Lowie Posted June 9, 2019 Share Posted June 9, 2019 (edited) Doordat ik midden in de examens zit heb ik de laatste tijd mijn ouders mijn moestuin wat laten onderhouden. Toen ik gisteren nog eens ging kijken merkte ik op dat mn knoflook aangetast was met de prei-/uimineervlieg. Ook mijn uien die erbij stonden zijn (redelijk zwaar) aangetast. Vandaag alles geoogst.Is er een mogelijkheid om de uien nog te bewaren/eten? En zitten die wormpjes ook in de ui zelf? Eventueel het loof afknippen? Alvast bedankt! Lowie Edited June 9, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 pech, die larven kruipen wel naar beneden, kun je gewoon eten, larven ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fieke Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Spijtig van de ajuinen maar helemaal niets meer mee te doen!! De mijne heb ik ook mogen verwijderen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Ik heb mijn uien om deze reden allemaal verwijderd. Heb geen zin om bij de oogst alle uien minitieus te moeten controleren op larven en poppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowie Posted June 11, 2019 Author Share Posted June 11, 2019 Na enkele van mijn zwaar aangetaste uien doormiddden te snijden waren de meeste toch nog redelijk intact. Heb al het loof op een cm van de bol afgesneden en de uien te drogen gelegd. Nu ga ik om de 2 dagen controleren of er slechte uien tussen zitten Hopelijk valt er nog een deeltje te redden. Kan het maar proberen he Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted June 15, 2019 Share Posted June 15, 2019 Volgens mij werkt het zeer goed om wortelen te telen in de buurt van uien. https://zaaikalender.com/combinatieteelt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 15, 2019 Share Posted June 15, 2019 mmmm, wisselend succes; we gebruiken hier wel heel fijn anti-insectengaas, dat werkt prima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts