Loetsj Posted June 25, 2019 Share Posted June 25, 2019 Hallo allemaal Na dit jaar echt goed begonnen te zijn stuit ik nu op een probleem. Enkele rijtjes die ik dit jaar zaaide (selder, basilicum, stengelui, peterseliewortel, wortel, pastinaak,...) komen niet uit. Het onkruid groeit weelderig over de bedjes maar er komen geen groenten op. Heb ik misschien te diep gezaaid? Andere zaden zoals courgette, erwten, bonen,... En de groenten die ik voorgegroeid kocht groeien wel goed. Iemand raad? Mvg Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted June 25, 2019 Share Posted June 25, 2019 Kleine zaadjes zijn moeilijker dan grote zaden. Vergt veel aandacht om de grond buiten constant vochtig te houden, en slakjes en onkruid de baas te blijven, zeker bij langzame kiemers.Waar mogelijk zou ik voorzaaien in potjes/bakjes, binnen, in de schaduw, wat plastic er overheen tegen uitdroging.Dat kan helaas niet bij wortels en pastinaak, want de wortel moet ongestoord groeien, dat moet haast wel ter plekke worden gezaaid.Het zijn géén lichtkiemers, dus ze mogen wel degelijk een beetje onder de aarde gestopt worden. Niet diep, maar een beetje aandrukken is goed, want wat vaste grond er omheen houdt vocht beter vast. Maar wortel en pastinaak blijven lastige kiemers, en trage kiemers; reken op een maand voordat je wat ziet. Ook is het zaad van pastinaak snel oud, terwijl het nog wel wordt verkocht.Peterseliewortel heb ik zelf nooit gezaaid, maar dat zal ook in de categorie wortel/pastinaak vallen.Stengelui - bij alle Alliums is het begin vanuit zaad erg langzaam, maar Alliums zijn uitstekend voor te zaaien.Selder en basilicum ken ik dan weer niet.Het is niet het makkelijkste spul, wat je hier had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts