Jump to content

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum en vroeg mij wat ik moet doen met mijn grond. Ik heb begrepen dat het niet erg goed is voor je groentes om een klei-ige grond te hebben. Volgens mij heb ik dat.

Hoe kan ik dit oplossen? Alles eruit en gewoon potgrond erin? Ik heb een stuk grond van 1 x 3 meter en erg diep. Of moet ik het gaan mengen met potgrond?

Ik ben nu alles een beetje aan het doorlezen en ben er achtergekomen dat mijn grond het soort Leem is. Wordt plakkerig wanneer het nat wordt, houdt vocht vast en is donker bruin. Toch niet zo dik als klei in iedergeval.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Klei is zo slecht nog niet, helemaal niet zelfs. Ik zou er ook compost door werken maar het is niet zo dat je grond dan in een keer perfect is, daarvoor moet je een paar jaar consequent je grond verbeteren.

Je kunt gerust nog zaaien; Ik heb hier ook kleigrond en als ik zaai, zaai ik eerst in potjes(potgrond met zand vermengd.

Plant ik dit uit in de kleigrond dan maak ik een groter gat, plantje erin en aanvullen met klei en zand (en het restje potgrond van in het potje. Gaat hier goed.

Je kunt ook een stuk kleigrond zo voorbewerken: sleuf graven (waar je meteen in de vollegrond wil zaaien) en de kleigrond weer vermengen met zand en evt potgrond.Al naar gelang hetgeen je zaaid: meer of minder zand. Bij wortels doe ik bijv. veel zand erdoor.

Jessica, neem een grote plastiek fles (van drank), vul ze met uw tuingrond voor 1/2 tot 3/4. Aanvullen met water, 5 min schudden, en wegzetten. Na een tweetal weken kijken, niet aankomen. je zal zien dat alle soorten gronddeeltjes zich laagsgewijs afgezet hebben op de bodem, ngl het soortelijk gewicht. Op die manier zag ik dat mijn grond uit 45% leem bestond !

Oplossen van dit probleem was al te lezen in de antwoorden hier : grof zand erdoor mengen en compost maken (veel, veel , veel). Een hakselaar is daar uitermate goed geschikt voor indien je houtachtige gewassen hebt die gesnoeid moeten worden. Dit hakselhout is ideaal voor de composthoop. Wel oppassen dat de grond niet te zuur wordt door de vele compost en zonodig kalken.

En geduld.... het vergt enkele jaren eer je grond in goeie conditie verkeert.

• 2 weeks later...

We zijn nu een tijdje verder en ik heb het 1 en ander gezaaid. En na een tijdje wachten, komt nu alles omhoog groeien, dus ik mij maar druk maken om m'n grond, is het toch goed!

Hopelijk blijft alles goed groeien en dan vanaf volgend jaar ook andere dingen zaaien, ben ik helemaal happy.

Nogmaals bedankt voor de tips.