Fruittuin17 Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Ik heb vorig jaar mijn elaeagnus ebbingei haag even flink mishandeld. Nu hangt ie helemaal vol met bessen. Vers vind ik ze te doen (als in, hoeft niet uitgespuugd te worden) maar ook niet dat ik denk van goh wat heerlijk. Wat doen jullie met de bessen? En hoe zou je bijvoorbeeld jam kunnen maken? Want het is een grote pit en weinig vruchtvlees. En de schil is ook niet lekker eigenlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 Ik heb even nagelezen op de PFAF-site. De pitten schijnen ook te eten te zijn. Taai, maar niet slecht. Zelf heb ik de andere elaeagnus soorten vaker gegeten. En ik ben fan. Ik weet, dat ik uit een Turkse winkel een keer een gedroogde variant heb gegeten. droog, een beetje astringent, maar zeker niet slecht. Verder, kan je natuurlijk een paar zaadjes planten, en misschien een nieuwe verbeterde variant introduceren. Dus: drogen, invriezen, planten, jam, compote. De zaden drogen, en misschien malen. wel wat werk natuurlijk.Ik hoop dat mijn plant dit jaar ook wat oplevert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted March 23, 2019 Author Share Posted March 23, 2019 Heb de pit ook geproefd. Beetje als een rauwe kastanje maar dan heel klein. Ik ga van de week maar eens nadenken hoe ik ga proberen jam te maken. Lijkt me nogal ingewikkeld.Misschien met de sappan van weck en dan daarna inkoken tot gelei?Of koken in een pan en dan door een zeef drukken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod7 Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Hoi Fruittuin17, Ik zou ook graag een paar Elaeagnus Ebbingei struiken in mijn tuin willen zetten volgend jaar. Is het mogelijk dat ik bij jou wat stekjes kan krijgen? Groetjes Mark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts