Tanja65 Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Op onze vaste campingplek heb ik ook wat groen in bakken staan, voornamelijk kruiden zodat we die altijd vers hebben. Vorig jaar heb ik ook lathyrus gekweekt langs de tenststokken, dat ging super, dus bedacht ik dat ik dit jaar wel eetbare bonen kon zaaien. Dat ging goed... tot ik vandaag ontdekte dat ze van top tot teen onder de beestjes zaten. Te groot voor bladluizen. Ook geen mieren die ze melken. Maar wat waren ze dan? Google bracht uitkomst. Bonenkevers. Véél bonenkevers. Ook in de caravan, en in de voortent, jakkes. Google maakte me ook een beetje triest. Want - niet te bestrijden eigenlijk. Omdat het hier maar om een paar plantjes gaat, ben ik handmatig de strijd aangegaan. De slimbo’s bleken zich te laten vallen zodra ze onraad ruiken, dus ik moest nog slimmer zijn. Eerst grbuikte ik een bakje water met een sponsje, zoals ik ook luizen verwijder, maar ze lieten zich slecht wegvegen, renden weg, of lieten zich vallen. Bovendien klommen ook sommige nog uit het bakje. Toen deed ik zeepsop in het water, wat hielp. En uiteindelijk nam ik een sateprikker en, dwong ze met de sateprikker op het sponsje, en spoelde dat dan in het water uit. Door het zeepsop zonken ze. Ik heb zo toch al gauw een paar honderd kevertjes vermoord vanavond.. Tanja-bonenkevers: 1-0. Helaas las ik daarna op internet dat ze binnen kunnen overwinteren, in kieren en randjes. En dat ze hun eitjes op de bonen leggen. O. Niet meer van af te komen dus. Dat levert me de volgende vragen op: - hoe voorkom ik dat ik de besmetting mee naar huis neem? Thuis heb ik -afkloppen- volgens mij nog geen bonenkevers. Hoewel ze wellicht nu in mijn zadenbak zitten, immers deze kevers moeten ook ergens vandaan komen. Maar evengoed - kan ik iets doen? - kan ik de jonge bonen straks wel eten? Er zitten immers larven in/op. Het gaat om late stambomen en pronkbonen, die ik jong wil eten (dus niet bewaren). Is gewoon koken voldoende om de larven te doden, lijkt me, maar weet iemand dit? Iemand? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Als je dit jaar al zaden voor het volgende jaar hebt geoogst, dan kun je de batch het best dre dagen in de vriezer (-20 graden Celsius} doen. Dat doodt de eitjes, larven en kevers. Uit zaden van afgelopen jaar waarop eitjes zijn gelegd zijn de kevers allang tevoorschijn gekomen. En natuurlijk is het koken van bonen meer dan voldoende om alle eitjes en larven te doden. Zie ook verschillende topics op dit forum (even zoeken op "bonenkever"). Ik heb zelf vorig jaar ook gepost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted August 11, 2019 Author Share Posted August 11, 2019 Ja, dat van dat invriezen van de bonen had ik inderdaad al gevonden. Ik had al een search hier gedaan . Ik vroeg me vooral af in hoeverre ik kruisbesmetting naar thuis kon voorkomen. Ik kon ook nergens vinden in ik de verse bonen (mogelijk/waarschijnlijk met larven) wel of niet kon eten. Dank je voor je antwoord Oscar. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts