Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, dit najaar krijg ik mijn nieuwe volkstuin, op dit moment staat alles onder het onkruid. De huidige huurder laat alles liggen en moet eraf. Ik krijg het ´zwart´ opgeleverd. Wat ik mee wil beginnen is zachtfruit. Dus bessoorten, aardbeien, bramen frambozen, pruimen etc. Het eerste wat ik dus moet doen is denk ik losmaken en bemesten? Een boer in de buurt levert koeiemest. Hoeveel breng ik op 100 vierkante meter? Verder wil ik de grond (zanderig) verbeteren met wormenmest. Hoeveel is nodig om te starten?

Geplaatst:

mooi! weer een tuinliefhebber!

zwart betekent? onkruid verwijderd? omgegooid?onkruid ondergelegd? zoja, hoe diep?

welk onkruid zie je nu? geeft aanwijzing voor grondje linkje linkje

als de tuin verwaarloosd was heb je kans dat de grond redelijk wat voeding bevat, dan is compost misschien al voldoende voor fruit

wormenmest is altijd goed, koeienmest zou ik toch eerst laten liggen om te verteren

ik zou het een jaartje aanzien met compost, een flinke hoop koeienmest composteren, grond los houden om te schoffelen, eventueel mulchen tussen de struiken; en even kijken welke planten iets lekker vinden, wat kalk, wat turf, wat kali

nog n linkje

Geplaatst:

@RobO:

- nog geen idee wat 'zwart' is, ik mag daar zelf in beslissen denk ik. Gaan we bespreken. Wat kan ik het beste doen?

- op de tuin staat nu gras, heel veel gras.

Geplaatst:

Even een paar foto's wezen maken vanavond. Één soort herken ik omdat ik kanaries heb: dat is (vogel)muur. Een groot deel van de tuin ziet er zo uit. Plus een flink deel gras, maar dat zou oorspronkelijk een klein gazonnetje geweest kunnen zijn.

onkruid294471566673600.JPGonkruid142061566673650.JPG

Geplaatst:

Ziet er onkruid rijk uit. Zoalng het niet in het zaad zit zou je het goed kunnen oogsten, liefste met wortel en al. Composteren.

Ander optie, indien mogelijk, goed omploegen, en daarna mest of compost opbrengen en erin frezen. Dan heb je een mooie rulle grond. Ik zou er dan een groenbemester op zaaien zodat je de winter in kan. Bijv. Phacelia, Japanse haver en of lupine. Is het winter sterft het meeste af, gaaf het zaad schieten dan toch ff met de schoffel of zeis alles afmaken en laten liggen. De winter doet zijn werk verder, in het vroege voorjaar spit je alles om (of frezen) en een maandje later heb waarschijnlijk een mooi begin.

Nadelen van frezen, ploegen, spitten zijn dat je onkruidzaden boven krijgt die kunnen gaan kiemen. En je hakt misschien een aantal wormen doormidden maar als dat eenmalig is, zou ik daar geen moeite mee hebben

Onkruidmanager 1.0

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn nieuwe volkstuin is een "feit" . Vanmorgen afspraken gemaakt en vanmiddag aan het schoffelen gegaan. Ik voeg een foto bij van het voorlopige resultaat.

tuin25081567887850.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ook een nieuwe volkstuin.

In augustus een nieuwe tuin gekregen. Deze was al 4 jaar niet meer in gebruik en dus een echte verwilderde "onkruidtuin" Eerst maar eens met een grote frees laten frezen en daarna omspitten.

Nu bijna klaar en giga veel onkruidwortels verwijderd.

Ik wil hem nu laten liggen voor de winter en in het voorjaar nog maar eens omspitten. Goed idee? Of heeft iemand een andere suggestie?IMG20190805162730resized2019091606523853593471568649965.jpgIMG20190817142818resized2019091606532380054011568649987.jpgIMG20190826101210resized2019091606544080890131568650008.jpg

Geplaatst:

Ik zou deze tuin na het frezen regelmatig schoffelen. Er zl veel onkruidzaad e.d. ontkiemen en wortelonkruid uitlopen. Dat kan je prima onderdrukken door te schoffelen zodra het gekiemd is of boven staat. Wacht niet tot het plantjes worden want dan krijg je onkruid plaggen die slecht drogen. Zeker de eerste weken zal er nog flink wat gaan groeien, in de winter gaat alles langzamer.

Schoffel bij droog weer, het liefst bij een stevige wind voor het beste resultaat met een goede scherpe schoffel met een handgreep.

schoffel94311568741510.jpg

Een brede schoffel werkt sneller maar ook zwaarder.

( En ik zou alvast wat zaaien of planten )

Succes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...