heidike_21 Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Heeft er misschien iemand ervaring met framboos en ananasaardbeien ? Weet iemand wanneer deze vruchten geven ? Ik dacht ergens begin september-oktober maar ik ben niet zeker .Op het moment heb ik vele bloempjes aan mijn plantje maar er komen niet echt aardbeitjes aan ! Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Allebei gaven hier al in juni vruchten, als je ze net beplant hebt is het wel later. Framboosaardbeien zijn niet zelfbestuivend, dus misschien ligt het daar aan dat die geen vruchten geven?De ananas aardbei weet ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 Allebei gaven hier al in juni vruchten, als je ze net beplant hebt is het wel later. Framboosaardbeien zijn niet zelfbestuivend, dus misschien ligt het daar aan dat die geen vruchten geven?De ananas aardbei weet ik niet. Hoe bestuif je die dan ?Ik heb ze april - mei geplant . Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Dan heb je andere soorten nodig, geen idee welke want ik ben geen aardbei expert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Ik heb zowel ananasaardbeien en framboosaardbeien in de tuin staan. Ik heb twee framboosaardbeiplanten samen in een bak staan met twee andere aardbeiplanten (Lambada's). Op die manier wordt de bestuiving gedaan door de wind en door de bijtjes (hopelijk) . De aardbeien zijn aan het groeien maar het gaat niet echt hard, ik moet nog even wachten op de eerste framboosaardbei.Oftewel je moet er een andere soort bij hebben staan die op ongeveer hetzelfde tijdstip bloemen maakt en meeldraden heeft (meeldraden ontbreken bij de ananas- en framboosaardbei). Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Ananasaardbeien en Frambozenaardbeien zijn beide alleen vrouwelijk, dus geen meeldraden. Wat Lisa dus zegt. Je hebt inderdaad een ander soort erbij nodig die in dezelfde tijd bloeit. De Ananasaardbei is een middenvroege en de Frambozenaardbei is een laat ras.Combineer een Ananas met bv de Korona en de Framboos combineer die bv met Senga Sengana. Een doordrager is ook te gebruiken, maar als je een doordrager goed kweekt moeten daar in het voorjaar alle bloemen uitgehaald worden en dan gaat die vlieger niet op. Als je verse stek hebt geplant dan komen er geen bloemen meer in dit jaar. Ze zijn tenslotte 1x dragend (alleen juni). Ze leggen wel de bloemen voor het komende jaar aan in september/oktober. Als je planten uit het ijs hebt gekocht dan bloeien ze nu en komen, als ze zijn bestoven, over een week of 3 aardbeien aan. Heb je verse planten van iemand zo uit de tuin gekregen en die bloeien dan heb je beide soorten niet. Dan heb je wat anders gekregen. Maar voor een goeie opbrengst volgend jaar heb je er dus wel andere soorten bij nodig of op ze minst in de buurt hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Interressant; ook ik heb de ananas en framboos aardbei. Gekocht samen met een bestuiver hiervoor. Heb nog geen aardbei gezien, laat staan geproefd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts