Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

groentes die veel zonlicht nodig hebben


Dave666

Aanbevolen berichten

Langs de zijgevel van ons huisje hebben we nog wel plaats om een stukje grond om te bouwen tot mini moestuintje.

Dit is een echte verslaving aan het worden

Echter, deze kant van de tuin staat de hele dag in de volle zon...

Welke groentes kunnen daar het beste tegen en wat is verstandig om hier te gaan verbouwen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk even hardop na

 

Het is niet alleen de volle zon (direct licht, veel UV en warmte ) maar ook de de beschutting en weerkaatsing van stenen van de gevel die dit een heet plekje maakt.

 

Traditioneel een plekje voor komkommer, paprika, meloen, tomaten, courgette...sperziebonen, misschien sojabonen...een aantal kruiden, waaronder meerjarige als lavendel, oregano, tijm of fruitbomen/struiken als druiven, perzik, warmte-minnende pere.

 

Bedenking 1: Vooral vruchtgewassen dus en wat peulvruchten. Voor een goede en gezond blijvende moestuin zul je juist moeten wisselen en variëren om niet allerlei ziektes en problemen te krijgen. Opmerking van Patrijs dat een goede moestuin ook luwte moet geven snijdt mi zeker hout.

 

Bedenking 2: De zomers zijn de laatste jaren zo heet en droog geworden**, dat wat 10 a 20 jaar geleden nog als gunstig gezien werd, zo een lekker warm en beschut plekje als moestuin (in boeken en ervaring van moestuiniers), misschien intussen wel te heet moet worden beschouwd om echt lekker te moestuinieren...en dan denk ik aan wat planten nodig hebben. Allerlei gewone gewassen die traditioneel in de moestuin gekweekt worden, kunnen snel gaan doorschieten, kwijnen, verdorren, gevoelig en kwetsbaar worden...telen wordt niet makkelijker... Aan de andere kant betekent het dat er misschien ook mogelijkheden komen om wat soorten die net iets meer warmte vragen te gaan kweken.

 

** Uitleg. Er valt me de laatste jaren iets op. Pakweg 10, 20 jaar geleden was het "warm", "heerlijk weer", "echt zomer"bij temperaturen vanaf een graad of 22. Bij de huidige weerberichten wordt zo een temperatuur al getypeerd als koel en niet echt 's zomers. Tegen de 30 graden is al vrij "gewoon" nu om "lekker weer" te heten (Ik vind dat snikheet, niet fijn ) en het nieuwe record van 40, 41, 42+ is nog maar enkele weken oud)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...