Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jaar 1; 8 m², 6 groenten

-juliet-

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Mijn naam is Julia en sinds de verhuizing van Delft naar de Fryske Wâlden ruim 2 jaar geleden heb ik eindelijk tijd gevonden om te beginnen met een moestuintje. Ik heb ooit als kind zelf tomatenplantjes gehad en ik heb in ons appartement prei (in de uitvoering meer stengelui) en radijsjes gekweekt, en dat is al mijn ervaring tot nu toe. Ik heb ook nog twee helpertjes van 1 en 3 jaar, die kosten nog veel meer tijd dan de moestuin

Ik ben van plan ieder jaar wat meer gras uit de tuin te steken, we hebben een redelijke achtertuin dus ik heb nog wat uitbreidingsmogelijkheid. Ik heb nu een stukje van 8 m² waarin momenteel stengelui, pastinaak en zomerpostelein gezaaid zijn:

Linked Image

Verder wil ik in de voortuin tegen het huis aan nog zonnebloemen en aardbeienplantjes neerzetten.

Het is zandgrond, dus vrij droog en schijnbaar ook redelijk arm. De postelein heb ik parallel aan de schutting gezaaid, ik wil tomaat in het vakje waar de gieter staat, snijboon waar nu de tomatenplant staat en sla in het midden. De stengelui en pastinaak zijn aan het opkomen aan de kant van de glijbaan. Ze komen nog niet zo heel hard op en er heeft ook nog een kat in gezeten, dus dat is wel erg jammer. Het streepje bij het gras daar komen nu vier stengeluitjes op, over de andere twee streepjes 7 pastinaakjes, ze zijn morgen 3 weken geleden gezaaid.

file146851559042639.jpeg

Ik had hier al eens wat informatie opgezocht, ik hoop dat ik dat kan blijven doen en dat ik af en toe ook een beginnersvraagje mag stellen.

Groetjes,

Julia

Edit: foto gedraaid

Edited by Guest

Hai Julia,

Veel plezier in de moestuin met je helpertjes! Ik heb ook steeds gras afgesnoept voor meer moestuin. De laatste x heb ik er echter lagen karton op gelegd in de herfst met paardenmest erover. Eerst stenen tot ik aan mest kwam. Een paar maanden later toen het moesseizoen begon, had ik nog maar enkele sprietjes gras en een prachtig bewerkbare grond. Scheelt heel veel rugpijn deze methode en als ik weer een stuk grasvel erbij smokkel, ga ik hetzelfde doen! Echt een aanrader. Keurig uitgestoken overigens

Veel tuinplezier in Fryslan en hier op het forum!

Groene groetjes

Bedankt allemaal!

Het gras is niet uitgestoken, we hebben een plekje kaalgehouden voor de moestuin toen we er graszoden in legden

Ik heb er nu alweer beesten in gehad, dat is wel erg jammer; nu een vogel die er een slaplantje en tomatenplantje uit gepikt heeft Er zijn gelukkig wel nog meer pastinaakjes opgekomen, daar ben ik wel blij mee.