Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

anti worteldoek - Groepsaankoop?


Musics

Aanbevolen berichten

Beste mensen

 

Ik heb onlangs een stukje van mijn weide laten bewerken om een biologische tuin aan te leggen.

Doordat het niet is gesproeid met vergif, maar wel geploegd, moet ik me reppen om dit af te dekken met worteldoek.

Zoniet kan ik binnen een maandje of 2 terug herbeginnen met ploegen door het onkruid, vrees ik.

 

Ik keek eens rond voor worteldoek en zwarte landbouwplastic, maar dat spul is echt duur.

Ik zou de helft van mijn tuin voorlopig afspannen en dan kan ik reeds aan de slag met de rest

De oppervlakte van dat ene stukje is +- 15x50m

Kent er iemand initiatieven of manieren om een groepsaankoop van worteldoek te doen?

Of misschien verkoopt iemand van jullie gigantisch veel worteldoek voor een zachte prijs, al is dat reeds gebruikt?

 

Ik hoor het graag van jullie, voor het onkruid hier terug begint te schieten!

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek een paar jaar terug ook eens naar landbouwplastic, maar je hebt verschillende diktes en treksterktes, daar zat een flink prijsverschil in.

 

Hier lag wel eens gebruikt landbouwplastic langs de weg, op plasticophaaldag. Maar dat spul wil je niet.

 

Plastic is duur, maar spuiten is duurder, want goedkopere zaken zoals Glyfosaat zijn groeimiddellen en werken dus op groeiende planten. In grond snel afgebroken. Spul dat je wel voor aanplant op braak terrein/kale grond preventief kunt spuiten is meestal nog duurder. Als je er al aan kunt komen.

 

Voor Chloor IPC ben je misschien al te laat, al werkt het vast ook tegen kieming van niet winter onkruid. Al weet ik zeker dat gras er aan onder doorgaat, ook in zomer/najaar. Ik weet van iemand die er o.a. brandnetel mee bestreed. Maar als dan iets anders wil laten kiemen, moet je op zijn minst wachten, geen idee hoe lang.

 

Ik bedenk mij dat waar ik het opgefrommelde plastic zag liggen, ronde balen verpakt in dat gras,dus zullen relatief kleine stukken zijn, die ook nog eens opengesneden zullen zijn. En wikkelfolie is blijkbaar maximaal 75 centimeter breed:

 

 

En drie mille per rol

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 * 50 m = 750 m²

 

Geotextiel = +/- 1 €/m² (150 g/m³ want daar zit het prijsverschil in) = 750 €

Landbouwplastiek = +/- 0.25 €/m² (150 micron - voor gewoon afdekken ruimschoots voldoende) = 188 €

Bouwplastiek = nog goedkoper MAAR niet UV stabiel dus na enkele maanden wordt dit broos en breekt het uiteen in stukjes

Vergif = ?? € / liter > geen idee wat dit kost want ik weiger om dit te gebruiken

> aangezien je biologisch wil werken... volgens mijn bescheiden mening geen valabel alternatief

 

Landbouwfolie valt dus al bij al mee qua prijs

MAAR

hou er rekening mee dat plastiek alles verstikt en niet waterdoorlatend is.

Plastiek is nefast voor het bodemleven en

Eventueel wel ok voor heel beperkte periode maar dan is het idd weggegooid geld.

 

Voor mij enige valabele alternatief én perfecte start

Waarom niet ineens een dikke laag compost aanbrengen??

Een volle vracht van 8 m³ kost (België), transport en BTW inbegrepen +/- 220 € = laag van +/- 10 cm

Een volle vracht van 15 m€ kost (België), transport en BTW inbegrepen +/- 350 € = laag van +/- 20 cm

 

Er zijn goedkopere mogelijkheden zoals bvb, indien op aanvaardbare afstand, zelf ophalen met een dubbelas aanhangwagen = 2.5 €/m³ = maximum 6 ritten voor 8 m³, 10 à 12 ritten voor 15 m³ dus maximum kost van 60 € (aankoop compost en benzine inbegrepen)

 

Biologisch tuinieren start met een goede bodem = veel bodemleven

 

Compost laten leveren en nadien manueel mbv kruiwagen aanbrengen en egaliseren, = 1 dagje werk

Compost zelf ophalen en nadien manueel mbv kruiwagen aanbrengen en egaliseren, = 2 daagjes werk

 

De compost zal héél véél onkruid tegenhouden en je bodemstructuur op relatief korte termijn spectaculair verbeteren

Ja je zal nog moeten wieden maar dit onkruid is heel makkelijk te verwijderen en bij te houden als je regelmatig opvolgt

 

 

Succes!!!

Benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat aanpakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

60 € als je er zelf omgaat hé!!

Ik haal compost met dubbelas aanhangwagen (+/- 2m³/rit - wanden verhoogd) op 2 plaatsen

OPGELET = +/- 1200 à 1400 kg!! dus kijk na of je wagen dit aankan...

Normale dubbelas kan +/- 1 m³ laden = +/- 6 à 700 kg

 

Erembodegem Watermolenstraat 1 bij WIPS (GFT compost en, vroeger toch, groencompost) > laden de aanhangwagen ter plaatse met schepper

Dendermonde Bevrijdingslaan 201 bij VERKO (GFT compost) > idem, laden met een schepper

 

Dendermonde Vermeir

= gewoon om volledig te zijn maar duurder voor levering én compost

> is gezeefd en dus zonder stukjes, heel fijn en om bvb nieuw gazon aan te leggen interessanter, voor moestuin niet nodig

 

Alle 3 VLACO gekeurde compost dus garantie voor een goed product

 

Geen idee of WIPS levert,

VERKO doet dit zeker en vanaf 4 ton (= +/- 6 m³ > +/- 40€ + 21% voor levering + 10 €/ton)

Bij Verko zie ik net, hebben ze nu ook 2 korrelgroottes, 0-17 mm = 2.5 €/ton, 0-10 mm = 5 € /ton (1 ton = +/- 1.5 m³) > voor de moestuin is de goedkoopste/grofste versie meer dan ok

 

Zottegem > Dendermonde, Bevrijdingslaan is wel +/- 33 km met een verplaatsingstijd van 42 minuten ...

Ikzelf woon op +/- 20 km, verplaatsingstijd +/- 30 minuten en ga meestal bij VERKO.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens gebeld naar Verko.

Zonder een hoeveelheid te zeggen, wist de man reeds dat levering 155 euro zou bedragen voor mijn regio.

 

Ik had gedacht, 155 euro transportkost, en dan x aantal ton * 2.5 euro?

Komt er dan nog eens 10euro extra per ton bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik correct lees ... maar er staat bvb ook dat levering 40 € is + 21% BTW (maar dat is waarschijnlijk daar in de buurt)

155 € + 10 € / ton

MAAR waarom, als je ze toch aan de lijn had, vroeg je niet naar de correcte prijs????

 

Een vracht van 8 m³ (+/- 6 ton) kost dan (transport en BTW inbegrepen) +/- 215 € = laag van +/- 10 cm

Een vracht van 15 m€ (+/- 10 ton) kost dan (transport en BTW inbegrepen) +/- 255 € = laag van +/- 20 cm

Zat er dus niet zo ver naast bij wat ik eerst opgaf als prijs ...

 

Ik persoonlijk vind dit nog steeds een aanvaardbare prijs,

Je eerste ideeën:

- Geotextiel/anti worteldoek was stukken duurder, +/- 750 €

- Landbouwfolie was vergelijkbaar qua prijs, +/- 188 € maar nefast voor het bodemleven en ook zonder enige toegevoegde waarde

 

Voor de hoeveelheden die je nodig hebt zou ik het wel weten ... laten leveren

Het goedkopere alternatief, zelf ophalen, vernoemde ik al maar kost je +/- 2 dagen heen en weer gerij + (niet zoveel meer) extra manuele arbeid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...