YannickS Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 Beste allemaal, Mijn boontjesplanten tonen sinds een korte tijd rare vlekken op de bladeren. Sommige bladeren worden ook geel en sterven uiteindelijk af. De rest van de plantjes ziet er echt wel nog gezond uit. Zou iemand enig idee hebben wat er mis is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YannickS Posted August 28, 2019 Author Share Posted August 28, 2019 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 zou een beetje meeldauw kunnen zijn; staan ze erg warm/droog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YannickS Posted August 29, 2019 Author Share Posted August 29, 2019 Ze staan in een veranda die maar van één kant open is. Het is er dus altijd een beetje warmer en droger dan in de rest van de tuin. Als het inderdaad meeldauw zou zijn, wat kan ik er dan het best tegen doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 Een andere mogelijkheid is dat het het gewone proces van natuurlijk verval is. Hebben de planten al bonen geproduceerd en zo ja hoe lang al ? Bonenplanten leven relatief kort en sterven na een meestal overvloedige productie al vrij snel af waarbij de bladeren allerlei verschijnselen van verval kunnen vertonen. Dat proces van afsterven hoeft niet voor alle planten parallel te gebeuren vandaar dat er op het oog gelijktijdig 'zieke' en gezond ogende planten aanwezig kunnen zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
YannickS Posted August 30, 2019 Author Share Posted August 30, 2019 De bonen produceren momenteel de eerste boontjes. Ik heb ze namelijk pas in juli gezaaid. Zou natuurlijk verval dan nog steeds een optie kunnen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Als ik dit soort bladeren zie, dan zet ik mijn bril af en tuur ik het bladoppervlak aan zowel de onder-als bovenzijde secuur af en probeer ik de oorzaak te vinden.Ik denk aan een vroeg stadum van spint of trips aantasting. Zuigende insecten laten ook wondjes achter, die een entry point kunnen zijn voor andere belagers als schimmels en bacterien of brengen via hun zuigsnuit direct een andere belager in (de houtvaten van) het blad. Misschien heeft dit vergeling van het blad veroorzaakt. Ik meen op de bovenste foto ook wat donkere puntjes te zien, wat uitwerpselen zouden kunnen zijn maar misschien ook weer sporendragers, hoewel de plekjes voor meeldauw weer wat te scherp begrensd lijken. Misschien ook suboptimale omstandigheden i.c.m. te weing voeding waardoor aan de oudere bladeren nutrienten worden onttrokken voor de jongere bladeren of een combi van dat alles Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 De aanwezigheid van schimmels en 'opruimbeestjes' is een normaal vervolg bij het natuurlijk afsterven van de plant. Nu de bonen pas in juli gepoot blijken te zijn gaat deze optie niet meer op. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts