Hilde85 Posted July 11, 2019 Share Posted July 11, 2019 Mijn vroege aardappeloogst is een flop: allemaal heel kleine knolletjes van 2-3 cm doorsnede. Het ras is Lady Christl. Voor het poten midden maart nochtans veel patentkali (2 handjes per m2) en koemestkorrels gegevens. Eind april nog eens patentkali gegeven.Vorig jaar een laag van 10 cm bladcompost op het stuk grond waar de aardappelen nu staan toegevoegd.Wat doe ik verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 11, 2019 Share Posted July 11, 2019 Welkom Hilde, Wat vervelend.Het kan zijn dat je niets verkeerd hebt gedaan. Niet altijd heb je de ideale groeiomstandigheden en een optimale oogst. Hier hadden sommigen ook een oogst van kleine aardappels, het is interessant om het verschil te zien. Mijn buurman die al ruim 40 jaar tuint had dit jaar mooie planten maar een zeer slechte oogst van kleine aardappeltjes.Ik had kleine planten maar grote piepers alleen minder per plant en drie weken eerder het zelfde ras gepoot. Hier kwam dat door het seizoen, eerst warm, toen koud en droog en een late nachtvorst en tegen de tijd van de oogst nog een stortbui. Vergelijken met oogsten in jouw omgeving kan een indicatie geven van wat er mis ging. Ik zet altijd drie of meer rassen ivm risicospreiding, maar je krijgt bij aankoop van je pootgoed helaas nooit garantie op een goede oogst. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Veel plant en weinig aardappel kan op stikstof overschot lijken, ook de hoeveelheid patentkali lijkt me best wat veel, maar ik kom net kijken dus kan er best naast zitten.Ik strooi altijd bij de poter wat compost en beetje patentkali in het pootgat en dan ook nog in de geul van de rij extra.Overigens was mijn oogst ook iets kleiner dan vorig jaar maar zeker niet slecht. Veel plantjes hebben net iets vorstschade gehad, ik had ze dan ook vrij vroeg gepoot.Volgend jaar toch iets later proberen of beter beschermen. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts