Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Terrarium als propagator.

JT50

Recommended Posts

IMG2020010111241267887121577875503.jpg

Moestuinvrienden,

Ten eerste een voorspoedig 2020.

Dan het probleem.

Ik heb sinds kort een terrarium (60x30) goedkoop aangeschaft. Daarin heb ik de tl buis vervangen met een 15W sylvana T8 G13 6500K buis. Verder heb ik een warmtemat gekocht die onder de terrarium ligt maar eigenlijk altijd uitstaat omdat anders de temperatuur tegen de 30 graden aanloopt. Nu overdag is de temp 19/21 graden. 's Nachts iets kouder. Het licht staat tussen 23:00 en 06:00 uit. Aan de foto kunnen jullie zien dat de zaailingen behoorlijke sprieten vormen. Op 25/12 is er gezaaid. Ik wil natuurlijk gezonde plantjes kweken en ik zit me nu af te vragen of het licht wel genoeg is. Heb al het een en ander gelezen op dit forum en heb begrepen dat 60*30=1800/15 is 1Watt per 120cm2, wat dan te weinig is. Ik denk dat ik de kanten ook nog met alumiumfolie ga afplakken. Hebben jullie nog tips?

Bij voorbaat dank.

Goed nieuwjaar JT en overige moestuincollega's,

Ik zou de kweekbak omhoog brengen binnen het terrarium, zodat de hogere lichtintensiteit de strekking van de stengels remt. Simpelweg een doosje eronder zetten. Aluminiumfolie aan alle zijden helpt natuurlijk ook mee. Wat kweek je?

Kool heeft weinig warmte nodig

Kieming bij 18°C (19 à 21°C = ok) is ideaal maar na opkomst moeten ze onmiddellijk lichter maar vooral ook koelere plaats

Veel koud te telen groenten zoals bvb broccoli, spitskool, rode en witte kool of sla etc. reageren sterk op een slechte verhouding tussen temperatuur en licht

Ze fileren = veel te lang stengeltje en dunne blaadjes, plantjes zijn zwak, vallen om en kunnen zelfs afsterven

Plantjes zijn nu nog niet verloren

Zou ze dieper in de grond plaatsen in potjes

Zet ze koeler, +/- 15 °C is meer dan voldoende en geef ze veel licht

Tip van Oscardevos is zeker waardevol maar volgens mij nog niet voldoende als je huidige temperatuur blijft aanhouden

Ik kweek kolen

1.

Kieming op +/- 18°C na ongeveer 5 à 8 dagen

max 24 uur na opkomst verspenen en temperatuur max 12°C

2 Led TL's van 6400 K

2.

Kieming in koude serre buiten na +/- 8 à 21 dagen (afhankelijk van buitentemperatuur)

wat ik vorige week zaaide komt nu reeds boven, enkele dagen waren zonnig en dan stijgt de temperatuur in de serre tot 10 à 16 °C

Verspenen (sla ik soms over maar dan zaai ik in tray met grotere vakken) in P7 of P9 van zodra eerste echte blad er is

Uitplanten na +/- 3 weken

Succes!!

Je terrarium zal ideaal zijn voor paprika, peper, tomaat etc. ...

Bedankt Tom.

Ik ga ze dieper in potjes doen van 7/9 cm en zal ze nu buiten het terrarium zetten. De temperatuur zal dan rond de 15 graden liggen en probeer het lager te krijgen(kachel stond te loeien op de zolder) en schuin onder een dakraam staan. Ondertussen zal ik kijken hoe ik dat met het licht ga doen. In de tuin een koude kas plaatsen wilde ik sowieso doen en ga ik morgen aan beginnen. Als de plantjes later gaan volgroeien gaan ze naar de moestuin.