sbadoux Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Ik heb verschillende zaden in een kweekbak:-tomaten-paprika-tijm-zonnebloem-basilicum-peterselie-citroenmelisse-bieslook Nu heb ik de kweekbak de afgelopen dagen naast de verwarming gezet om het ontkiemproces te bevorderen en na 3 dagen kwam de tijm en de zonnebloemen al op.Kunnen zaden ook te warm staan en daardoor niet ontkiemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Absoluut. Veel slasoorten bijvoorbeeld of nashipeer zullen boven een bepaalde temperatuur teruggaan in een soort slaap-toestand of juist door te warm en vochtig kunnen gaan schimmelen rotten. Voor de meeste groenten is kamertemperatuur wat te hoog. Juist paprika, tomaat, courgette en nog heel enkele houden daarvan wel. Veel andere zullen wel kiemen maar veel te slap en zonder weerbaarheid gaan opgroeien. Dan is er nog een factor, namelijk licht behoefte. Hoe warmer...hoe nodiger het is dat de planten overvloedig licht krijgen. Binnen is dat moeilijk te realiseren. Zo vroeg zaaien is meestal (bekijk het per groente) vragen om problemen....die soms te omzeilen zijn met allerlei kunstgrepen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sbadoux Posted March 12, 2019 Author Share Posted March 12, 2019 Bedankt voor je reactie. Zodra de zaadjes allemaal uitgekomen zijn ga ik ze wel kouder zetten en voorzien van een combinatie van kunstlicht en zonlicht. Het gaat eigenlijk alleen om het ontkiem stadium Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RockyRambo Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Maar is het buiten juist weer niet te koud en te nat? Quote De kracht van een druppelaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts