Rabarbersap Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 Mijn eerste topic op dit mooie forum. Ik heb enkele beginnersvragen over mijn biologische roma cherry tomaten gezaaid op 16 april 2019 en vanaf medio mei buiten geplaatst. 1) Is het al tijd om bladeren te snoeien?2) Zo ja, hoeveel per plant? En bij voorkeur bovenste / grootste?3) Is dat bladluis waar ik naar kijk op foto 3? Foto 1: https://www.dropbox.com/s/8akrmnj7pt2xcz4/1.jpegFoto 2: https://www.dropbox.com/s/zsrs1ynqmdvc5c5/2.jpeg?dl=0Foto 3: https://www.dropbox.com/s/b9q0gvhh4ud6nr8/3.jpeg?dl=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 Hoog tijd om die 6 planten in die kleine pot te verplanten! Elke plant heeft veel meer ruimte nodig om goed verder te groeien en vruchten te dragen. Reken er op dat bij goede groei elke plant pakweg 1,50 meter hoog en doorsnee van 80 cm a 1 meter wordt. Ofwel in de volle grond of elk apart in een pot en dat zou toch zeker een pot van een 10 liter, liefst het dubbele in grootte moeten zijn. Als ze na het verplanten weer aan de groei zijn wordt het tijd om de planten te gaan dieven: de zijscheuten die onder de bladeren beginnen te groeien wegnemen. Doe je dat niet dan krijg je een soort oerwoud van takken en bladeren, die ook gaan bloeien, maar van de tomaten die er dan aankomen zul je niet of nauwelijks iets kunnen eten omdat ze niet meer op tijd rijp worden. Je krijgt dan 1 stevige stam waaraan bloemen en trosjes met tomaten komen. Je laat de plant groeien tot het 4e bloemtrosje (staat ze binnen in de kas, dan mag dat ook het 5e of 6e trosje zijn) of tot half augustus (de bloemen die later komen geven toch geen tomaten meer) en haalt dan de top er uit. Vanaf dat je de eerste tros geplukt hebt, kun je alle bladeren die eronder staan (en vaak ook al wat leijk beginnen te worden) weghalen. Waarom dit allemaal? Een tomaat is een plant uit warmere en drogere streken dan bij ons en kan hier niet van nature groeien. Ze zal omkomen van de kou en nattigheid, waar ze echt niet tegen kan. Als je het goed aanpakt en de trucjes daarvoor kent, lukt het hier net om een beperkt aantal rijpe vruchten te kunnen oogsten in ons seizoen daarvoor. Dit is de manier waarop je aan de meeste tomatenplanten een behoorlijke oogst kunt halen. Nog 2 opmerkingen om je als nieuweling hier wat op weg te helpen: 1. Rechtsboven is een zoekbalk voor dit forum. Typ daar eens "foto plaatsen"en je vindt uitleg over hoe je je foto's in je berichtje kunt zetten, zodat anderen niet zo moeilijk moeten gaan klikken om ze te zien. Daar vind je ook 10-talen handige berichten over het kweken van tomaten. 2. Als je tegen iemand die vaker tomaten heeft gekweekt een vraag stelt over "cherry-tomaten", dan weet die nog heel weinig. Dat komt omdat er 100 soorten (rassen) van cherry-tomaten zijn, met allemaal verschillende eigenschappen...ook wat betreft de manier van groeien en dus hoe je ze moet kweken. In mijn antwoord nu heb ik je kort de manier van telen verteld die voor de meeste tomaten wel goed werkt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabarbersap Posted June 4, 2019 Author Share Posted June 4, 2019 Wauw, dat is meer info dan ik had gehoopt. Ontzettend bedankt voor je reactie. Hoog tijd om die 6 planten in die kleine pot te verplanten! Vanochtend verpot naar 16cm potten (één plant per pot). De wortels in de oude kleine pot zaten echt tegen de wanden aan. Typ daar eens "foto plaatsen"en je vindt uitleg over hoe je je foto's in je berichtje kunt zetten, zodat anderen niet zo moeilijk moeten gaan klikken om ze te zien.Ik heb de uploadfunctie gebruikt voor foto's, maar die lijkt gewoon echt niet te werken. Status 100% na upload, maar worden niet weergeven. Ook de "quote" knop lijkt niet te werken. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het vermoeden dat er gesleuteld moet worden aan het platform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 Na het uploaden van de foto moet je nog op 'in bericht plaatsen' klikken Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabarbersap Posted June 4, 2019 Author Share Posted June 4, 2019 Even testen met de foto van mijn afrikaantjes in té kleine potten: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts