koekwous Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 Hallo luitjes, In plaats van een vraag te stellen, wil ik jullie op de hoogte brengen van mijn rouwvarenmug-genocide. Ik had Central park potgrond voor binnen (gamma/praxis kwaliteit) gekocht en heb nu een ware plaag in huis. Ik heb geprobeerd: 1. Nematoden : Werkt tijdelijk, maar er overleven altijd wel een paar dus het is niet oplossing, meer een tijdelijke pleister op een open wond.2. Kaneelwater : Je ziet dat ze meer gaan rondvliegen maar minder worden het er ook niet. Ik heb daarom contact gezocht met een potgrondbakker/producent. Hij vertelde me dat je nooit alles kunt uitbannen met stomen omdat je dan ook alle goede dingen kapot stoomt. Dat stomen-argument voor potgrond i.r.t. rouwvarenmug is dus een contradictio in terminis. Maar professionele grond is kwalitatief erg goede grond en zou er minder last van moeten hebben (veel beter dan die budgettroep van de gamma/praxis/aldi/action/lidl/etcetc). Van hun productgamma zijn dat de "BK Middel Optima" zakken. Die potgrond is ook een stuk losser dan wij gewend zijn volgens de producent. Ik ga het proberen en testen of dit wel werkt á €10/70 liter potgrond, het is zelfs goedkoper dan nematoden die maar 2 weken effect hebben. Consumenten kunnen alleen op zaterdagochtend afhalen, het is immers geen winkel. https://www.deco-enzoflowerfood.nl/product/153475/bk-middel-optima-professionele-potgrond-70-liter Wie weet is er vlak bij jullie in de buurt ook een potgrondproducent die professionele potgrond aanbied aan consumenten. Dat is mijn tip i.r.t. tyfusmuggen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Hier rijdt Jongkind elke week wel door de straat. Ik zie ook leveranciers van Big bags op pallet, maar die gebruiken gewoon een transporteur met vrachtwagen met zeilwand, niet eigen truck. Af en toe zie ik ook andere merken. Ook met schuifwagen, Culvita, zelfs BVB heb ik met een schuifwagen voorbij zien rijden. Die verwacht je niet zo snel in de losse bulk levering. BVB (inclusief Veenbaas) is de leverancier van de meeste Supermarkt grond. Veenbaas heeft naast private labelproductie ook zijn Premium merk Florentus, laatste keer dat ik keek nog zonder houtvezel. Klasmann Deilmann levert ook professionele potgrond naast de Fleurella die hij aan Intergamma levert. Ik heb ook wel goede ervaringen gehad met BVB potgrond uit de supermarkt. Laatste keer dat ik die gebruikte was nog wel zonder houtvezel. Maar na overname van Veenbaas lijkt veel door Veenbaas zijn private label afdeling te worden geleverd en die levert dan de ForFlora samenstelling met iets van 20% houtvezel. Aldi had in het voorjaar even BVB in plaats van eigen label en toen die er wel lag zat er opeens houtvezel in, een aantal jaar geleden. De inhoud van de zak vergeleken met ForFlora en zelfde structuur, zeer los, maar ook inklinkend. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Heb ook een keer een goede plaag gehad van de potgrond van de aldi. Tijdelijk maar even buiten gezet.Als ik ze toch weer is binnen krijg, dan komt het altijd doordat de potgrond van de planten te lang nat blijven.Dus mindere met water geven, en zorgen dat de bovenste 2cm uitdroogt. Dan leggen ze geen eitjes meer in de grond en de larven overleven het dan ook niet. De muggen leggen geen eitjes in droge grond, maar altijd in te natte grond. Dus zorg dat tussen het water geven, de grond van de plant goed uitdroogd.Mocht je dat toch niet voor elkaar krijgen, meng dan 25% perlite door de potgrond heen, om het lekker luchtig en water doorlaten te maken.Sinds dat ik dat doe heb ik er nagenoeg geen last meer van.Heb je nog veel volwassen mugjes rondvliegen, dan even dubbelzijdig tape op karton doen, en boven op de pot rand leggen, zodat de muggen vast blijven plakken. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Wat goed helpt is om een laagje fijn rivierzand (ongeveer 0,5 cm tot 1 cm dik) op de aarde in de potten te doen. Dan kunnen de mugjes niet door het zand bij de wortels komen en is de plaag zo weg. Heb er elk jaar last van helaas, maar dit werkt goed. Hoorde ook van iemand dat die boven op de aarde een dikke laag (zeker 3 cm) perliet doet. Dat zou hetzelfde werken, maar ik ben daar minder zeker over. Klopt helemaal wat rorror zegt. Te natte potgrond is absoluut de oorzaak. Droog houden is het belangrijkste. Ik merk het zelf bij mijn vijgen. Die gaan in de berging voor de winter. Ze krijgen dan hooguit 1x per 2 maanden wat water. Daar zie ik dus geen rouwvarenmuggen. Bij mijn plantjes die ik in het voorjaar uit zaden opkweek helaas wel, die hebben geen winterrust en moeten juist veel groeien, dus dan geef je ook meer water. En dan komen die muggen vanzelf helaas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Hoorde ook van iemand dat die boven op de aarde een dikke laag (zeker 3 cm) perliet doet. Dat zou hetzelfde werken, maar ik ben daar minder zeker over. Ja dat werkt ook, heb bij sommige planten welke er van houden wat natter te staan een flinke laag kleine hydrokorrels er op liggen. Vind ik ook nog mooi hoe het er uitziet. Maar bij het water geven, is het wat lastig. Aangezien ik water geef door mijn vinger in de grond te stoppen om te zien hoe vochtig het is. Dus moet ik elke keer de hydrokorrels aan de kant schuiven. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Ja, zo voel ik ook of de grond nog vochtig genoeg. Al doe ik het bij opgekweekte plantjes tegenwoordiger op gevoel, die krijgen een paar keer per week wat water. Gaat tot nu toe ook nog goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 In de meeste tuincentra kun je geen goede potgrond kopen. De oorzaak hiervan is indirect toch de consument. Die wil namelijk niet betalen voor goede potgrond. Hij/zij denkt dat er weinig verschil is tussen de potgronden van de verschillende leveranciers. De keuze wordt dan al snel gemaakt op basis van de prijs ('waarom meer betalen dan nodig is' ...). Professionele plantenkwekers zullen zo goed als nooit gebruik maken van potgrond die de kwaliteit heeft van de potgrond die in het gemiddelde Nederlanse tuincentrum te koop is. Het grootste probleem met de meeste potgronden in tuincentra is dat die geen goede verhouding heeft tussen watervasthoudend en drainerend vermogen. Gevolg: slemperige potgrond die te lang nat blijft. Professionele potgrond is in de regel een stuk ruller van structuur waardoor deze goed draineert. Een mogelijk nadeel hiervan is dat dit soort potgrond onder bepaalde weersomstandigheden (zonnig weer met redelijk wat wind) snel uitdroogt. Daarom moet in de zomermaanden op de meeste kwekerijen bij drogend weer bijna iedere dag de beregening lopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koekwous Posted November 3, 2019 Author Share Posted November 3, 2019 Bedankt voor al jullie reacties, ik ga e.e.a. nog een nalezen en uitproberen wat ik nog niet heb geprobeerd. - Ik heb inmiddels 30 lege plantenpotjes omdat ik vandaag de laatste stekkies eruit heb geflikkerd. Punt is ook dat als je van jan en alleman potjes met potgrond aangeleverd krijgt, dat zit er ook beestjes gratis bij worden meegeleverd, waar ik geen rekening mee had gehouden. Door het weggooien van de meeste stekkies, hoop ik meer aandacht te kunnen geven aan de planten die ik zeker wel wil behouden;- Nu hou ik over 2 plantenpotjes met grote vetplanten op de slaapkamer en 7 plantenpotten in de woonkamer met mijn tabaksplant, balforiana, 2 lepelplanten, madagascar jewel en natuurlijk een poederkwast alsook een aglomera stripe. Ik ga dat rivierzand nog proberen, omdat ik komende tijd nog niet een auto ter beschikking heb om een 70liter zak op te halen. In ieders geval is de schade nu wel te overzien en hopelijk wat beter te addresseren. Gegroet, De koekwous Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Ja, potgrond is zeker een van de boosdoeners. De kwaliteit van potgrond verschilt ook enorm.Heb hier eens een test gedaan.- De goedkope potgrond 3 zakken voor 5 euro; was troep, veel te grove brokken. Geperst hout, te grote takken, planten deden het er slecht op- Dure potgrond met guano (= mooi woord voor vleermuizenkak): Stonk als de ziekte, er zat troep in (sigarettenfilters, geperst houtresten, grof hout)- Middeldure potgrond: Mooi fijn van structuur, geen geur, maar wel preimineervliegeitjes Het is geen kwestie van goedkoop potgrond willen kopen, ik ken geen potgrond dat helemaal aan mijn eisen voldoet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted November 6, 2019 Share Posted November 6, 2019 In de meeste tuincentra kun je geen goede potgrond kopen. De oorzaak hiervan is indirect toch de consument. Die wil namelijk niet betalen voor goede potgrond. Hij/zij denkt dat er weinig verschil is tussen de potgronden van de verschillende leveranciers. De keuze wordt dan al snel gemaakt op basis van de prijs ('waarom meer betalen dan nodig is' ...). Professionele plantenkwekers zullen zo goed als nooit gebruik maken van potgrond die de kwaliteit heeft van de potgrond die in het gemiddelde Nederlanse tuincentrum te koop is. Het grootste probleem met de meeste potgronden in tuincentra is dat die geen goede verhouding heeft tussen watervasthoudend en drainerend vermogen. Gevolg: slemperige potgrond die te lang nat blijft. Professionele potgrond is in de regel een stuk ruller van structuur waardoor deze goed draineert. Een mogelijk nadeel hiervan is dat dit soort potgrond onder bepaalde weersomstandigheden (zonnig weer met redelijk wat wind) snel uitdroogt. Daarom moet in de zomermaanden op de meeste kwekerijen bij drogend weer bijna iedere dag de beregening lopen. Nou, ik vind de Potgrond van de grote bouwmarkten/tuincentra toch wel flink duur geworden, 3,69-bijna 5 euro voor een klein zakje. In professionele grond zit vaak ook hoogwaardig witveen en goed witveen is duur. Hoe lang kan Klasmann Deilmann nog teren op een praktijkproef van de Consumentenbond... Iemand ervaring met telen op pure wormencompost? Weinig mestwaarde, dus zelfs zaailingen zullen niet last hebben van verbrande wortels. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts