Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

wat heeft mijn appelboom

Featured Replies

Geplaatst:

zouden jullie weten wat er al 2 jaar met mijn appel boom aan de hand is ?

hij valt uit en het blad is wit en bijna geen appels

vorig jaar vielen de appels er te snel van af

groetjes roel

2019050819134219291557342615.jpg2019050819135511561557342618.jpg2019050819140821861557342622.jpg2019050819133967091557342596.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Die lijst bevat een aantal veel voorkomende ziekten en belagers bij diverse fruitbomen. Maar is niet compleet. Jammer ook dat er bij elke ziekte of aantasting niet enkele foto's staan zodat de manieren waarop het zich zoal kan uiten ook zichtbaar zijn....

Ik had de foto's al gezien en twijfel over wat het is. De foto's zijn niet zo duidelijk in detail ook. Ik zal ze in volgorde van waarschijnlijkheid zetten.

- spinselmot. (Lijkt op spinnewebben, maar zijn rupsen van een motje, die zie je in het web en aan de binnenkant van de ongekrulde bladeren vooral dan ook wel zitten)...remedie: de spinsels zo snel mogelijk weghalen en evt. de rupsjes wegplukken met blad en al (kippen geven) of doodknijpen.

- Aantasting door luizen. Ook dan blad-oprol en slecht groeiende vervormde twijgpunten. Luizen kunnen zo klein zijn dat je ze met het blote oog slecht ziet, zoek op binnenkant van de bladeren evt. met vergrootglas. Ga niet spuiten dan met zeepsop e.d. aangezien je dan ook je natuurlijke helpers die er op af komen gaat doden! Oorwormen (Hang potjes met stro voor ze) lievenheersbeestjes + larven, sluipwespen, sommige spinnen en ook bijvoorbeeld meesjes zijn hier belangrijke helpers. Evt. meest aangetaste twijgpunten verwijderen.

- De lichte twijgpunten kunnen ook nog wijzen op meeldauw. Aangetaste blad wegplukken en vernietigen helpt.

Al deze aantastingen zullen de oogst en kwaliteit van je appels wat verminderen, maar je boom komt er wel overheen. Deels een gevolg van het ras: bepaalde rassen zijn gevoelig voor bepaalde aantastinegn (welke appel is dit?) , maar ook te veel voeding (luizen!) of standplaats of bodemverzorging spelen een rol. Dat verleden jaar appels afvielen, hoeft hiermee niets te maken te hebben waarschijnlijk. Dat gebeurde heel algemeen bij appelbomen verleden jaar! Gevolg van droogte en ook zeer veel aantasting door o.a. fruitmot, die door warme zomer meer generaties nakomelingen had en zeer veel appels aanvrat. Appels waarin wormpjes van fruitmot zitten worden "noodrijp" en vallen voortijdig af. Verder hebben veel fruitsoorten en ook appels nog een natuurlijke vruchtval in mei (dat heet "junirui" raar genoeg) die verleden jaar door de droogte ook al veel meer dan normaal opruiming hield van de vruchtjes.

Al met al zie ik geen rampen dus. Dit soort dingen horen bij het telen van appels. Maar door goede raskeuze, adequate verzorging van je grond en de juiste ( = ook weinig!) bemesting kun je de boom wel sterker maken en aantastingen beperken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Meeldauw.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.