xassnake Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Hoi ik heb een vraagje over het ontkiemen in water. ik heb diverse zaden in het water gedaan en merk dat de ene zaad geen wortels krijgt en de andere wel.hoe weet ik of ik in water kan ontkiemen? alvast bedankt voor het antwoord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Misschien buiten enkele waterplanten, denk ik helemaal niets.Er is lucht nodig om wortels te laten ontwikkelen. Even weken is meestal okay, maar niet langer dan enkele uren.Zaden kiemen doe je in licht vochtige grond oid. Zelf kiemgroenten worden alleen gespoeld en kiemen doordat ze vochtig blijven daardoor. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Het is een beetje mode geworden om vooral bonen eerst voor te weken voor ze in de grond te stoppen.Ze hebben wel vocht nodig, maar uit tests blijkt dat het slagingspercentage iets naar beneden gaat bij voorweken omdat de kieming ook zuurstof vereist.Volwassen planten overleven een paar dagen in het water wel, en dat geldt ook voor zaden. Dus je komt er vaak wel mee weg in de praktijk, maar dat voorweken, als je het daar over hebt, hoeft dus zeker niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Oh dat wist ik niet van die bonen Roeier, ik week ze altijd voor!Scheelt weer als dat niet hoeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 De grond moet dan natuurlijk wel een poosje goed vochtig blijven. Een tuinbuurman vertelde me het verhaal dat hij vorig jaar de bonen pootte, een plens water gaf en toen een paar weken met vakantie ging. Niks te zien toen hij terugkwam. Pas toen hij regelmatig weer begon te wateren kwamen ze op. Hij zegt dat hij enorm geluk heeft gehad; als ze de eerste keer al waren ontkiemd waren ze zeker door verdroging omgekomen. Het was zo'n extreem droog jaar hè. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Heeft niet zo veel met mode te maken hoor, is al generaties de gewoonte om vooral peulvruchten eerst voor te weken. Of dat dan dus niet zou hoeven, durf ik niks over te zeggen, maar vooral de hardere peulen doe ik wel, paar uurtjes tot een nacht. Tuinbonen dan weer niet. Zaden, gewoon zaad, komt niet bij me op om dat voor te weken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Bonen, erwten ed weekte mijn grootvader zaliger altijd voor dus zeker niet nieuw zoals Bit ook al aanhaalde.Ikzelf (als ik ze voorzaai) leg ze gewoon in een P9 potje/3 en vernevel dan eventjes en lukt dan welRechtsreeks in de grond gaat altijd gepaard met veel uitval, is gewoon te nat en de woelmuizen lusten ze graag Voorweken doe ik wel altijd met bietenzaad (+/- 1 uur) en nieuw zeelandse spinazie (+/- 24 uur) en olijfkomkommer (+/- 24h) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts