yoshirules Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Kan iemand mij het verschil vertellen tussen deze 2 ziekten?Als ik de foto's op internet bekijk lijken beide ziektes erg veel op elkaar. Met name de aantasting van het blad.Ik heb zelf ook vlekken op de bladeren, maar kan niet zien welke ziekte het kan zijn.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Misschien kan je even een foto plaatsen van hoe de aantasting bij jou planten er uit ziet? Phytophthora: Bladvlekkenziekte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoshirules Posted August 3, 2011 Author Share Posted August 3, 2011 De vlekken lijken op de bovenste foto, maar de vruchten zijn (nog) niet aangetast en ook de stengel niet. De bovenste bladeren zien er groen en gezond uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoshirules Posted August 4, 2011 Author Share Posted August 4, 2011 Ik heb even een paar foto's gemaakt: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Dat is inderdaad een phytophthora aantasting. Dagelijks de aangetaste bladeren verwijderen en goed in de gaten houden. Zo te zien staan je planten wel erg dicht op elkaar. Het is belangrijk dat er lucht bij de planten kan zodat de bladeren snel kunnen opdrogen. Als er al tomaten oranje/rood beginnen te kleuren zou ik ze alvast oogsten om te voorkomen dat die verloren gaan. Wordt de aantasting erger dan de hele plant ruimen, groene tomaten kunnen nog rijpen maar houdt er rekening mee dat ongeveer de helft alsnog in de prullenbak beland (dagelijks controleren). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoshirules Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 Dank je voor je antwoord. Hoe kan ik zien welke vruchten nog eetbaar zijn? En ook nog smakelijk zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefje78 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Mijn tomatenplanten zijn ook ten prooi gevallen aan de phytophthora Ik haal steeds het aangetaste blad weg, maar er blijft weinig meer over inmiddels. Ook zijn enkele tomaten al aangetast, die ook verwijderd natuurlijk. Ik probeer de planten zo lang mogelijk te behouden in de hoopt dat er nog een paar willen afrijpen, maar het duurt niet lang meer voordat ze er echt uit moeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Besmette tomaten herken je meteen ze worden bruin/ zwart. Dus als je rode tomaten hebt (of gele) lekker op eten! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts