Jump to content

Aardappel vraagje

GuusB

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Dit jaar voor het eerst aardappels gepoot: vitabella. Helaas last van coloradokever, die heeft alle planten weg gevreten.... Daarna heb ik wat knollen uit gegraven en ik bleek prima aardappeltjes te hebben.

Nu vraag ik mij af: moet ik, nu de plant weg is, alle aardappels direct rooien of blijven ze voorlopig goed bewaard nu ze nog in de grond zitten?

Ik zet ook al een aantal jaren vitabella. Prima aardappel, inderdaad.

Ik oogst naar behoefte. Het is al eens voorgekomen dat ik in december, net voordat het ging vriezen de laatste geoogst heb.

Dus rustig laten zitten zou ik zeggen.

Het enige risico dat je loopt is vraatschade door muizen en slakken. Mijn ervaring is dat dit meestal meevalt.

Ik vind het nog steeds spannend, kan ik geheel uitgedroogde gestorven aardappelplanten laten liggen als mulch of op de composthoop, of toch maar in de container uit angst voor phytophthora?

Onkruidmanager 1.0

Phytophtora heeft levend weefsel nodig om voort te bestaan, aan dood aardappelloof heeft het niets. Pas op voor knolletjes die er eventueel nog aan kunnen zitten, die kunnen een bron van voeding blijven vormen voor de phytophtora. Ik laat het loof meestal lang in de zon liggen, zodat alles zo snel mogelijk verdroogd.

Hoe ver zijn we in het jaar trouwens? Aardappels in de grond laten zitten kan, maar er is ook nog wel tijd om iets anders op die plaats te zetten, toch?