HenkRigter Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Hallo tuinbazen! Sinds twee jaar woon ik in een huisje met een grote tuin. Hier staan ook twee pruimenbomen in. Vorig jaar kwamen hier bizar veel pruimen van af. Dit jaar is het een stuk minder. Vandaag haalde ik er een stuk of tien pruimen af die me wel rijp leken. Echter, bijna allemaal hebben ze aan de binnenkant een vreemde aanslag van bruine korreltjes. Deze zitten allemaal aan en om de pit. Mijn eerste vraag is wat dit is en hoe ik er van af kom, of dat ik het gewoon kan eten als ik het schoon maak. Mijn tweede vraag is natuurlijk hoe het kan dat er zo weinig pruimen aan zijn gekomen. Zou dat te maken kunnen hebben met de droogte van de afgelopen twee jaar? Hier ook de foto's van het spul dat ik in de pruimen vind en de boompjes zelf. Niet goed zichtbaar omdat alles hier verder hartstikke groen is, maar wie weet. Fijne groet, Henk Rigter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Minder pruimen door de droogte inderdaad. En misschien behalve droogte gewoon te warm.De bruine korreltjes, ik denk dat het wormpjespoep is, de pruimen die nu vallen lijken rijp maar zijn aangevreten. Waardoor ze dan rijper lijken dan hun ongeschonden broertjes weet ik niet. Hier idem, veel mirabellen die zijn aangevreten en al rijper zijn dan de goede die nog in de boom hangen. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Dat van die pruimenmot klopt gewoon; dan rijpen ze sneller en de eerste partij pruimen heeft die mot erin. Alles wat later van de boom komt kan perfect zijn. De poep van het rupsje is het makkelijkst te herkennen, maar vaak zie je het rupsje zelf ook nog wel. Ik zelf negeer die eerste lading die van de bomen komt, en wacht op alles wat later komt. Of de droogte een oorzaak is dat je dit jaar minder pruimen hebt weet ik niet. Het is namelijk een erg goed pruimenjaar, de bomen hangen vol, het stond zelfs in de krant: https://www.lc.nl/friesland/tytsjerksteradiel/De-pruimen-vallen-as-kometen-van-de-bomen-24711420.html.Fruitbomen willen nog wel eens beurtjaren maken, of halve beurtjaren. Aan zoiets zit ik eerder te denken, dus dat je boom het dit jaar even rustig aan doet. Maar dan moet je ook weinig bloesem hebben gehad. Ik heb een stuk of wat bomen waar dit jaar weinig aan zit, terwijl ze vorig jaar volhingen. Ja, het is mogelijk dat de droogte van vorig daar nog een rol bij speelt; dat ze dit jaar kiezen om nieuwe energie op te doen.Het kan best zijn dat ze volgend jaar weer volhangen, daar ga ik eerlijk gezegd een beetje van uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkRigter Posted August 12, 2019 Author Share Posted August 12, 2019 Top! Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Ik had inderdaad bijzonder weinig bloesem. Ook mijn appelboompjes trouwens. Daar hangt nu welgeteld één appel aan. Ach, volgens jaar beter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts