henkg Posted January 1, 2020 Share Posted January 1, 2020 Gisteren werd ik gebeld met de vraag of ik een net geschoten haas wilde hebben. Ja, natuurlijk!Zonet gekregen: haas van 3,4 kilo vuil.Daarvan wil ik morgen of overmorgen gehaktballetjes maken. Ik twijfel tussen:-Alle vlees rauw door de vleesmolen draaien, (met wat spek en hazenpeper kruiden/dingen), daarvan balletjes draaien, aanbraden en ca 20 min. laten sudderen.Of (omdat complete hazenbouten erg lang moeten stoven):- Alle vlees -op de rug na- lang laten stoven (hazenpepermethode), en daarna door de vleesmolen, samen met de wel nog rauwe rug. Twijfel. Want b.v. rundvlees in lappen moet lang stoven, maar gehakt van rauw rundvlees hoeft maar kort, en is dan toch mals. Wie helpt mij op weg? Terzijde: De ballen van ganzenborst waren perfect (maar dat is dan ook erg mals (maar erg mager) vlees:gevraagd-recept-of-tips-voor-gehaktballetjes-van-ganzenborst-t26006-10.html Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted January 1, 2020 Share Posted January 1, 2020 Zo goed mogelijk uitbenen en samen met wat spek tot een gehakt draaien, wel in de gehaktmolen en een aantal maal of met een fijne schijf.Eerst gaar maken gaat niet het gewenste resultaat maken.Alle soorten gehakt garen erg snel omdat je de structuur van het vlees verandert.Wel laten na-garen in de jus Succes! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 2, 2020 Author Share Posted January 2, 2020 @paddenstoelengek: Dank. Alles rauw malen dus, niet eerst voorgaren. Na aanbraden en 15 min sudderen zal ik het eerste balletje gaan proeven. De rest dan misschien iets langer laten sudderen. Achtergrond: Ik gooi uiteraard liefst niks weg, maar deze haas verdient extra aandacht. Geschoten bij het spruitenveld op 1 km afstand van mijn huis. Dit haasje zou ik vanaf mijn tuin, aan de overzijde van de sloot weleens “live” gezien kunnen hebben. Morgen aan de slag met ontweiden, panklaar maken, uitbenen, malen, etc. De messen zijn al geslepen. Ook ga ik mijn onlangs aangeschafte magneet ("kogelvanger") uitproberen. Deze:Ca. € 10,- bij AliExpress.Om eventueel aanwezige hagelkorrels te localiseren en verwijderen. Gelukkig -ook voor het milieu- mag loden hagel al jaren niet meer gebruikt worden. De huidige hagel is magnetisch, lood is dat niet. Het eindresultaat? Dat gaan jullie hier lezen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Het is gedaan. Wel veel werk. Buiten het ontweiden, stropen, en panklaar maken ben ik nog een kleine twee uur bezig geweest met het uitbenen en verwijderen van pezen en vliezen. Die garen wel bij het urenlang stoven van hazenpeper, maar niet bij een korte bereidingstijd. Ook zal de vleesmolen vastlopen door pezen en vliezen.Ik hield ca. 900 gram hazenvlees over, netto. Met 200 gram varkensspek, paneermeel en 3 eitjes ongeveer 1200 gram aangemaakt gehakt.Balletjes gevormd (totaal ca. 60 stuks), aangebraad, en 20 minuten laten stoven/garen in bouillon, bij ongeveer 90 graden.Proefnotitie: mals, en lekker. Daarna alles snel teruggekoeld, gevacumeerd, en in de vriezer. Hier een zakje: De haas was gratis, overige ingrediënten ongeveer € 2,-. Arbeidsloon reken ik maar niet mee. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 jammer dat we geen geur en/of smaak kunnen internetten ziet er goed gelukt uit! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted December 28, 2022 Author Share Posted December 28, 2022 Haas 22 december 2022. Ik kreeg weer eens een vers geschoten haas. Een forse dit keer, panklaar: 1950 gram. (In december 2018 had ik 1580 gram panklaar. Kleinere haas, en ik ben inmiddels wat handiger) ^ Het haas, nog met de jas aan. Na het villen, ontweiden, panklaar maken: uitbenen, pezen en vliezen verwijderen, in blokjes snijden: 1230 gram netto vlees. Botten en restjes zijn voor de wildfond. Haasblokjes, samen met in reepjes gesneden vet spek, in de elektrische vleesmolen, middelste maalschijf. Het in reepjes snijden van de speklapjes (ca. 1 cm breed, dwars op de speklapjes) is echt nodig. Anders zijn er lange “draadjes”, die verstoppen de maalschijf. Net zoals de pezen en vliezen van de haas. Naast de 350 gram vet spek ging daarbij: 3 eieren, plus paneermeel en wat bakvet = totaal 1800 gram. (En wat tijm, oregano, knoflook, cayennepeper, zout) Gehakt goed gemengd, en balletjes gedraaid. Bij ca. 20 gram (bitterbalgrootte): 90 balletjes. Aanbraden (niet allemaal tegelijk), en daarna ca. 20 minuten laten sudderen in de wildfond. De eerste dertig balletjes zijn al op, samen met twee kilo bereide stoofpeertjes van eigen oogst (donatie aan familie-kerstdiner). De rest van de gare balletjes heb ik direct ingevroren, in vacuum-gezogen zakjes, portie-groot. Totale bereidingstijd (van pluizig diertje tot gare gehaktballetjes) : minstens 5 uur. Dat is 4 minuten per balletje. Zo gerekend is een gratis haasje toch behoorlijk prijzig. Maar ja, hobby’s kosten geld. Wat je in ieder geval nooit mag doen: het geschoten en aangeboden haas wel aannemen, en dan toch maar in de kliko gooien. Voor mij, heel binnenkort, want 31 december (einde jachtseizoen haas) nadert: even de in het groen geklede mannen in het nabije boerenland in de gaten houden ... 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted December 28, 2022 Share Posted December 28, 2022 Mooi, ik ga je recept eens proberen dit jaar, ik heb dit jachtseizoen 6 hazen bemachtigd, deze liggen schoongemaakt in de vriezer, maar 6 keer hazenpeper is ook zonde vind ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 13, 2023 Share Posted February 13, 2023 Ik ga m ook proberen, heb ook nog een haas in de vriezer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 14, 2023 Share Posted February 14, 2023 Hmmm heerlijk wilde haas, gebruik je ook nog de huid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 15, 2023 Share Posted February 15, 2023 @Jane Doe, ik looi de huiden inderdaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts