geedee Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Ik ben de zaden van de Mariadistel aan het oogsten, Ik ga ze malen en in het brood meebakken. De zaden bevatten een stof die je lever erg goed doet. Ik las op internet dat vroeger de gehele plant gegeten werd ; óók de wortel. De bloemhoofden werden als artisjok gegeten en de bladeren door de sla en de wortels als wortel Ook las ik dat dieren die de groene knolamaniet gegeten hebben , met een injectie van uit deze distel gederfde stof, niet dood gaan Nu vind ik de stekels nog al nadrukkelijk aanwezig op de gehele plant dus als groente....?? Wie doet dat? Iemand ervaring mee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Gé ik kweek Mariadistel ook voor de zaden. Ik maak er tinctuur van, idd voor de lever. Ik heb de plant net “gerooid” van de Keyhole af, ik kon er niet meer langs zat steeds in de prikkers. Ja dat ze vroeger de jonge bladeren aten..mij niet gezeten. En met de bloemen doe ik ook niks, nou ja uit laten bloeien en dan de zaden oogsten voor de tinctuur en voordat ze zich teveel uitzaaien, dat is dit jaar wel goed gelukt, behalve dat deel van het uitzaaien ben ik bang. Maar goed je kan de plant gemakkelijk uitsteken. Het oogsten van de zaden vind ik een pijnlijk werkje trouwens Ah de wortel, jammer dat ik dat niet wist, het was een enorm ding en ik heb hem al op de brandstapel gegooid. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Ik zocht even de foto op van mijn plant op de KeyHole..ze kunnen erg uitgroeien! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Ik heb voor de grap al verschillende soorten distels gegeten. Zowel de echte, als de vederdistels,{Cirsium}, als Sonchus. Ze schijnen allemaal eetbaar te zijn, en worden over de hele wereld als voedselgebruikt. In de V.S. bv, de bullthistle, een cirsium, daarbij vergeleken is de Mariadistel, maar een instapmodeletje. Die oogsten met een pantser pak aan! Zo gevaarlijk zijn de prikkels. Vreeken verkoopt de Veldmannentrouw, ik heb hem gekocht, maar nog niet gegeten.Als je het blad van de meeste distels dubbel vouwt, kan je vanuit de nerf redelijk veilig eten. Of de stekels afknippen,bij jong blad,en dan in de soep. Van die wortel is wel een goede tip,als migraine patient is versterking van de lever, altijd een goed idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 12, 2019 Author Share Posted July 12, 2019 De werkzame stoffen van de Mariadistel zitten eigenlijk alléén in de zwarte zaden, dus zonder de pluisjes. In deze zaden zit Silymarine (bron: http://www.optimalegezondheid.com/de-voor-en-nadelen-van-milk-thistle-mariadistel). Dus of migraine door de wortel wordt bestreden....?slim van dat dubbelvouwen...ik ga het eens proberen alsook "in de soep" Ja, oogsten is een pijnlijk werkje inderdaad, Jet, ik heb de dikke werkhandschoenen aan....prik er toch vaak doorheen Staat er mooi bij in die keyhole...hier heeft ie zich spontaan uitgezaaid.....al heb ik m dit jaar gezaaid en uitgeplant.....de grootste oogst zit aan die spontane plant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 13, 2019 Share Posted July 13, 2019 Goh hee, zojuist die link eens gelezen en doorgenomen. Lees vooral ook al de tientallen reacties van mensen op het artikel.Zelf maak ik tinctuur van de gemalen zaden en meng dat met tinctuur van andere kruiden zoals kamille en munt. Ik zou de zaden niet zomaar over mijn ontbijtgraan gaan strooien zoals in het artikel wordt gezegd. Inderdaad de mooiste distel was diegene die zichzelf had uitgezaaid..die had wel twintig stengels. Ik heb maar een kwart deel hooguit geoogst van de zaden denk ik, de rest op het kampvuur gedaan, daar heb ik nu wel spijt van. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 14, 2019 Author Share Posted July 14, 2019 Waarom niet over de ontbijtgranen gooien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 14, 2019 Share Posted July 14, 2019 Omdat ik het dan lastig te doseren zou vinden, ik ben er niet van overtuigd dat je het kunt gebruiken zoals chiazaadjes oid, het heeft toch een behoorlijk sterke werking!En verder, dat terzijde, ik eet zelden ontbijtgranen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 15, 2019 Author Share Posted July 15, 2019 oh....ik eet ze zo...uit t vuistje....als zonnebloempitten, zeg maar. geen kilo's, dat dan weer niet....gewoon n stuk of 10 p dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts