Jump to content

Verschil tussen phytophthora of bladvlekkenziekte bi tomaten

yoshirules

Recommended Posts

Kan iemand mij het verschil vertellen tussen deze 2 ziekten?

Als ik de foto's op internet bekijk lijken beide ziektes erg veel op elkaar. Met name de aantasting van het blad.

Ik heb zelf ook vlekken op de bladeren, maar kan niet zien welke ziekte het kan zijn....

Dat is inderdaad een phytophthora aantasting. Dagelijks de aangetaste bladeren verwijderen en goed in de gaten houden. Zo te zien staan je planten wel erg dicht op elkaar. Het is belangrijk dat er lucht bij de planten kan zodat de bladeren snel kunnen opdrogen.

Als er al tomaten oranje/rood beginnen te kleuren zou ik ze alvast oogsten om te voorkomen dat die verloren gaan. Wordt de aantasting erger dan de hele plant ruimen, groene tomaten kunnen nog rijpen maar houdt er rekening mee dat ongeveer de helft alsnog in de prullenbak beland (dagelijks controleren).

Mijn tomatenplanten zijn ook ten prooi gevallen aan de phytophthora Ik haal steeds het aangetaste blad weg, maar er blijft weinig meer over inmiddels. Ook zijn enkele tomaten al aangetast, die ook verwijderd natuurlijk. Ik probeer de planten zo lang mogelijk te behouden in de hoopt dat er nog een paar willen afrijpen, maar het duurt niet lang meer voordat ze er echt uit moeten.