Saskia in Almere Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 (edited) Hoi, Vrij vroeg (half februari) heb ik al courgetteplanten gezaaid. Deze staan nu op de vensterbank en hebben al mannelijke bloemen gemaakt.Ik vraag me af of er in de plant nu ook al een vrouwelijke bloem te voorschijn komt? Zie de 1e foto.Aan de linkerkant zie je een piepklein courgetje groeien, waaruit dan de vrouwelijke bloem moet volgen. Heb ik dat goed?Graag een reactie van jullie ervaren moestuinliefhebbers. Verdere tips voor de courgetteplant zijn van harte welkom.Bedankt. Saskia Edited April 13, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Hey Saskia,.Ik denk dat je een beetje enthousiast bent geweest en een aantal keer op de verstuur knop hebt gedrukt ? Je topic staat er nu namelijk 3 keer. Kan je er 2 verwijderen? En om nog even op je vraag te antwoorden. Ja dat is het vrucht beginsel van een courgette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Is idd een klein courgettekeMAARindien niet bevrucht (en zal het geval zijn als de mannelijke bloemen zijn uitgebloeid en er nog geen nieuwe zijn) dan zal dit momenteel mooi groene vruchtje geel worden en verschrompelen of rotten of afvallen maar zeker niet verder groeien... Volgens mij beter om het gewoon met bloem en al nu weg te nemen (én op te eten!) maar wacht eens de reacties van anderen af Succes verder met je planten want februari is idd héél vroeg...Ik heb er nu ook enkele gezaaid en eigenlijk is zelfs nu nog te vroeg, beter is wachten tot eind april Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saskia in Almere Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 (edited) Als ik de mannelijke bloem in de koelkast bewaar en wacht tot de vrouwelijke bloem open is, en wrijf ik voorzichtig met de meeldraden tegen de stamper van de vrouwelijke bloem. Volgens deze methode:http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/06/bestuiving-en-bevruchting-bij.html Komen er dan al courgettes aan? Of is dat nog te vroeg in het voorjaar? Ik ben heel benieuwd. Edited April 4, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Methode voor courgettes ken ik nietVroeg in het jaar (half maart) had ik wel eens een plant in de serre maar die maakte vanzelf vruchten aan, idem planten buiten, nog nooit problemen gehad maar binnenshuis zal je iets moeten proberen maar bevruchten met penseel doe ik bvb ook bij meloenen in de serreJe kan ook de stamper van een mannelijke bloem op de vrouwelijke duwen = opnieuw iets wat ik al deed bij meloenen en 1 mannelijke kan meerdere vrouwelijke doen Te vroeg in het jaar is het nietAan je foto's te zien kan je voldoende licht bieden en je krijgt al bloem en vruchtvorming dus qua warmte zit het ook goed ... Vergeet wel niet bij te voeden,geen idee welke soort je hebt maar courgette heeft veel water en voeding nodig al zijn er ook kleinere soorten die het het hele seizoen goed doen in potten Laat zeker iets weten of de methode werkt,altijd interessant ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saskia in Almere Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 Dankejwel Tom voor je reacties. Iemand anders nog goede tips?Groetjes Saskia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikki Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Zien er goed uit,..knap hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saskia in Almere Posted April 6, 2019 Author Share Posted April 6, 2019 Na een paar dagen wachten gingen de vrouwelijke bloemen eindelijk open. Gelukkig hadden de planten ook weer mannelijke bloemen aangemaakt. Van een bloem heb ik de blaadjes eraf gehaald en de stamper op de 2 vrouwelijke stampers geduwd. Dat ging heel makkelijk. Ik heb 2 courgetteplanten met beide beginnende courgettes en zowel 1 vrouwelijke bloem en meerdere mannelijke bloemen.Hoeveel vrouwelijke bloemen maakt 1 plant aan? Voeding die ik de planten geef: elke dag koffiewater uit de lekbak van de koffiemachine + 1x per week 1 lepel koffiedik.Hierdoor groeien ze heel goed en zien ze er heel mooi uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Hey Saskia, Top! Zou moeten werken. Als alles goed is dan ga je nu vruchtontwikkeling beginnen zien.Hoeveel vrouwelijke?? Geen idee, nog nooit geteld. Ik zet altijd meerdere planten omdat wij graag heel kleine courgettes eten (max 10 cm), er komt dan een tijd dat het teveel wordt, dat ze gewoon je oren uitkomen ...Courgettes maken veel vruchten aan, hoe meer je er plukt hoe meer ze er aanmaken en dat gaat vlug als het weer een beetje meezit Op reis gaan bvb. ...Alles weghalen van de plant en 2 à 3 weken later terug thuiskomen en reuze courgettes aan de planten vinden is geen unicum hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Hoeveel bloemen weet ik niet sommige blijven namelijk onbevrucht. Maar aan 1 courgette plant komen zo 20 courgettes in het seizoen. Ik eet daar alleen 1 jaar rond van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saskia in Almere Posted April 9, 2019 Author Share Posted April 9, 2019 Het gaat best goed met de courgettes aan de planten, ze zijn nu nog klein maar groeien best hard. Nu zijn ze ongeveer 3-4 cm van beide planten.Iedereen heeft het steeds over "ze hebben veel water nodig" Wat is veel water? Aan hoeveel cc moet ik dan denken? Groetjes Saskia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 Dag Saskia, bevruchting is geslaagd Als de vruchten 3 à 4 cm zijn en zoals op de foto's blijkt niet geel worden dan zit het goed. CC? Ik denk niet dat er hier iemand is die echt zijn watergift afmeet ...Het beste is water geven langs onderen mbv bvb een schaalDoe de schaal volledig vol en ul deze bij zolang de plant/pot het water opzuigtVan zodra dat niet meer het geval is dan giet je de rest weg. De grond moet altijd licht vochtig (niet nat!) voelen, zie je ook aan de kleur - licht bruin is droog - donker bruin is natAltijd moeilijk inschatten in potten en alles hangt af van het weer ook, een heel warme zonnige dag resulteert in véél dorst.Is in weze een beetje vergelijkbaar met ons, zwoegen in de tuin onder een brandende zon = een pintje meer tegen de uitdroging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saskia in Almere Posted April 9, 2019 Author Share Posted April 9, 2019 Hoi Tom Alweer bedankt voor je uitgebreide uitleg. Haha het gaat me niet om cc’s maar wel om de maat.Maar dankzij je uitleg over het water snap ik het. Ik zal blijven water geven totdat ze niets meer opnemen. En dat pintje komt wel goed! Groetjes Saskia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saskia in Almere Posted April 13, 2019 Author Share Posted April 13, 2019 Hoi Vandaag heb ik mijn 1e 2 courgettes kunnen plukken, ze zijn ongeveer 14 cm. Ik ga er brownies met courgette van maken.Volgens dit recept https://www.mindyourfeed.nl/recepten/zoet/brownie-cake-met-courgette/ Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de volgende courgettes verschijnen. Weet iemand dat? Tom P?groetjes Saskia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Als er geen vruchten moeten afrijpen dan gaat het vlug.Binnenkort zie je weer bloemen verschijnen. Njammie... verse frisse sappige courgetjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saskia in Almere Posted April 18, 2019 Author Share Posted April 18, 2019 Nu bijna een week verder, en de volgende vrouwelijke bloemen zijn er.Eigenlijk kan ik niet wachten totdat ze weer open gaan....geduld he. Fijne paasdagen allemaal en geniet van de zon!Groetjes Saskia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 18, 2019 Share Posted April 18, 2019 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts