Jump to content

(Toekomstige) nachtvorst bestrijden bij boontjes

Lowie

Recommended Posts

Hey!

De komende 1à2 weken zien de temperaturen er hier regio Jabbeke redelijk goed uit (minimum 6°C 's nachts).

Vorig jaar heb ik enorm gesukkeld met de droge zandgrond in het voorjaar, want bijna niks dat ik ter plekke zaaide kwam boven.

Nu zou ik de eventuele droogte een beetje voor willen zijn door nu al mijn boontjes in de grond te steken, hoewel ik goed weet dat deze geen nachtvorst kunnen verdragen.

Stel dat er nu toch nachtvorst zou komen, kan ik dan net zoals in de fruitsector deze kunnen bestrijden door het perceel van de bonen 's nachts te besproeien/benevelen met regenwater? Want plantjes die bovenstaan kunnen toch wat water verdragen? Of wacht ik toch beter tot midden mei?

Alvast bedankt!

Lowie

Ik denk dat je toch iets verkeerd doet als je bij droogte geen bonen boven krijgt.

Bonen houden van droogte en bonen leggen bij droog weer gaat een stuk beter dan in nat weer.

Het grootste probleem bij kiemen is rot door nattigheid en/of koude.

Zelf zit ik ook op zandgrond en leg de bonen bij voorkeur na een goede bui met daarna een periode droogte.

Die goede bui kan je ook zelf met de gieter geven, zorg dat het water wel in de grond trekt en niet wegloopt.

Geef daarna een tijdje geen water meer totdat de bonen serieus groeien en twee tot vier echte bladeren hebben.

Hou wel in de gaten dat de grond licht vochtig blijft. kurkdroog redden ze het ook niet.

Dat kan al over twee weken als de vooruitzichten gunstig zijn.

Je kan vervroegen met een plastic tunnel die de grond opwarmt en de kiemende bonen beschermt.

Water geven bij koude zoals jij voorstelt is vragen om moeilijkheden.

En vorig jaar hadden we nog een late nachtvorst in mei….

Gokken op mooi weer kan natuurlijk altijd en van een mislukt rijtje bonenzaad vergaat de wereld niet.

Maar onthoud :

Bonen willen droogte en warmte!

Ik dacht inderdaad ook al zoiets.

Het probleem is echter dat mijn grond een extreme vorm van zandgrond is. Niet echt zand, meer een superfijn poeder. (dit jaar is het eerste jaar dat ik compost in de bodem werk, dus volgend jaar zullen de boontjes op een perceel staan die dit jaar compost gekregen heeft. Dit zal de waterhuishouding wel wat verbeteren). Denk dat ik zeker 15-20cm diep zou moeten graven vooraleer de grond naar een iets vochtigere toestand gaat.

En als je daar water op geeft vormt er zich als het ware een soort 'vel' rond de waterplas. Het water sijpelt extreem moeilijk in de bodem en de grond warmt bij de minste zon supersnel op, met snelle uitdroging als gevolg

Ik zal nog even wachten dan. En als de temperaturen te hoog/grond te droog zou zijn, mijn kamer wel volzetten met potjes bonen om ze binnen op te kweken

Bedankt in elk geval!

Zandgrond ken ik wel, ik heb hier een tuintje op duinzand.

Gelukkig ben ik veel in de Sahara geweest en heb daar de kunst af kunnen kijken.

Maak een dijkje rond het gebied dat je nat wil hebben en giet daar een aantal gieters in leeg.

De grond heeft dan alle tijd om het vocht op te nemen. Bijgieten als het water weg is en zorg dat je zaaibed horizontaal ligt.

Compost en paardenmest helpt bij mij. Ook spit ik niet meer zo diep als ik gewend was op de klei.

Door de capillaire werking kunnen de planten toch vocht krijgen.

Ook spit ik eerder zodat de grond nog wat kan inklinken door de voorjaarsregen.

( In de bodem worden capillaire buisjes gevormd door de aaneenschakeling van kleine holten die er tussen de bodemdeeltjes zijn. Het grondwater kan dan via die kanaaltjes opstijgen. Een gedeelte van dat opstijgend water bereikt via de fijnste buisjes zelfs het bodemoppervlak en kan er verdampen. In de bovenste 20-30 cm is er een evenwicht tussen kanaaltjes met opstijgend water, en die met lucht. Dit is ideaal voor de plantenwortels. Deze kanaaltjes zijn smaller naargelang de grond dichter is/ de minerale gronddeeltjes kleiner zijn. Bron: Wikipedia)

Wat ik ook nog gebruik als hulpmiddel is voortjes trekken en die vullen met potgrond. Dat houd het vocht ook lekker vast.

Dat heb ik nu gedaan met de spinazie. Gelukkig maar want de woestijnvorming is hier al weer begonnen…..

En je het me op een idee gebracht, ik kan straks wel wat boontjes leggen in mijn kleine verplaatsbare glazen kasje.

Vind het topic toch erg speciaal vermoed door misverstand . Om water te besparen door bonen vroeger te planten en daarna bij eventueel nachtvorst deze te sproeien .

Mijn ouders hebben vroeger nog begonias gekweekt voor de knol , en ja er stonden er al buiten bij late nachtvorst . We hadden dan een vriesbel staan (Thermostaat die bel aanstuurde als temperatuur rond de 0 °c kwam ). Ging de bel was het opstaan en de beregeningskannonetjes aan gaan zetten en neen niet voor een beperkte tijd maar totdat temperatuur terug voldoende hoog is . Dus een gieter over het bonenbed te gieten brengt niet op en moet gebeuren als temperatuur rond nul komt . Daarom moest er ook iemand ter plaatsen blijven want ging er iets mis vb een kannonetje dat verstopte moest dit onmiddellijk verholpen worden of planten onder dit kannonetje vervroren.

Niet direct iets te maken met topic maar wel een oplossing voor het probleem van de extreem droge zandgrond van vele mensen...

Was daarnet een vraag aan het beantwoorden in het topic 'Bodem en bemesting' en aangezien het toch van toepassing is voor meerdere mensen ...

Mocht ik een extreme vorm van zandgrond hebben dan voegde ik naast compost ook Bentoniet toe.

Neen ben geen leverancier van het product

Ok, niet goedkoop.

Al bij al valt de prijs echter wel mee omdat je niet extreem veel nodig hebt om je zandgrond enorm te verbeteren.

Noodzakelijke/gewenste toevoeging van Bentoniet is blijkbaar tussen de 200 à 1000 kg max / hectare (= 10.000 m²) dus max 10 kg / 100 m² moestuin.

De korrelvorm is goedkoper dan het poeder.

Gratis kan ook ...

Tenminste als je niet vies bent van urine en uitwerpselen!

De betere kattenbakvullingen zijn nl ook Bentoniet en de mensen zullen blij zijn met je afname want dan moeten zij dit niet in hun vuilbak kiepen.

Bijkomend zorg je voor extra bemesting van je moestuin dmv de kaka

Bentoniet bindt zich met humus en verbetert op die manier de ondergrond.

Kan ook tot 10x zijn eigen gewicht aan vocht opnemen en vasthouden dus je investering verdien je terug omdat je uitspaart aan werkuren en water omdat je minder vaak moet gieten.

Samen met de compost ontstaat ook een verbinding die de opname van voeding door de planten verbetert dus enkel een win/win...

wb de boontjes: wij kweken ze voor, in bloembakken en dan gaan ze met een blad of 6 na 15 mei ergens de grond in, afh van het weerbericht

ook als het droog is groeien ze hier niet lekker door te lage nachttemp. en worden ze diertjesvoer