Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ze zijn er!

Saskia in Almere

Recommended Posts

Hoi,

Vrij vroeg (half februari) heb ik al courgetteplanten gezaaid. Deze staan nu op de vensterbank en hebben al mannelijke bloemen gemaakt.

Ik vraag me af of er in de plant nu ook al een vrouwelijke bloem te voorschijn komt? Zie de 1e foto.

Aan de linkerkant zie je een piepklein courgetje groeien, waaruit dan de vrouwelijke bloem moet volgen. Heb ik dat goed?

Graag een reactie van jullie ervaren moestuinliefhebbers.

Verdere tips voor de courgetteplant zijn van harte welkom.

Bedankt.

Saskia

2019040410570137651554371420.jpg

2019040411432624831554371428.jpg

Edited by Guest

Hey Saskia,.

Ik denk dat je een beetje enthousiast bent geweest en een aantal keer op de verstuur knop hebt gedrukt ? Je topic staat er nu namelijk 3 keer. Kan je er 2 verwijderen?

En om nog even op je vraag te antwoorden. Ja dat is het vrucht beginsel van een courgette

Is idd een klein courgetteke

MAAR

indien niet bevrucht (en zal het geval zijn als de mannelijke bloemen zijn uitgebloeid en er nog geen nieuwe zijn) dan zal dit momenteel mooi groene vruchtje geel worden en verschrompelen of rotten of afvallen maar zeker niet verder groeien...

Volgens mij beter om het gewoon met bloem en al nu weg te nemen (én op te eten!) maar wacht eens de reacties van anderen af

Succes verder met je planten want februari is idd héél vroeg...

Ik heb er nu ook enkele gezaaid en eigenlijk is zelfs nu nog te vroeg, beter is wachten tot eind april

Als ik de mannelijke bloem in de koelkast bewaar en wacht tot de vrouwelijke bloem open is, en wrijf ik voorzichtig met de meeldraden tegen de stamper van de vrouwelijke bloem.

Volgens deze methode:

http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/06/bestuiving-en-bevruchting-bij.html

Komen er dan al courgettes aan? Of is dat nog te vroeg in het voorjaar? Ik ben heel benieuwd.

Edited by Guest

Methode voor courgettes ken ik niet

Vroeg in het jaar (half maart) had ik wel eens een plant in de serre maar die maakte vanzelf vruchten aan, idem planten buiten, nog nooit problemen gehad maar binnenshuis zal je iets moeten proberen

maar

bevruchten met penseel doe ik bvb ook bij meloenen in de serre

Je kan ook de stamper van een mannelijke bloem op de vrouwelijke duwen = opnieuw iets wat ik al deed bij meloenen en 1 mannelijke kan meerdere vrouwelijke doen

Te vroeg in het jaar is het niet

Aan je foto's te zien kan je voldoende licht bieden en je krijgt al bloem en vruchtvorming dus qua warmte zit het ook goed ...

Vergeet wel niet bij te voeden,

geen idee welke soort je hebt

maar courgette heeft veel water en voeding nodig al zijn er ook kleinere soorten die het het hele seizoen goed doen in potten

Laat zeker iets weten of de methode werkt,

altijd interessant ...

Na een paar dagen wachten gingen de vrouwelijke bloemen eindelijk open. Gelukkig hadden de planten ook weer mannelijke bloemen aangemaakt.

Van een bloem heb ik de blaadjes eraf gehaald en de stamper op de 2 vrouwelijke stampers geduwd. Dat ging heel makkelijk.

Ik heb 2 courgetteplanten met beide beginnende courgettes en zowel 1 vrouwelijke bloem en meerdere mannelijke bloemen.

Hoeveel vrouwelijke bloemen maakt 1 plant aan?

Voeding die ik de planten geef: elke dag koffiewater uit de lekbak van de koffiemachine + 1x per week 1 lepel koffiedik.

Hierdoor groeien ze heel goed en zien ze er heel mooi uit.

2019040607582334841554538625.jpg

2019040607584065241554538633.jpg

Hey Saskia,

Top!

Zou moeten werken.

Als alles goed is dan ga je nu vruchtontwikkeling beginnen zien.

Hoeveel vrouwelijke?? Geen idee, nog nooit geteld.

Ik zet altijd meerdere planten omdat wij graag heel kleine courgettes eten (max 10 cm), er komt dan een tijd dat het teveel wordt, dat ze gewoon je oren uitkomen ...

Courgettes maken veel vruchten aan, hoe meer je er plukt hoe meer ze er aanmaken en dat gaat vlug als het weer een beetje meezit

Op reis gaan bvb. ...

Alles weghalen van de plant en 2 à 3 weken later terug thuiskomen en reuze courgettes aan de planten vinden is geen unicum hoor

Het gaat best goed met de courgettes aan de planten, ze zijn nu nog klein maar groeien best hard. Nu zijn ze ongeveer 3-4 cm van beide planten.

Iedereen heeft het steeds over "ze hebben veel water nodig" Wat is veel water? Aan hoeveel cc moet ik dan denken?

2019040913271580571554822337.jpg

2019040913272397701554822343.jpg

Groetjes Saskia

Dag Saskia,

bevruchting is geslaagd

Als de vruchten 3 à 4 cm zijn en zoals op de foto's blijkt niet geel worden dan zit het goed.

CC? Ik denk niet dat er hier iemand is die echt zijn watergift afmeet ...

Het beste is water geven langs onderen mbv bvb een schaal

Doe de schaal volledig vol en ul deze bij zolang de plant/pot het water opzuigt

Van zodra dat niet meer het geval is dan giet je de rest weg.

De grond moet altijd licht vochtig (niet nat!) voelen, zie je ook aan de kleur - licht bruin is droog - donker bruin is nat

Altijd moeilijk inschatten in potten en alles hangt af van het weer ook, een heel warme zonnige dag resulteert in véél dorst.

Is in weze een beetje vergelijkbaar met ons, zwoegen in de tuin onder een brandende zon = een pintje meer tegen de uitdroging

Hoi

Vandaag heb ik mijn 1e 2 courgettes kunnen plukken, ze zijn ongeveer 14 cm. Ik ga er brownies met courgette van maken.

Volgens dit recept https://www.mindyourfeed.nl/recepten/zoet/brownie-cake-met-courgette/

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de volgende courgettes verschijnen. Weet iemand dat? Tom P?

groetjes Saskia

2019041310282898251555146497.jpg

2019041310304644701555146502.jpg