Liesje Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Hi allen, Ik wil mijn vijg gaan enten en ik ben op zoek naar onderstammetjes daarvoor. Ik kan ze alleen nergens online vinden (ficus carica, of zijn andere onderstammetjes ook mogelijk?). Iemand een tip waar ik ze kan vinden? (Hou me sowieso aanbevolen voor een goed onderstam/enthout adres) Alvast dank! Grts! Quote
Yuras Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Zoveel ik weet, vijgenboom wordt niet geent maar wel gestekt. Enten mag natuurlijk ook, maar het heeft weinig zin. Vijg laat zich makkelijk wortelen. Als tweede of derde ras op een boom kan ook.Welke eigenschappen verwacht je van vijgen onderstam? Quote
Flup Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Is niet gebruikelijk om vijg te gebruiken, al ken ik wel iemand die dat doet. Die verkoopt nu ook onderstammetjes van een snel groeiende vijg die geen vruchten geeft (in een van de vijgengroepen op Facebook). Ik zou zelf niet voor vijg gaan als onderstam en anders van een snel groeiende, robuuste soort. Quote
Liesje Geplaatst: 31 december 2019 Auteur Geplaatst: 31 december 2019 Interessant....ik dacht ergens gelezen te hebben dat vijgen geent dienden te worden (de vijg die ik hier heb staan is dat ook). Maar nu ik wat verder lees zie ik inderdaad dat stekken dé manier van vermeerdering is voor de vijg. Dank! Ik ga het eens proberen... Nog steeds wel benieuwd trouwens waar jullie onderstammetjes en enthout bestellen. Ik kom steeds op aatreshop terecht, maar het lijkt alsof het assortiment beperkt is (of ik kijk niet goed) Quote
weknow Geplaatst: 31 december 2019 Geplaatst: 31 december 2019 Helaas Liesje is "op internet lezen" heel vaak hetzelfde als een heleboel kletskoek en onzin lezen, vrees ik. Het klopt dat die Atree-shop de enige is waar je online in kleine hoeveelheden onderstammen kunt kopen. En omdat ze er wel een aantal, vrij gangbare, hebben kun je dat zien als "beperkt", maar ook als de betere kans om iets te bemachtigen. Het enige andere adres dat ik nog ken is kwekerij de Zoetewei in Vlaanderen, die een zeer onbekende pruimen/perzik/abrikozen/onderstam verkoopt (VSV-1 ofwel Krymsk 2) voor 6,75 per stuk (dat is bijna zoveel als een geënte boom!) en Weiroot 720 voor kersen voor ook ongeveer dat bedrag. Een tweede manier om iets te krijgen is soms door lid te worden van een vereniging die een samen-aankoop verzorgt. Ik ben lid van de Noordelijke Pomologische Vereniging (NPV) en de Vlaamse Nationale Boomgaardenstichting (NBS). Die verkopen soms ook, vaak gekoppeld aan een cursus of zo, wat onderstammen. maar veel meer dan de meest bekende en wat oudere soorten is dat vaak ook niet. Ergens in het noord-oosten van het land zit er een kweker (zonder postorder) waar je nog wel terecht zou kunnen, werd me verteld door diverse mensen (voor mij te ver weg) dus misschien kan iemand anders je hier daarover meer vertellen. Voor de rest, zeker voor sommige wat nieuwere onderstammen, is er alleen de professionele handel. Daar moet je als liefhebber voor 3 of 10 en zelfs 50 onderstammetjes niet aankomen. Daar word gedacht in vele 1000-en. Soms zijn er mensen die via, via...contacten, met kwekers of een fruitteler..een illuster buitenland of zo...wel eens wat specialers bemachtigen...maar het valt me vooral op hoe al dat bijzonders meestal angstvallig voor zichzelf gehouden wordt....in kringen van pomologen is men vaak weinig echt open met de echt goede uitleg over hoe je iets het beste aanpakt en uitdelend met de meer bijzondere dingen. Ik merk dat je het hier vaak moet hebben van netwerken. Mijn advies is vooral: LAAT JE NIET GEK MAKEN door de verhalen over al die speciale, nog betere, super-goede, nieuwe onderstammen waarover (wij...dus ik ook) fruitliefhebbers spreken en pronken met onze kennis! Gebruik gerust de goedkopere, niet -kweekrechtelijk beschermde- bewezen soorten, zoals Atree ze verkoopt. Een aantal daarvan kun je trouwens ook vrij makkelijk zelf vermeerderen via stekken of afleggen. Onderstammen van Kweesoorten voor peer, Colt voor kers en St-Julian-A voor pruim/perzik/abrikoos en bijvoorbeeld M9 en M26 of MM106 voor appel kun je zo zelf voor zorgen als je een stammetje hebt als begin. Meidoorn-zaailing voor mispel kun je in een heg of bosjes vaak gewoon vinden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Yuras Geplaatst: 31 december 2019 Geplaatst: 31 december 2019 Nog een adres voor bepaalde gangbare onderstammen is de Batterijen. Moet wel speciaal vragen. Quote
tielse flipje Geplaatst: 31 december 2019 Geplaatst: 31 december 2019 Het assortiment onderstammen van Aatree is heel ruim. Enthout kun je hier bestellen van alle fruitbomen op de website.Ik heb hier prima ervaringen mee. Volgens mij levert de Baggelhof onderstammen aan de Noordelijke Pomologische Vereniging. Marcel Tross in Neede (pomoloog.com) kan onderstammen leveren, maar geeft op de website niet aan welk type. In Duitsland heb je o.a. Baumschule Ritthaler voor onderstammen en enthout. Quote
Flup Geplaatst: 1 januari 2020 Geplaatst: 1 januari 2020 Vijgen stekken is heel makkelijk. Je snoeit nu (wintermaanden tot ongeveer maart) een paar takken (de vijgenboom is nu in rust) en laat die wortelen in water of een aardemix met perliet. Zet dit warm en licht weg en je zorg dat het stekhout (minimaal 3 ogen eraan) niet uitdroogt. Dan komen de wortels vanzelf en kun je ook gaan overpotten. Het kan wel even duren voordat de stekken wortels krijgen. Sommige soorten zijn vrij snel (binnen een paar weken) en sommige soorten zijn vreselijk traag (paar maanden). Als stekhout wordt over het algemeen het eenjarige hout aan de vijgenboom genomen. Te dik stekhout wortelt ook minder snel.Succes! Quote
Liesje Geplaatst: 2 januari 2020 Auteur Geplaatst: 2 januari 2020 Kijk eens , weer goede tips en adviezen! Leer zoveel van jullie allen nog steeds . Gisteren heb ik stekjes genomen van mijn vijg en ben daarmee aan de gang gegaan. Ik vind het altijd wel leuk om met dit soort projecten een beetje te experimenteren, dus ik heb een paar stekjes buiten in de vollegrond gezet, op een beschutte plek in een pot, en binnen. Erg benieuwd welke zullen aanslaan Voor wat betreft atreeshop, ook dank voor het advies! Ga ik daar wat leuks uitzoeken. Ik wist ook niet dat het zo moeilijk was om er als particulier 'tussen te komen', maar kan het ergens ook wel begrijpen. Ik ben er hobby matig mee bezig, dus ik hoef idd geen 500 onderstammetjes Quote
Roland Geplaatst: 2 januari 2020 Geplaatst: 2 januari 2020 Wat ga je enten? en welke onderstammen wil je hiervoor gebruiken? Quote
Liesje Geplaatst: 3 januari 2020 Auteur Geplaatst: 3 januari 2020 Hi Ronald,Ik heb 3 kersenboom onderstammetjes (Colt, daarop komt enthout van kers Regina), 6 pruimen (st Julien A, daarop komt de excalibur pruim en amandel), 3 keer Kwee-A (en daarop wil ik graag nashipeer). Eens kijken of ik er wat van bak. Zo ja, dan wil ik volgend jaar wat gaan upscalen qua aantallen. Quote
weknow Geplaatst: 3 januari 2020 Geplaatst: 3 januari 2020 Nashi zal meestal onverenigbaar zijn met kwee-A (Overigens verkoopt Aatree kwee-Adams en dat is NIET kwee-A!!!...maar daarvoor geldt hetzelfde w.b. verenigbaarheid). In de praktijk betekent dat dat de kans zeer groot is dat een ent niet aangaat of (en dat is veel vervelender) dat na 1 of enkele jaren de ent afsterft. Van oudere perenrassen die ook commercieel werden geteeld is meestal wel bekend of ze direct kunnen op kwee onderstam, maar lang niet allemaal. De oplossing is dat je eerst een echte peer ent op kwee, waarvan bekend is dat ze heel goed pakt daar op. (In de praktijk meestal 1 van de 3 perenrassen: Beurre Hardy, Doyennee de Comice of Pastoorspeer = de Cure) en op dat kleine stukje "tussenstam" ent je daarna weer de Nashi of het andere perenras dat op dat echte-peer-tussenstukje zeker wel pakt. De andere manier is om een zogenaamde zaailing-peer onderstam te gebruiken, waarop je (peer op peer) nashi wel goed kunt enten. Dat zal een hard groeiende en vrij grote boom geven, maar veel nashi-peren groeien vanuit zichzelf minder hard en dat remt de grootte van zo een boom dan weer wat af. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 3 januari 2020 Geplaatst: 3 januari 2020 Nu in de volle grond stekjes planten zal niet werken. Daarvoor is het te koud. Om te kunnen wortelen heeft een vijgenstek warmte en licht nodig. Vooral warmte.De stekjes zet ik eerst in warm water wat ik elke dag ververs. Dit op een warme plek. In mijn geval op de vensterbank waar de kachel op gericht staat, zoals deze stekjes. Zodra ik iets van groei ziet, in dit geval dat er bladeren zijn gevormd, worden ze overgepot in potjes met potgrond (wel gaten onderin maken zodat het teveel aan vocht ook weg kan). Ik doe dat zo, maar er zijn ook veel mensen die wachten totdat er wortels te zien zijn. Dat duurt langer, maar werkt ook. Dit stekje met bladeren zal ik vandaag of morgen overpotten. Zoals je ziet heb ik de stekken diep in de aarde gestopt (zoveel mogelijk) en heb op de aarde een laag fijn zand gedaan. Dit om aantasting door de varenrouwmug te voorkomen. De planten staan in een bak, water geef ik heel eenvoudig door een laagje water in de bak te gieten. Ook weer ter voorkoming van de varenrouwmug. Teveel vocht is niet goed, maar te weinig ook niet. Merk je vanzelf wel. Op de laatste foto zie je ook dat ik de plantjes met LED licht (groeilamp) bijlicht. Dat is een test. Heb een deel van de stekjes onder LED licht en een deel niet. De volwassen vijgenbomen die ik te warm heb weggezet, licht ik ook bij, die hebben dat echt nodig, maar vooralsnog merk ik bij de stekjes nog geen verschil. En ja, het zijn voor mij veel te veel stekjes, die komen niet allemaal in de tuin natuurlijk. Dat past niet en ik wil ook wel wat anders dan vijgen in de tuin. Maar ruilen is ook leuk en de meeste vijgensoorten doen het ook goed als je ze in een grote pot houdt. Quote
Liesje Geplaatst: 6 januari 2020 Auteur Geplaatst: 6 januari 2020 Ik heb gisteren nog een aantal stekjes van de vijg binnen op water gezet. Probeer ik jou methode ook gewoon (als we toch bezig zijn ) Nashi zal meestal onverenigbaar zijn met kwee-A Ik heb van de week Aatreeshop even gebeld om te vragen wat zijn ervaringen waren met nashipeer. Hij gaf inderdaad aan dat je voor lichtere gronden beter een peer zaailing kon doen, dus ik heb die maar gedaan ipv de kwee onderstammen. Ik heb de ent-handleiding hier elders op het forum helemaal doorgelezen, maar ik kan niet direct vinden wat nou het beste moment is om te enten. Enthout nemen moet in de winter, maar kun je dan ook gelijk aan de slag? Of moet je het enthout koel leggen en wachten op het voorjaar? En wat doe je in dat geval dan met de onderstammetjes? Of kan je nu al wel gewoon enten, en ze ergens op een beschutte plek in de tuin zetten? Quote
weknow Geplaatst: 6 januari 2020 Geplaatst: 6 januari 2020 Enten doe je vanaf het moment dat je onderstammen tegen het uitlopen aan zitten of gaan uitlopen. Er begint dan nog leven in te komen. Je kunt dit zien aan dat de bladknoppen dikker beginnen te worden. Voor planten die buiten staan is dit, beetje afhankelijk van de soort, ongeveer vanaf half maart tot een end in april. Als je onderstammen binnen staan en opgepot zijn kun je al wat eerder beginnen. Nu is dit op de onderstam die wat kunstmatig bewaard is, soms moeilijker te zien...kijk eens naar de fruitbomen die in je omgeving staan. Je enthout moet nog in winterrust zijn. Daarom is koeler bewaren gewenst. Ongetwijfeld zul je her of der van mensen horen dat het ook wat eerder kan en later nog en dat je ook later nog enthout kunt knippen. Het is niet zwartwit en dat kan best lukken, maar de kansen op succes zijn dan toch al een stuk minder. Oefening baart kunst, bij enten. Ik heb het ook zelf proberen te leren en dat lukte een beetje. Nu, na een jaar of 5, steeds beter. Mijn advies is om te oefenen of de eerste keer samen te doen met iemand die er veel ervaring mee heeft. Want dit soort elementaire vragen als je nu stelt, kom je nog vele tegen. En ik moet de online/handleiding nog vinden die alle ins en outs volledig en duidelijk geeft. Een goede echt didactische handleiding ( waarbij degene die het vertelt steeds goed voor ogen heeft wat een beginneling allemaal nodig kan hebben om het goed te doen en leren) is een zeldzaamheid. Overigens is het advies van de Atree-shop correct als je een armere/lichtere grondsoort hebt. Ook voor appel neem je dan beter een wat sterkere onderstam (M7, M4 of zelfs zaailing uit zijn assortiment) . Maar de reden die ik gaf...dat onverenigbaar een probleem is.....geldt ook nog steeds en dat moet Atree goed weten. Ik kocht ooit 3 verschillende nashi's bij dat bedrijf op zwakgroeiende onderstam (lees: kwee) en die hebben - terecht - allemaal een tussenstam van peer. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 7 januari 2020 Geplaatst: 7 januari 2020 Aatree geeft ook entworkshops. Tenminste jaren geleden toen ik daar was werd mij dat verteld. Is misschien ook interessant om te volgen? Het enten ziet er zeer eenvoudig uit als je het de mensen daar ziet doen, maar de praktijk is toch iets lastiger. Quote
acpronk Geplaatst: 7 januari 2020 Geplaatst: 7 januari 2020 Ze geven nog steeds cursussenhttps://www.aatreeshop.nl/cursussen/cursus-fruitbomen-veredelen/a-3329-59 Ook kun je hen stukken enthout opsturen, dan gaan zij voor je enten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
AshaiRey Geplaatst: 8 januari 2020 Geplaatst: 8 januari 2020 Enten kan je alleen leren door te doen want je moet er handigheid in krijgen.Het is net als leren fietsen. Je kan er meters boeken over lezen maar je leer het alleen door je kont op dat zadel te hijsen en gaan. Quote Groetjes,Bram
Roland Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Hi Ronald,Ik heb 3 kersenboom onderstammetjes (Colt, daarop komt enthout van kers Regina), 6 pruimen (st Julien A, daarop komt de excalibur pruim en amandel), 3 keer Kwee-A (en daarop wil ik graag nashipeer). Eens kijken of ik er wat van bak. Zo ja, dan wil ik volgend jaar wat gaan upscalen qua aantallen. Als je meer fruitbomen voor jezelf wil zou ik gaan voor rassen welke na elkaar rijpen. Zo heb je langer fruit. Afgelopen zomer heb ik de peer Doyenne de Comice op mijn gestekte kwee Eline onderstammetjes geoculeerd en gechipbud. Allen lijken aangeslagen te zijn. De Doyenne is ideaal als tussenstam. Met de oculaties en chipbuds van de perzik Bennedicte op de wortelopschot van mijn pruim (onderstam onbekend) had ik minder geluk. Het lijkt erop dat 2 zijn vastgegroeid van de 10. Enthout was denk ik te dun, ca 3 tot 5 mm.Met oculaties en chipbuds in de zomer van 2018 op mijn pruim had ik weer meer succes. Ik denk dat ca 70% daarvan geslaagd was. En ja, ik ben ook nog beginner met enten. Quote
zoniet Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Nu in de volle grond stekjes planten zal niet werken. Daarvoor is het te koud. Om te kunnen wortelen heeft een vijgenstek warmte en licht nodig. Vooral warmte.De stekjes zet ik eerst in warm water wat ik elke dag ververs. Dit op een warme plek. In mijn geval op de vensterbank waar de kachel op gericht staat, zoals deze stekjes. nu in de vollegrond stekken gaat prima,ik heb al veel vaker winterstek van vijgen gemaakt. gewoon stekken van 30 cm knippen en voor de helft wegsteken, deze lopen in het voorjaar gewoon uit, de laatste keer deden hier 95 van de 100 het, en je hebt er geen omkijken naar Quote
Flup Geplaatst: 11 januari 2020 Geplaatst: 11 januari 2020 Het hangt ook af van de wintertemperatuur. Als het hier goed vriest (en dat gebeurt elk jaar) dan vriezen de stekjes gewoon kapot in de grond. Mocht de grond bij jou niet bevriezen, dan is dat makkelijker en kan dat ook. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.