Nasuada Geplaatst: 27 mei 2020 Auteur Geplaatst: 27 mei 2020 Heb wat post gemist zie ik. Nou Jorieke dat heb je toch maar weer mooi gefixt met de vleeskipjes. Je bent de enigste waarbij het gelukt is. Mijn andere 2 mede fokkers hadden dan wel eieren maar niet of nauwelijks bevrucht. En uiteindelijk liepen ze tegen hetzelfde probleem aan als ik. Zeer oversexte hanen richting de hennen. Navraag leert dat bij de grotere hanen in Frankrijk de slagpennen getrokken wordt omdat ze hier idd om bekend staan. Beetje jammer dat deze info ons nu pas bereikt. De een haalt een nieuw setje en de andere zet een poule de Bresse Haan bij de vleeskipjes. Toch een leuk experiment, voor mij weer een les om niet altijd voor de grootste en de dikste te gaan :-). Tot vrijdag! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 29 mei 2020 Geplaatst: 29 mei 2020 Nou, toch geinig om te lezen dat wij dan wel succes hebben gehad. Als ik van Nasuada hoor dat haar hanen zo groot waren, en onze haan al zo groot voelt als je hem uit een bench moet pakken ( ) dan moet ik er niet aan denken om zulke joekels te hebben lopen hoor! Ik hoop dat deze 2 hennen en haan hun goeie werk nog even voortzetten daar bij jou Nas, ze zullen wel even van de leg zijn vrees ik. De ene hen legt ineens weer dubbeldooiers, dat heeft ze weken niet gedaan. En de andere hen heeft altijd wat kleinere eitjes, beetje formaatje Orpington-ei. Maar de kuikens gaan allemaal gelijk op. Dus dat maakt niet uit blijkbaar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 29 mei 2020 Geplaatst: 29 mei 2020 Ja succes met de kippies, Nas. Dat er maar veel prachtige vleeskuikentjes uit voort mogen komen nog! En inderdaad leuk, Jorieke. Dat de keuze voor de niet zware haan icm zwaardere hennen zo goed heeft uitgepakt De kleine kuikentjes groeien idioot hard trouwens. Ze komen al aardig in de buurt van hun twee weken oudere zwarte stalgenootjes. Oh en ze zijn voor het eerst buiten geweest vandaag. Gras-pikken vonden ze bijzonder leuk. Hoop morgen niet aan de flats Zal snel weer wat foto’s maken! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 Nu de ouderdieren weg zijn, konden de jongelui in die grote tunnel-ren. Het was alleen wat lastig om foto's te maken want ze zijn best 'bang' (wegrennerig) en kunnen nu dus achter die schaduwdoeken gaan zitten waar ik ze niet op de foto krijg De ouderdieren waren ook schrikkerig en overdreven in hun reactie op dingen. Hopelijk fokken we dat er een beetje uit... (op die 1e foto doet een loopeend een photobomb ) (ze hebben me gezien, daar gaan ze weer!) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 30 mei 2020 Auteur Geplaatst: 30 mei 2020 Nou Joriek, de kipjes lijken helemáál happy te wezen. Eerste eitje is al gelegd. En je doosje met eitjes inclusief mijn eitje is verhuist naar Berchem. Een mede fokker die erg blij werd van jou succes verhaal. Mijn broedmachine gaat over 15 dagen weer aan met eitjes ik hoop dan alweer op nieuwe. Op deze manier hebben wij de kipjes beter verspreid. Wij zijn wel tot de conclusie dat de kleine kipjes/ hanen beter zijn. Minder agressief zeg maar. Wordt weer vervolgd. 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Mooi dat je ook alweer uit hebt kunnen delen Geef het voort! Hier net 13 kuikens uit de broedmachine gehaald, er liggen nog wat eieren die al wel zijn aangepikt dus die zullen vandaag nog wel uit gaan komen. En dan liggen er nog wat eieren in die nog 1,5 week moeten. Dat zijn er wat minder en daar heb ik al wat kuikens van 'verkocht' (geruild..) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 2 juni 2020 Auteur Geplaatst: 2 juni 2020 Super, 13 vanuit hoeveel eitjes? Wat is je uitkomst %? Hier gaat Het leggen prima, inmiddels alweer 3 eitjes voor de broedmachine. Gisteren een van mijn geslachte vleeshanen met wat bier een op de bbq gemaakt. De haan woog 3,5 schoon aan de haak. Veel vlees maar vond het droog en niet lekker :-(. De volgende toch de soep of de oven in. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Awwww. Wat zonde, Nas! Hij ziet er echt prachtig uit. En wat een groterd!Toch te laat geslacht voor deze bereiding dan hé. Beste slachtleeftijd ligt tussen de 12 en 16 weken, herinner ik me. Weet je vast al, maar dan hebben we het weer ff naar boven gehaald. Wordt binnenkort weer relevant Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Er liggen nu nog 8 eieren in de machine waarvan er 5 zijn aangepikt/bezig zijn met uitkomen. Er komen er van elke lichting steeds 2 of 3 niet uit. En een enkele laatkomer heeft nog wel eens zijn pootjes verkeerd. Niet echt spreidpootjes, maar ook niet goed kunnen lopen en rennen zoals de rest. Ik heb er dan na 1 week broeden ook zo'n 2 eieren uit gehaald omdat ze niet bevrucht waren of gewoon niet goed gingen ontwikkelen. Dus +/- 22 eieren van 2 hennen in net-geen-2-weken, 2 stuks er af want onbevrucht, en dan aan het eind zo'n 2 a 3 stuks die niet uitkomen (vaak de kleinste eieren). En daarna nog een enkel kuiken wat niet goed is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Dik 4 weken oud nu: 3 stuks lijken op hun vader qua kleur, en de andere 3 op hun moeders. Een stuk leuker dan van die spierwitte kippen vinden wij! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 5 juni 2020 Auteur Geplaatst: 5 juni 2020 (aangepast) mooie uitkomst! Hier blijft het leggen goed gaan 11 eieren in 7 dagen van de 2 hennen. over 12 dagen gaan ze de broedmachine in.. De andere haan heb ik een nacht in de karnemelk laten badderen en zit nu in de oven, even kijken of deze nu beter smaakt. Ja ik was rijkelijk laat met slachten, dat is wel een note 2 mijzelf...... merk dat ik moeite heb om een start te maken met slachten, dat ga ik nu beter plannen :-), 5 juni 2020 aangepast door Nasuada Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 Spaar je eieren zo lang op voor ze in de machine gaan? Ik lees vaak dat ze niet ouder mogen zijn dan 10 dagen. Ik rek dat vaak tot zo'n 14 dagen en heb nooit echt goed genoteerd of die oudste eieren dan wel/niet problemen geven met uitkomst. Maar 7 plus 12 dagen is nog weer even een stuk langer! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 8 juni 2020 Auteur Geplaatst: 8 juni 2020 Ja dag of 10 is het beste, ik draai ze 2x daags en bewaar ze in het donkere kast. ik heb nu de broedmachine vol zitten dus ik heb weinig keus :-). ik ga het gewoon proberen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 De 'kuikens' van 3 mei: de voerbak is nog wat te groot voor ze En een samengesteld (jonger) clubje: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 10 juni 2020 Auteur Geplaatst: 10 juni 2020 Prachtig koppeltje... Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Leuk filmpje! Ze doen goed hun best hoor. Wil mijn stelletje vanaf morgen ook in de kippentractor zetten. Is misschien nog een tikje vroeg, maar het wordt mooi weer en ze groeien hard. (Heel hard). Zijn mooie sterke kuikens, Jorieke. Echt top!De donkere kuikens zijn zeker 2 weken ouder dan de vleeskuikens. Maar ze ontlopen elkaar haast niets. