Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiwibes naar binnen gehaald, knoppen bloeien al.

Avg

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik heb een kiwibes plantje van ongeveer 30 cm hoog. Ik had deze buiten staan, maar ik wist niet zeker of hij tegen de kou kan, dus toen heb ik hem naar binnen gehaald. Nu beginnen de knoppen te bloeien en kwam ik er via internet achter dat deze wel tegen de vorst kan.

Nu vraag ik mij af of ik het plantje binnen moet houden en de knoppen laten bloeien en dan in mei weer buiten zetten, of dat ik hem weer buiten moet zetten (de knoppen zullen dan doodgaan).

Kan iemand mij vertellen wat ik het best kan doen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijk groetjes,

Aude

Breng inderdaad beter naar buiten. Maar doe dat geleidelijk...afharden over enkele weken gespreid. Om een hele grote schok (stress, daar kan de plant aan doodgaan!) te voorkomen. De plant zal zeker terugvallen...d.w.z. misschien evt. blad verliezen en deze bloemen worden niets...kan zelfs dat bij extreme vorst (afhankelijk van het ras....de meest gekende Issai is bijvoorbeeld wat gevoeliger aan vorst) de takken wat invriezen. DAT IS NIET ERG! Want deze planten hebben een hoeveelheid lage temperatuur nodig om gezond te groeien en zeker om vruchten te kunnen dragen. Alles wat ze bij veel te hoge wintertemperatuur binnen krijgen is NIET nuttig. Zal geen vruchten opleveren alleen ongezonde sprieterige groei en op het moment dat zo een plant buiten komt te staan, waar ze hoort, zal ze hoe dan ook een terugval krijgen en moeten herstellen.

Tevens het advies om als er al bloemen ontstaan op zo een baby-plant die weg te halen. Bloei nu gaat ten koste van gezonde groei. Duurt normaal nog een jaar of 2 a 3 (Issaii) of 5 a 6 (andere rassen) voordat een kiwibes die nu 25 cm is vruchten kan gaan dragen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Heb zojuist bij mij de kiwibes bekeken, de eerste knoppen beginnen te zwellen.

WeKnow, vraagje;

Wat ik heb begrepen van bladverliezende bomen en struiken, dat ze in een winter minimaal 1000uur dormancy moeten hebben, om het volgende seizoen het weer goed te doen.

Dus vraag me af of AVG de plant zonder blad naar binnen hebt gehaald einde zomer vorig jaar. Want als die die 1000uur al kaal is geweest, misschien beter om hem nog 2maanden binnen te houden, en dan naar buiten te laten gaan om af te harden. (wel bloemen weg halen).

Voor de bloei van fruitbomen en fruitstruiken uit onze klimaatzone, Rorror, is er inderdaad een "kou"-periode nodig. Men meet het aantal uren dat de temperatuur lager dan ergens rond de 7 graden is (ik dacht dat 6.8 graden de precieze waarde is, niet zeker). Hoeveel een soort en daarbinnen een ras nodig heeft verschilt zeer. Dus je moet het voor appels, kersen, kiwibes apart bekijken en ook nog per ras zijn er verschillen. 600 a 1200 uur zal voor de meeste pitvruchten wel ergens het gebied zijn. Voor kiwibes weet ik het niet, maar gezien het klimaa van waar ze komen zou dat in die buurt of zelfs meer kunnen zijn. Abrikozen, zeker rassen uit middellandse zee gebied, hebben vermoedelijk aan wat minder al voldoende. (Er bestaan tabellen voor). Voor ons is dit globaal van belang als liefhebber. Maar voor beroepstelers kan dit zeer essentieel zijn. Zo ken ik een kersenteler in de kas die precies de uren bijhoudt en op het moment dat de benodigde uren bereikt zijn, spuit hij de hormonen waardoor de kersenbomen gaan bloeien om zo de allereerste kersen naar de veiling te kunnen brengen die zeer veel opleveren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor de reacties!

Ik had hem ongeveer 1,5 week binnen staan.

Met dank aan jullie reacties ga ik hem nu langzaam weer laten wennen aan het buiten staan! Lijkt me inderdaad ook het beste als hij gewoon de natuurlijke seizoenen volgt.

Groetjes!