Sin Fronteras Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 Ik heb dit jaar bij een kweker in de buurt paprikaplantjes gekocht van een Zwarte en een witte variëteit. Nu zitten er aan de "zwarte" plant inmiddels twee zwarte vruchten, maar die zijn nog redelijk klein. Bij "gewone" rode paprika's in mijn ervaring dat ze eerst groter worden, daarna dikker vruchtvlees krijgen en daarna pas rood worden. Heeft er iemand ervaring met zwarte paprika's? Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 Ja maar zonder de exacte soort te kennen weet je niet hoe groot die worden...Zwart is normaal de afgerijpte kleur dus klaar om te oogsten en op te eten. Zet net als bij tomaten verschillende soorten/kleuren maar het verschil in smaak is veel minder opvallend bij paprika. Wel onthouden dat paprika's (en pepers) ook onrijp kunnen worden gegeten, zijn er niet minder lekker om de smaak is gewoon anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassie76 Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 Verbeter me maar als ik het mis heb maar onrijpe paprika's zijn of wit, of groen of paars. Rijp kleuren ze af naar rood, geel, oranje of bruin. Dus de witte variëteit zal een kleurtje krijgen als je maar lang genoeg wacht. En dat geldt denk ik voor de zwarte, waarvan ik denk dat deze eigenlijk donkerpaars gekleurd zijn.Als je ze in deze kleuren wil eten zul je ze onrijp moeten oogsten. Wachten totdat ze net beginnen te rijpen? Groter zullen ze dan denk ik toch niet meer worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyriel verheyen Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 Gewoon wanneer ze zacht aanvoelen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 Nee hoor klopt niet altijd, wit en 'zwart' zijn ook rijpe stadia van bepaalde paprika's Bvb. - PusztagoldEerst lichtgroen en dan wit (créme) tot lichtgeel- BelladonnaEerst groen en dan ivoorkleurig... Zwart zal idd donker paars of donkerbruin zijn Bvb.- Chocolate Bell (eerst groen dan donker bruin)- Hershey (werd bij mij echt wel héél donker bruin, zwart als je niet goed keek, verschilt ook jaar per jaar, ene jaar donkerder dan andere jaren?... Hoe rijper, hoe zoeter alvast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassie76 Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 Ik weet het niet hoor. Een kleine zoektocht op het net zegt mij dat Pusztagold uiteindelijk rood kleurt en Belladonna lichtgeel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted July 9, 2019 Share Posted July 9, 2019 Ja lees ik ook, bvb bij Diana maar hier blijft de Puszta dus gewoon 'wit' ... en later dan bruin als je vergeet te oogsten want rot ...Belladonna kan je idd mss als geel zien ipv Ivoorwit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts