat de kruiden bloeien is het een goed idee het weer te maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 years later...
En voor het bramenrecept:

3 dl van deze kruidenazijn

500 gr bruine basterd suiker

1 kilo bramen

ik weet het is een oud draadje, maar we zitten volop in de bramentijd

hoe is het resultaat geweest, was het een herhaling waard?

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden