Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

20190922122201-191841569341952.jpg

Ja, de grootte van Henk gaat hier ook niet gehaald worden

Mijn eerste knolselderijtjes op zandgrond gedurende de groei vochtig gehouden met elke 3 weken wat gedroogde mestkorrels.

Ik laat ze nog maar even zitten denk ik

Ik ga ervan uit, dat de knolselderij blijft groeien zolang het blad nog goed is?

Of zit er een omslagpunt waarbij het vruchtvlees wat stugger wordt?

• Like 1
Geplaatst:

Of een plant al of niet over gaat tot het laten groeien van een stengel (zaadvorming) heb je voor een groot deel zelf in de hand. Planten die erg vroeg gezaaid zijn , in januari of februari bijvoorbeeld, kunnen getriggerd zijn om al in het eerste jaar tot zaadvorming over te gaan. Bij zaaien vanaf begin maart heb je daar geen of nauwelijks last van.

Zelf zaad winnen van (knol)selderij is ook weleens leuk en gaat vrij makkelijk. Een knol vorstvrij de winter door helpen, het loof niet geheel wegsnijden maar een 'pruikje' laten staan, en dan weer poten. Eén zo'n knol kan een massa zaad produceren. Omdat selderijzaad lang kiemkrachtig blijft kun je er dan jaren mee vooruit.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Over doorschieten: ik heb dat één keer gehad, een jaar of drie geleden. In maart gezaaid. De helft schoot door, de rest gaf geen knol. Oorzaak nog steeds niet helemaal duidelijk. Bij een buurman toen precies hetzelfde. Het blijven lastige klantjes.

Lang laten staan? Bij nat najaarsweer kunnen slakken toeslaan. Vraat veroorzaakt nieuwe vraat, en mogelijk rot.

Eigen zaadoogst: klinkt aanlokkelijk om dat eens te proberen. Aan de andere kant: een zakje met misschien wel 1000 zaden kost slechts 1,60.

Morgen maar eens twee stuks oogsten. Een Monarch, en een Boule de Marble. Ik denk dat ze nu net over de kilogrens zijn. Morgen weet ik het, en jullie ook ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zonet een Monarch geoogst:

2019092511291780621569404506.jpg

Nog lang geen record, toch wel een mooi maatje. Net voorbij de kilogrens::

2019092511312470821569404504.jpg

De proefprojectje in een speciekuip met alleen gewone potgrond en compost gaat minder, maar deze staan er ook minder lang:

2019092511545153051569405501.jpg

• Like 1

Geplaatst:

Die in je speciekuip staan er anders nog best aardig bij. Ik zal eens naar mijn planten gaan kijken, maar het is niet veel ben ik bang..te droog. Nu het al voor de tweede dag regent heb ik hoop dat z nog wat bijkomen voordat ik ze over een maandje in de kas ga zetten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Appelvrouw: goed verzorgen, die Boules de marble van jou. Het kan toch niet zo zijn dat ik hier in dit koude kikkerlandje grotere Boules krijg dan jijzelf.

(Om je uit te dagen: mijn vier Boules schat ik nu in op een kleine kilo per stuk, netto.)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag selderijknol nummer 2 geoogst. Zwaarder dan de vorige maar met 435 gram komt hij niet in de buurt van de knollen van Henk. Henk voorbijstreven, laat staan evenaren, heb ik al lang opgegeven dus i.p.v. een superknol te kunnen laten zien volgt hier dan maar mijn favoriete en tevens supereenvoudig recept voor een salade met knolselderij.

Wat heb je nodig:

Selderijknol

Appel

Rozijnen

Walnoten

Walnotenolie

Scheutje citroensap

Een lichte mayonaise (ik gebruik friteslijn van Remia , bevat maar 1 kcal per gram)

Evt een beetje vloeibare zoetstof

waldorf152961570659162.JPG

Recept:

Rauwe selderijknol fijn raspen.

Appel in kleine stukjes snijden.

Rozijnen wassen en laten uitlekken.

Walnoten in stukjes hakken (grof)

Dressing maken van de mayonaise, scheutje citroensap en walnotenolie. Een neutraal smakende oliesoort is ook goed maar walnotenolie versterkt de smaak van de walnoten nog eens. Verder evt nog een beetje vloeibare zoetstof toevoegen.

waldorf262581570659164.JPG

Het resultaat:

waldorf388731570659166.JPG

Lekker met gebakken aardappeltjes en een visje. Bij een dergelijk recept hoort eigenlijk een glaasje witte wijn maar een barbaar als ik neemt dan toch liever een biertje.

waldorf490831570659167.JPG

• Thanks 1

Geplaatst:

Alles wat er nog stond is zojuist geoogst. Het loof werd minder, tot slecht. Iets vergelijkbaars treedt op bij een buurman (met mijn zaailingen).

2019101016362668261570720255.jpg

Monarch: 803, 784, 1061, 984, 1064, 1234 gram. Boule: 907, 1231 gram.

Zwaarste Monarch (linksvoor): 1234 gram, zwaarste Boule de marble: 1231 gram (rechtsvoor).

De Boule de marble blijkt hier wat gevoeliger voor scheuren: 2 van de 4, waarvan eentje ook doorgeschoten. De andere staat rechtsachter op de foto.

Mijn record blijft dus staan op 1539 1400 gram netto. Even opgezocht:

24 oktober 2017: 1400 gram (weging 1539 gram was met toef)

27 oktober 2018: 1368 gram

10 oktober 2019: 1234 gram

Ik hoop niet dat deze neergaande lijn komend jaar doorzet …

Teelttips: Die heb ik niet, anders dan vermeld in het startbericht. Zeeuwse klei, dat zou dé tip kunnen zijn. Echter: knolselderij wordt nergens in mijn nabije omgeving commercieel geteeld, en bij mijn weten in heel Zeeland niet.

Nog even naar mijn potteelt:

2019101016022148521570720322.jpg

Dat gaat beduidend minder. Ze zien er nog wel heel gezond uit. Die laat ik nog wel even staan.

Als ik nu moet kiezen: Monarch. Die doet het bij mij iets beter.

Binnen een paar weken: de smaaktest (Boule de marble heb ik nog nooit gegeten). Dan ook een jaarafronding, inclusief resultaten en tips van andere hobbytelers hier. Niet om de winnaar te zijn, maar om te laten lezen dat de teelt eigenlijk goed te doen is.

• Like 1

Geplaatst:
i.p.v. een superknol te kunnen laten zien volgt hier dan maar mijn favoriete en tevens supereenvoudig recept voor een salade met knolselderij.

Bedankt voor dit recept, Frans. Ziet er goed uit!

Geplaatst:

Bij mij staat de knolselderij nog keurig in het loof. Knolselderij neemt nog in gewicht toe tot aan de eerste nachtvorst dus als het loof gezond blijft zullen ze nog wel in gewicht toenemen.

selderij913741570788240.JPG

• Like 1

Geplaatst:

Hier zijn de knolselders ook nog volop groen en aan het zwellen. Ik laat ze in de grond zitten totdat het serieus gaat vriezen. Mijn favoriete ras is al jaren Monarch. Dit jaar heb ik nog maar twee exemplaren geoogst - maar ze waren super dik. Nee niet gewogen, ik schat 800-1000 gram. En lekker!

Op de arme Drentse zandgrond heb ik al jaren knolselderij verbouwd en vaak met matig succes. Totdat ik het bed van de knolselders ging opmaken met een extra laag compost en vooral ook beendermeel. En wow- sinds ik het selderbed bemest heb met beendermeel oogst ik dikkere knollen dan voorheen. Misschien een tip voor anderen op arme (zand) grond?

• Thanks 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Nog steeds supergezond maar door de lagere temperaturen gaat de groei er nu langzamerhand uit. Voorlopig kunnen ze nog wel even blijven staan, knolselderij kan een licht nachtvorstje wel verdragen.

selderij1017281572365937.JPG

selderij1195031572365939.JPG

• Like 1

Geplaatst:

De potteelt test, met twee overtollige zaailingen die vooraf een paar weken te lang te krap gestaan hebben, in een P9 potje.

Zo simpel mogelijk: 3/5 goedkope potgrond + 2/5 compost, halverwege wat koemestkorrels, verder niks:

2019110415184085201572955093.jpg

Netto:

2019110512344343451572955091.jpg

493 gram (kleintje was 320 gram)

Lang niet zo groot als die in de volle grond (klei). Toch aanvaardbaar, al is het maar omdat sommige andere telers vrijwel geen knolvorming krijgen.

Ik ben benieuwd naar de 2019 resultaten van anderen. Daarna / daarmee ga ik proberen om uit alle teeltwijzen de meest optimale te destilleren. Bij zandgrond lijkt een plaatselijke verbetering van de grond (die meer voedingsstoffen, en meer vocht vasthoudt te helpen (?)

• Like 1

Geplaatst:

Ik had een hele mooie grote boule de marbre die volledig is leeg gegeten door de woelmuizen. Ik oogst nog niks voor mij is het nog niet de tijd.

Geplaatst:

20191020175446-228351573033563.jpg20191020175648-253091573033492.jpg

unnamed469561573033147.jpg

Ik heb voor het eerst geprobeerd knolselderij te telen op zandgrond. De boer ploegt elk jaar en de grond wordt verbeterd met paardenmest.

Ik heb de plantjes impulsief gekocht in het tuincentrum. De grond vooraf nog flink verrijkt met compost, daarna om de 2-3 weken verrijkt met een handje mengsel van koe-, paarden- en kippenmestkorrels (Welkoop). De grond is altijd vochtig gehouden.

De grootste jongen is geoogst op 20 oktober, ruim schoongemaakt dus zeg zo'n 8 ons schoon aan de haak.

Ik heb hiervan knolsederijpuree gemaakt(,et witte wijn en slagroom een feestje), samen met pastinaak-ui-wortelpuree, dat allemaal erg goed samen ging met een crockpot stoofvleespotje.

De andere knollen zijn wel kleiner, zie laatste foto. Die stonden naar mijn mening meer in de schaduw van de grootste

Al met al een succes en gezien de smaak volgend jaar zeker weer

• Like 1
Geplaatst:

Hier knolselderijplantjes gekocht zijnde welkoop. Zelf telen lukt me al 5 jaar niet. Er k o mt er geen 1 op.

Ik hen ze in de grond gezet en daarna niks meer aan gedaan. Ik heb zand/kleigrond.

3 weggegeven en 2 gehouden. Binnenkort soep maken

Ze z ijjn per stuk nog 550 gram.

• Like 1
Geplaatst:
Hier knolselderijplantjes gekocht zijnde welkoop. Zelf telen lukt me al 5 jaar niet. Er k o mt er geen 1 op.

Heb je er wel rekening mee gehouden dat selderij een lichtkiemer is en de zaden niet onder de grond terecht dienen te komen? Ik teel de plantjes in een kweekbakje waarin vochtige fijngemaakte potgrond vermengd met brekerzand zit.Hier wat zaden over verdelen en de grond voorzichtig iets aandrukken. Om de zaden tegen uitdroging te beschermen , selderijzaad kan lang liggen voor het uiteindelijk kiemt,een velletje geperforeerde huishoudfolie over het bakje leggen.

• Like 1

Geplaatst:

Dit jaar niets maar dan ook niets van knolvorming zucht

Had 5 plantjes gekocht om te kunnen vergelijken, van de zelf gezaaide heb ik er 20 uitgeplant maar tevergeefs...

Loof gebruikt als selderij in de soep had ik dan toch dat.

Volgend jaar beter zeker?

Resultaten zijn enorm afwijkend bij mij.

Had al eens een reuze knol maar andere bleven dan weer klein en dit terwijl ze toch op zelfde perceel staan met dezelfde grond, zelfde watergift etc.

Wil echter niet opgeven want de smaak ... zoveel intenser dan gekochte knollen ...

• Like 1
Geplaatst:

De knolselderij stond vandaag tot het middaguur in licht bevroren grond en omdat er op die plek vrijwel geen zon meer komt heb ik de laatste 16 knollen maar uit de grond gehaald. Gemiddeld knolgewicht is ruim 550 gram. Dat had best hoger mogen zijn maar komt ongeveer overeen met de resultaten van andere jaren (uitgezonderd dan het rampjaar 2018 dat wat de knolselderij betreft een totale mislukking was).

selderij1225101573417860.JPG

• Like 1

Geplaatst:

En wat doe jij met 16 knolselders in een keer?

Achtereenvolgend:

Mijn opgegeten exemplaar

In de kas geplante knolselderij

De twee kleinste knolletjes 04E52F1D-1108-46FC-8BC5-4FFC753BE3FB80631573429365.jpegC40F9917-9B0A-46FD-87EF-26E0DEA3836E72811573429367.jpeg6A2FCF2F-73B0-4808-8B28-836A8ACF2EE648561573429370.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...