Geplaatst: 21 april 20196 j Ik dacht dat de dorre bloesem aan de appelboom (Opal) een gevolg was van de nachtvorst maar omdat er ook nog geen blad was wat verder gekeken. Boom stond helemaal los en was net onder de grond volledig aan- en afgevreten. De andere appelboom voelt ook niet meer solide.Wat is dit ... woelmuizen, woelratten? En .... wat is er aan te doen, ben bang dat mijn hele boomgaard naar de knoppen gaat.Eerst de nachtvorst, nu dit.... het gaat lekker dit jaar.
Geplaatst: 21 april 20196 j Ja, woelmuizen inderdaad. Die vreten vooral de wortelhals voor het schors, stukje boven de grond soms, maar meestal een heel deel onder de grond. Vooral op appelbomen zijn ze verzot, maar komt ook bij andere boomsoorten voor. Zelf ben ik een aantal jaren geleden een hele verzameling appelboompjes kwijt geraakt.Er is ook een topic over overigens, maar wat goed helpt is de boompjes bij poten in het gaas te zetten, dus in een soort van zak van gaas poten.
Geplaatst: 21 april 20196 j Heb gehoord dat Narcissen planten kan helpen tegen woelmuizen vraat.En is nog mooi ook
Geplaatst: 21 april 20196 j Auteur @Bit, ik zal tzt de wortels van een nieuw boompje gaan inpakken, de bestaande boompjes nog een broek aan doen gaat niet lukken ."Woelmuizen" in het zoekvenstertje levert wel heel veel hits op, blijkbaar ben ik niet de enige met het probleem. Ik ga er maar eens een studie aan wijden om tot een plan van aanpak te komen ... bij dezen is de oorlog verklaard.
Geplaatst: 23 april 20196 j Auteur @Bit, ik wil nu nog een nieuwe appelboom planten.Wat het plaatsen in een zak van gaas betreft ... welke diameter moet zo'n zak zijn en moet het gaas boven de grond uitsteken of samenbinden om de stam?Ik ga morgen eens kijken wat bij welkoop te koop is aan gaas.Mijn andere appelboom (Topaz) gaat waarschijnlijk ook het loodje leggen.
Geplaatst: 23 april 20196 j Hier ook last van woelmuizen. Opeens waren ze er en door de aangerichte schade in de loop van de tijd ook wijzer geworden. Bij het planten van jonge boompjes bekleed ik de buitenkant van het plantgat nu ook met gaas. Ik laat het net niet boven de grond uitsteken omdat de boosdoeners ondergronds blijven. Ze lijken niet erg diep te graven maar blijven vlak onder het gras, misschien omdat de ondergrond hier best wel hard is (keileem). Daarom plaats ik het gaas ook niet erg diep (max 25cm). Stam bovengronds bescherm ik ook met gaas, maar dat is meer tegen de konijnen die ook wel van jonge appelboompjes houden.Het werkt wel. Vaak genoeg zie ik zo'n gang, te herkennen aan de naar boven gewerkte grasmat, recht op een boompje af gaan om er dan toch met een boog om heen te gaan.Mijn enige zorg is of het gaas een belemmering gaat vormen voor de groei van de boom als deze groter wordt...Bessenstruiken, ooit voor de invasie geplant, die er ook staan lijken er overigens geen last van te hebben, of kunnen er beter tegen.Verjagen en vangen heb ik in het verleden al eens geprobeerd, maar dat was geen succes...
Geplaatst: 23 april 20196 j In Duitsland is de woelmuizenoverlast zeer groot. Een methode die men daar gebruikt is dat je twee stukken onverzinkt konijnengaas in het plantgat legt. De stukken gaas haaks op elkaar leggen. Boomwortels/kluit erin, omvouwen richting stam en wat plooien zodat alle wortels enkel of dubbel beschermd zijn. Het gaas ter hoogte van de stam bij elkaar laten komen. Verzinkt gaas blijft zeer lang intact (afhankelijk van de grondsoort tot 15 jaar), dus de wortels kunnen zich slecht ontwikkelen of worden deels afgekneld. Gaas bijvoorbeeld: http://www.ontech-shop.de/Draht/Drahtgeflecht-6.html
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.