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 De linkjes naar die sasso-website in 1 van mijn eerste berichten in dit topic doen het al niet meer... ik vond nog wel dit plaatje: Nou ja, voor mij is het fok-gedeelte van het avontuur nu wel even afgelopen. De laatste eieren zijn uitgekomen gisteren en vandaag, en de uitkomst was nog wat beter dan de vorige keren. Terwijl ik niets anders heb gedaan Ik ga nu hun groei enz. bijhouden in het topic over vleeskippen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 21 juni 2020 Auteur Geplaatst: 21 juni 2020 Jorieke, Van de 9 eitjes van je vleeskipjes zijn er 8 in Barchem uitgekomen en een is aangepikt, kan nog uitkomen. Wat een goede kipjes.🤗 Zijn er nog meer mensen die mee willen doen en ook willen fokken met deze lijn? Zou leuk zijn als wij de kring wat groter maken. Jorieke, hier de fluffiefluffiess uit jou eitjes. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Goed man! Dit is dus wel een (3-koppig) powerkoppel gebleken. Met dank aan Charly voor het uitzoeken natuurlijk! Zou inderdaad mooi zijn als er nog meer mensen blij gemaakt kunnen worden. Als ze dan van de lente weer hier komen dan is het cirkeltje weer rond en hoeven we geen nieuwe fokdieren aan te houden waarvan maar weer te vraag is hoe die het gaan doen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 22 juni 2020 Geplaatst: 22 juni 2020 Ik volg dit. Wie weet over een jaar als ik een kippenboerderij heb zo denkt de man er althans over als hij al die kippen ziet. Valt reuze mee vind ik. Ik zit af en toe al te neuzen naar broedmachines. Wie weet...! Quote
Nasuada Geplaatst: 6 juli 2020 Auteur Geplaatst: 6 juli 2020 Yes ....de eerste 2 vleeskuikens zijn uitgekomen. Dag 28 dus mooi op schema. Ik hoop dat er morgenochtend weer een paar bijkomen. Deze kuikens komen van de Franse Sasso kipjes uit Zelhem Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 8 juli 2020 Geplaatst: 8 juli 2020 Jeetje deze kijken ook een stuk minder pluis en veel knorriger dan andere kuikens! Maar 28 dagen? Ik las dat het 21 dagen duurt voor een ei uitkomt. Is dat omdat het machinaal is of...? Quote
Nasuada Geplaatst: 8 juli 2020 Auteur Geplaatst: 8 juli 2020 Foutje van mijn kant, kuikens is natuurlijk 21 dagen, de eendjes zijn 28 dagen en de gansen 31 dagen. De eenden en kippekuikens zijn nu nagenoeg tegelijk aan het uitkomen en ik had ze bij elkaar onder de warmteplaat. Helaas zijn deze 2 vertrapt onder de eendeflappers. Nu toch weer 2 verschillende hokken. Hopelijk komen er nog een aantal vleeskuikens. Ik heb orpington ( groot oranje) zijdehoen ( klein fluffie) en vlees oranje wit kuikens 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2020 Geplaatst: 12 oktober 2020 Deze lijken toch wel erg veel op die van ons, niet dan? https://www.moyerschicks.com 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 5 november 2020 Auteur Geplaatst: 5 november 2020 Ja echt wel... Korte update, na bezoek steenmarter is een van de dikkertjes slachtoffer geworden ( ja hoe krijgen ze het voor elkaar). de Haan begon ook hier weer de dames te beschadigen. Uiteindelijk heeft er een ruiling plaats gevonden om de bloedlijnen vers te houden en heb ik nu 2 zwarte sasso hennen en Joriekes/ charlys stippeltjes haan. ( prachtbeest.) Ondertussen zitten alle hennen apart en de hanen zitten ook samen tot wij gaan slachten. Er blijven 3 hanen (de 3 J 's) een orpington, een zijdehoen en een vleeshaan. In het voorjaar voeg ik ze samen met de bijbehorende dames. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.