rorror Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Ik heb twee soorten aardbeien staan.Fragaria 'Ostara' en de Fragaria x Ananassa 'Ostara' De Fragaria 'Ostara' had ik gekocht en stond bij dat het een doordragende aardbeien plant was. En dat doet deze zeker, in januari dit jaar had ik het eerste aardbeitje van deze plant. wat mij zeer verbaasde aangezien het nog winter was.. Dus bij deze plant als het even mooi is, maakt deze direct bloemen en vruchten aan. Een jaar later heb ik de Fragaria x Ananassa 'Ostara' erbij gekocht, werd bij verteld dat deze alleen in de zomer vruchten gaf, zodat je meer aardbeien in een korte periode kan oogsten. Allleen op het etiket noemde ze deze ook doordragende aardbeien plant. Alleen dan April - tot Oktober. De ervaring welke ik bij deze heb, is dat deze inderdaad in april/mei gaan bloeien. Maar deze planten veel langzamer groeien dan de 'Fragaria 'Ostara'. Tevens blijft deze 10cm korter in blad, Nu dacht ik dat doordragend ermee bedoelt werd dat het het hele jaar zou doordragen.En met niet doordragende dat je alleen in juni/juli in 1x een grote oogst hebben. Oscar schreef in een ander topic https://www.moestuinforum.nl/onbekende-aardbei-t25532.html, dat de Ostara zich langzaam ontwikkeld in het voorjaar. (En dan kan ik alleen maar 2 Ostara's vergelijken)Mijn ervaring, de Fragaria x Ananassa 'Ostara' ontwikkeld zich erg langzaam in het voorjaar.En de Fragaria 'Ostara' wordt direct in het voorjaar al een enorme plant, met veel bloemen. Dus als ik de termologie goed begrijp, zijn het beide doordragen, terwijl ik eigenlijk de Fragaria x Ananassa 'Ostara' als juni dragend had gekocht. Kan iemand bij mij de verwarring wegnemen Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reifuan Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 'Ostara' is de cultivarnaam, of het nu vermeld staat als Fragaria 'Ostara' of Fragaria x ananassa 'Ostara' maakt niet uit, die zouden precies dezelfde moeten zijn. Dat ze zich zo verschillend ontwikkelen heeft waarrschijnlijk te maken met de leeftijd van de individuele planten en hoe ze verder behandeld zijn, als de planten ook daadwerkelijk correct gelabeld zijn, tenminste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 Inderdaad heb je gewoon twee keer hetzelfde ras maar op een verschillend moment geplant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts